Senaste nytt

Kroatien i Juli/Aug

Abbs

Medlem
Vilken av öarna skulle du säga är mest barnvänlig? Lugn, bra mat och fint bad.
Nu har jag inte rest i Kroatien som förälder, men under senaste båtluffen uppfattade jag Korcula och Vis som betydligt lugnare än Hvar. Bra mat finns på alla öar och kristallklart turkost vatten likaså. Hvar lockar en del partymänniskor men är ändock en otroligt fin ö.

Angående boende är jag inte mycket till hjälp. Bor exklusivt ( ;) ) på hostels men åtminstone på Hvar finns det hotell i alla prisklasser, men det är också ön med flest turister. Annat som är bra att veta är att det inte är sand utan stenstränder som gäller. Det är otroligt enkelt att ta sig med färja från Split till öarna. Man kan även fortsätta till Dubrovnik från öarna, om man vill flyga in till Split och ut från Dubrovnik.
 

Volatyle

Medlem
Tack för tipsen! Vi gillar också hostels. Finns faktiskt en hel del familjevänliga lyxiga hostels. Korcula eller Vis låter som bra alternativ! Om du prompt måste välja någon av dessa två - vilken isf?
 

Abbs

Medlem
Tack för tipsen! Vi gillar också hostels. Finns faktiskt en hel del familjevänliga lyxiga hostels. Korcula eller Vis låter som bra alternativ! Om du prompt måste välja någon av dessa två - vilken isf?
Då skulle jag välja Korcula då ön är betydligt större. Men om ni är lite äventyrliga och har tid över kan jag rekommendera att prova flera öar! Exempelvis flyga in till Split. Sedan Brac-Hvar-Korcula-Dubrovnik (släng in Vis om tid finns) och flyg hem från Dubrovnik. Rekommenderar att googla runt om öarna och kolla på boende och se vad som lockar. Bra mat och bra väder har alla!
 

Volatyle

Medlem
Tack! Vi lär nog hålla oss till en ö, det är äventyrligt nog med två knattar och barnvagn medmera ;-). Man är inte så mobil som man en gång var...
 

Abbs

Medlem
Hur är förresten prisbilden ute på öarna? Tänker på restauranger, öl, vin osv.
Relativt billigt (dock dyrare sen de gick med i EU). Med backpacker budget åt jag på fiskrestauranger på kvällarna och det dracks en hel del vin. Gå bort från turiststråken och det finns riktigt bra och prisvänligt käk.
 

Volatyle

Medlem
Är det någon del av (östra västra osv) korcula som är lämplig att bo om man vill ha gångavstånd till restaurangstråk osv?
 
Toppen