Senaste nytt

Kritisera mina va av bonusprogram, kreditkort, hotellkedja etc.

Berguv

Medlem
Hola!

Börjar nytt jobb och skall äntligen resa igen. Jag har kommit fram till följande givet mina förutsättningar. Ser ni något hål i denna set up som jag missat/är omedveten om?

Mål:
Minst guld pga förmånerna under resor.
Poänginsamling till upgrades på långresor i jobbet / bonusresor privat.
Gärna något bonuskort på hotel så man får bättre rum.
Gärna något premiumstatus på biluthyrning så man får en aning bättre service/uppgradering (är AVIS Pref plus redan men vi har ej avtal med AVIS)

Basförutsättningar:
Utgår från Göteborg.
Resepolicy tillåter Premium economy
I princip alltid bil på resmålet
Hotel policy typ fyrstjärnigt-ish, inget extravagant.

Resemönster:
Japan/Shanghai/Taiwan/Singapore: Max en gång styck per år, sannolikt kombinerat på något vis.
USA/Mexiko: Sannolikt en gång styck per år, men antagligen kombinerat.
Uruguay: en gång.
Paris: Ca fem ToR
Pisa/Florens-ish ca fem ToR
Ev ströturer i Europa, typ Turkiet, Belgien, Österrike totalt ca 5 ToR.

Summa: Ca 5 Tor Longhaul i premium, ca 15 ToR EU oftast med byte => ca 60 ben

Hotellnätter:
Sannolikt 50-75 per år. Jag har lite svårt att hitta någon specifik kedja jag kan nyttja återkommande.

Spend på kreditkort: Lätt 150 K, sannolikt 300-400 K

Slutsats:

Eftersom det är relativt lite resor ändå och inga dyra klasser så räknar jag med att jag behöver stöttning från ett kreditkort för att få mycket poäng och fördelaktig får silvernivå genast. Därför är SAS det bästa valet pga inga andra flygbolag som har kreditkort som jag kan ha i Sverige. Då blir det även Star Alliance som preferens.
Skaffa SAS AMEX elite 20P
Skaffa SAS Mastercard som backup

Frågor:
Finns det några statusmatchningar jag kan göra, gärna redan från AMEX elite? När jag blir SAS Guld / ev Diamond?
Någon Göteborgare som har konkreta tips på att resa ut med SAS eftersom vi alltid måste byta? Är det så meckigt att jag borde omvärdera och gå direkt på något annat program?
Med tanke på att jag har svårt att fokusera på någon speciell hotellkedja, är det ens värt att skaffa bonusprogram där?

Tack på förhand
 

jumbooze

Medlem
När du når guld/diamond med sas så kan du matcha Club Carlsson, kan även kolla om Latam matchar fortfarande för en one world match, sen kolla om alitalia fortfarande matchar för skyteam
 

FF#1

Medlem
Låter ju som att du lätt klarar att skaffa ett bonus kort i guld eller ev högre valör på både flyg och några hotellprogram

SAS Eurobonus Diamond nås ju rätt lätt med Kombon Amex Elite och en del resande i SAS Plus, Guld ännu lättare...
När du väl har fått en guldstatus så kan man ju titta på en i en annan allians
att nå 25000p på SAS med resande i Plus kan nås rätt lätt om du har möjlighet och tid att göra lite kreativa routings.
Så med lite struktur på resandet så når du lätt EBG.
Sen så kan du ju med fördel lägga lite egna pengar på en Plusgrade med SAS från Plus till Business där det verkar lämpligt.
SAS sida är näst till inte fungerande för närvarande men fritt ur minnet så ger en Business saver från Göteborg via CPH till Tokyo ca 20000p så där är du hemma direkt med guldkortet med ett Amex Elite....

Sen får någon annan fylla i vad som krävs på tex British Airways för att få åteminstone ett silver.... har för mig att en longhaul ger ca 100TP per LEG?

Angående hotel. Köp direkt 200 rezidor aktier och få ett Club Carlson Gold... det har du sen varje år som reglerna ser ut nu.
Det går att matcha mot en del annat om man vill och behöver...
Sen så går det att få en challenge för Hilton guld och diamond om man vill och har möjlighet att bo några nätter hos dem.

Om IHG är ett alternativ så går det att köpa Ambassador... kostar dryga 1000 lappen och ger bra med fördelar.
Speciellt om man lyckas pricka in sina utmaningar som förmodligen är lätta om man startar fån 0

Lycka till!
 

palmen

Moderator
Låter ju som att du lätt klarar att skaffa ett bonus kort i guld eller ev högre valör på både flyg och några hotellprogram

SAS Eurobonus Diamond nås ju rätt lätt med Kombon Amex Elite och en del resande i SAS Plus, Guld ännu lättare...
När du väl har fått en guldstatus så kan man ju titta på en i en annan allians
att nå 25000p på SAS med resande i Plus kan nås rätt lätt om du har möjlighet och tid att göra lite kreativa routings.
Så med lite struktur på resandet så når du lätt EBG.
Sen så kan du ju med fördel lägga lite egna pengar på en Plusgrade med SAS från Plus till Business där det verkar lämpligt.
SAS sida är näst till inte fungerande för närvarande men fritt ur minnet så ger en Business saver från Göteborg via CPH till Tokyo ca 20000p så där är du hemma direkt med guldkortet med ett Amex Elite....

Sen får någon annan fylla i vad som krävs på tex British Airways för att få åteminstone ett silver.... har för mig att en longhaul ger ca 100TP per LEG?

Angående hotel. Köp direkt 200 rezidor aktier och få ett Club Carlson Gold... det har du sen varje år som reglerna ser ut nu.
Det går att matcha mot en del annat om man vill och behöver...
Sen så går det att få en challenge för Hilton guld och diamond om man vill och har möjlighet att bo några nätter hos dem.

Om IHG är ett alternativ så går det att köpa Ambassador... kostar dryga 1000 lappen och ger bra med fördelar.
Speciellt om man lyckas pricka in sina utmaningar som förmodligen är lätta om man startar fån 0

Lycka till!
Mycket bra sammanfattning!
Vad det gäller status på British Airways så får man 140TP på en longhaul i Business om man flyger Qatar. Det blir 4 sådana flighter på en tur och retur och 560TP. Sen räcker det med två tur och retur till London med BA så är man silver (vilket ger Lounge).
 

Homer

Medlem
Mycket bra sammanfattning!
Vad det gäller status på British Airways så får man 140TP på en longhaul i Business om man flyger Qatar. Det blir 4 sådana flighter på en tur och retur och 560TP. Sen räcker det med två tur och retur till London med BA så är man silver (vilket ger Lounge).

eller 160 på de längsta rutterna, de flesta men inte alla till USA eller oceanien
 
Last edited:
Toppen