Senaste nytt

Kroatien i Juli/Aug

Volatyle

Medlem
Hittat ett grymt pris på resa split 12-22 Aug. Som tidigare nämnt har vi gärna en fast plats att vara på. Tror du 10 dagar på Korcula blir too much?
 

Volatyle

Medlem
Man kan såklart ta sig från Korcula<->Split och sen Split<->Vis inser jag. Går dessa färjor från samma terminal i Split och hur noga är det att man förbokar? Har snurrat runt på deras hemsidor och dom känns som dom skrevs runt 1998 eller något sånt, helt omöjliga att förstå sig på :)
 

Abbs

Medlem
De avgår från samma plats eller iaf väldigt nära varandra! Beroende på om du tar den vanliga färjan (Jadrolinja någonting vad jag minns) eller Katamaranen.

Kan förövrigt rekommendera Hvar om Vis blir bökigt. Man utsätts ej för partylivet om man inte vill, då främsta klubben ligger på en egen ö. Finns dock en trevlig jazzklubb. Och såklart Hula Hula som är där ungdomarna hänger till om dagarna, som ligger en bit avsides.
 

Volatyle

Medlem
Jag blev väldigt sugen på Vis efter jag läste att det är lite av ett "food-mecka" och ska vara berömt för just de gastronomiska upplevelserna - vilket lockar familjen :). Lutar nu åt 5 dygn på vardera ö, Korcula/Vis (och möjligen sista dygnet i Split för att förenkla).

Är det vettigt att förboka biljetterna för båten eller kan man ta on demand på själva färjelägret?
 

Abbs

Medlem
Jag blev väldigt sugen på Vis efter jag läste att det är lite av ett "food-mecka" och ska vara berömt för just de gastronomiska upplevelserna - vilket lockar familjen :). Lutar nu åt 5 dygn på vardera ö, Korcula/Vis (och möjligen sista dygnet i Split för att förenkla).

Är det vettigt att förboka biljetterna för båten eller kan man ta on demand på själva färjelägret?
Det beror på vilken tid man vill åka färja. Enda gången jag behövde förköpa biljett på färjan var när mitt flyg gick från Split kl 9, då var jag tvungen att köpa biljett till dagens första avgång några dagar i förväg. De kan sälja slut. Men i övrigt går det att köpa biljett på plats, man kanske får vänta en avgång men det löses lätt med god glass.
 
För något mindre trängsel och god nattsömn är ett tips att undvika 15-17 juli då en stor EDM festival går av stapeln i Split. Annars är staden en bra bas för utforskning och vi tyckte det var fantastiskt att göra roadtrips i området.
 
Lånar denna tråd. Vi, jag, sambo, 8åring och 11åring har bokat Dubrovnik 7nätter i mitten av juli tack vare SAS friends and familly. Förstår det är mitt i säsongen då Hilton tyvärr kostar EUR400:-/60 000p/natt.... Mottaget alla möjliga tips. Vi vill bo bra med nära till bad i hav och olika restauranger, vi byter gärna boende några gånger och åka färja är inga problem.
 
Toppen