Senaste nytt

Kreditkort USA för minderårig ?

plover

Medlem
Hej, skall skicka dottern på ett par veckors utbyte i USA, min bank Skandiabanken, erbjuder minderåriga (14 år), ett sk onlinekort från VISA, heter maestro eller motsvarande hos andra banker. Jag har haft liknande kort som ej går attanvända om butiken inte har onli ekoppling till min bank, vilket saknas oftast utomlands. Någon som har tips på bilken bank eller kort som skulle funka i USA för henne ?

Har haft amex platinum tidigare och då kunde andra barnet få med sig ett extrakort amex gold, men då var han 16 år, vilket var deras åldersgräns...

tacksam för svar
 

plover

Medlem
ingen dum ide, men jag vet bara nordea som testade det på 80-talet (!), hetta nb cash och sedan lades den produkten ned. hon kan ju inte öppna ett i usa från sverige heller, men jag kanske missat nåt ?
 

Lokföraren

Medlem
Jag är inte hundra. Men kolla om exempelvis Pressbyrån eller någon har kontantkort visa. Eller mastercard. Tror även Forex har. Då sätter du in pengar där.
 

agehall

Medlem
Jag hade ett Eurocard när jag var utbytesstudent. Mina föräldrar stod på kontot men det stod mitt namn på själva kortet...
 

Lokföraren

Medlem
Jag hade ett Eurocard när jag var utbytesstudent. Mina föräldrar stod på kontot men det stod mitt namn på själva kortet...
Smart. Kom att tänka på att på mitt AmEx står det inte hela förnamnet. Så heter pappa Anders Eriksson och dottern Anna Eriksson så ta ut ett extrakostnad och skriv À Eriksson på det och ge henne koden.
 

agehall

Medlem
Så heter pappa Anders Eriksson och dottern Anna Eriksson så ta ut ett extrakostnad och skriv À Eriksson på det och ge henne koden.

Det är en jättedålig idé. När det triggas någon form av check och butiken får ringa AmEx så kan du räkna med att kortet i bästa fall bara klipps itu...

Ring istället och skaffa ett riktigt extrakort med rätt brukare som namngiven på kontot.
 
Det er længe siden jeg har været i USA, men de fleste steder i Europa fungerer det fint med debitkort, dvs. MasterCard Dircet, Visa Electron osv.

Ellers er Prepaid en mulighed, ligeledes er WesternUnion hvis alt andet fejler..
 

Lokföraren

Medlem
Det är en jättedålig idé. När det triggas någon form av check och butiken får ringa AmEx så kan du räkna med att kortet i bästa fall bara klipps itu...

Ring istället och skaffa ett riktigt extrakort med rätt brukare som namngiven på kontot.
Ok. Mig veterligen erbjuder inga banker ett "riktigt" Visa/MC till någon under 18 år. Bara kort som går online. Men, å andra sidan, varför skall en 14-åring ha ett kort om man bara skall vara borta ett par veckor? Kan det inte gå med ett s.k. electronkort där onlineuppkoppling måste finnas? Det fungerar ju i de flesta ATM och större affärer.
 

agehall

Medlem
Ok. Mig veterligen erbjuder inga banker ett "riktigt" Visa/MC till någon under 18 år. Bara kort som går online. Men, å andra sidan, varför skall en 14-åring ha ett kort om man bara skall vara borta ett par veckor? Kan det inte gå med ett s.k. electronkort där onlineuppkoppling måste finnas? Det fungerar ju i de flesta ATM och större affärer.

Så länge du har någon med inkomst som står som garant är det sällan ett problem. Jag hade som sagt ett Eurocard innan jag fyllt 18 i mitt eget namn men mina föräldrar stod som betalningsansvariga på kontot.
 
Toppen