Senaste nytt

Kreativt alternativ - behöver lära mig tänket

erc

Medlem
Noterade att länken inte längre levde.

Ny, färsk länk: Matrix - ITA Software

Summerat:

Gothenburg (GOT) to Phoenix (PHX) - mån, jun 4

Gothenburg (GOT) to London (LHR) - mån, jun 4
British Airways 791 Dep: 11:55fm Arr: 1:00em 2h 5m Airbus A319 Coach (S)

Layover in LHR 1h 30m

London (LHR) to Phoenix (PHX) - mån, jun 4
British Airways 289 Dep: 2:30em Arr: 5:05em 10h 35m Boeing 747 Coach (O)


Phoenix (PHX) to Gothenburg (GOT) - mån, jun 25

Phoenix (PHX) to London (LHR) - mån, jun 25
British Airways 288 Dep: 7:20em Arr: 1:00em 9h 40m Boeing 747 Coach (O)

Layover in LHR tis, jun 26 2h 45m

London (LHR) to Gothenburg (GOT) - tis, jun 26
British Airways 792 Dep: 3:45em Arr: 6:45em 2h 0m Airbus A320 Coach (S)

Fare 1: Carrier BA OK7E6J GOT to PHX (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code S, O
Covers GOT-LHR (Coach), LHR-PHX (Coach)
848,00

Fare 2: Carrier BA OK7E6J PHX to GOT (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code O, S
Covers PHX-LHR (Coach), LHR-GOT (Coach)
847,00
 

lnixon

Medlem
Åh, Haines. Jag har aldrig varit där, men jag har ett lite speciellt förhållande till stan efter att ha läst If You Lived Here I’d Know Your Name av Heather Lende. (Se Home | Heather Lende ). Snubblade över boken på The Elliott Bay Book Company i Seattle medan de fortfarande låg i sin fantastiska lokal vid Pioneer Square.
 

Gnopps

Medlem
Ett lätt sätt att söka fler mellanlandningar är att skriva så här i advanced routing codes:

"ba,aa+ ba,aa+ ba,aa+ ba,aa+"

Då anger du att du vill flyga med 3 mellanlandningar. Utöka efter smak men jag rekommenderar att bara göra det på ena hållet åt gången, för att undvika att du går över tidsintervallen ITA har för sina sökningar. Hoppas jag förklarar mig tillräckligt klart, fråga på annars!
 

erc

Medlem
Ett lätt sätt att söka fler mellanlandningar är att skriva så här i advanced routing codes:

"ba,aa+ ba,aa+ ba,aa+ ba,aa+"

Då anger du att du vill flyga med 3 mellanlandningar. Utöka efter smak men jag rekommenderar att bara göra det på ena hållet åt gången, för att undvika att du går över tidsintervallen ITA har för sina sökningar. Hoppas jag förklarar mig tillräckligt klart, fråga på annars!

Har börjat bekanta mig med syntaxen och fått till några riktigt trevliga rutter innehållande ej ännu flugna kärror och besökta flygplatser. Flygbiljettsletandet har sannerligen tagit sig till en ny nivå. Tyvärr lär man ju få begränsa dessa äventyr till ensamresorna. När familjen ska med lär det alltid bli bekvämast avgång, ankomst och kortast flygtid som bestämmer...

Är det oftast på de interkontinentala resorna det är lättast att hitta intressanta ruttningar - eller kan man även hitta intressanta möjligheter inom Europe eller inom Nordamerika?
 

Gnopps

Medlem
Har börjat bekanta mig med syntaxen och fått till några riktigt trevliga rutter innehållande ej ännu flugna kärror och besökta flygplatser. Flygbiljettsletandet har sannerligen tagit sig till en ny nivå. Tyvärr lär man ju få begränsa dessa äventyr till ensamresorna. När familjen ska med lär det alltid bli bekvämast avgång, ankomst och kortast flygtid som bestämmer...

Är det oftast på de interkontinentala resorna det är lättast att hitta intressanta ruttningar - eller kan man även hitta intressanta möjligheter inom Europe eller inom Nordamerika?
Jo, att resa med familjen är verkligen något helt annat än när jag reser ensam. Angående intressanta rutter: inom Nordamerika är det för det mesta omöjligt eftersom alla nordamerikanska biljetter har samma struktur som inte tillåter särskilt mycket kreativitet. Biljetter i Europa kan tillåta betydligt mer men här får man betala bränsletillägg + internationella skatter på varje segment vilket gör extra ruttdragning betydligt dyrare.
 

agehall

Medlem
Primärt ska Yukon, Northwest T. och Alaska besökas. Dels för att bocka av i listan, dels för att Alaska varit drömresmålet sedan årtionden. Jag fiskar inte. Jagar inte. Klättar inte i berg. Men älskar att köra bil.

Det avgörs inom kort om resan till Alaska blir nu i sommar eller vid samma tidpunkt nästa år.

Självklart har jag skissat på rutt. Följande är baserat på en motsolstur - fullt möjligt att det blir åt andra hållet beroende på flygningarna. Norrut genom Alberta till High Level där Mackenzie Hwy börjar och därmed äventyret. Vidare till Enterprise, NT och Fort Liard, NT på Liard Hwy. Till Watson Lake, YT på Alaska Hwy för fortsatt nordlig resa på Robert Campbell Hwy till Carmacks, YT och på Klondike Hwy till Dawson. Givetvis Top of the World Hwy till Alaska och sedan förbi Fairbanks och Denali till Anchorage (inkl Anchor Point, Homer och seldovia). Söderut blir det en typisk rutt genom Tok, AK och Watson Lake, YT och vidare färd till Vancouver, BC. Möjligen tar jag färjan mellan Haines och Skagway på vägen söderut - men den avgår inte supertätt och är förhållandevis dyr.

Ingen dålig rutt du tänkt köra. Det jag kan säga med en gång är: Det är LÅNGT och det är inte så mycket att se. Att åka till Alaska för att man gillar att köra bil skulle jag säga är en av de få anledningarna som inte är bra... Efter att du åkt på ändlösa raksträckor genom skog i ett par timmar så tröttnar man rätt snabbt. Det är inte helt riskfritt att köra för fort där uppe, även om vägarna inbjuder till det och är man laglig infinner sig snabbt en tristess som kan vara svår att hantera. Gillar man natur är det helt OK, men det kan bli väldigt mycket av det goda om man säger så. Framförallt när du är inne på Alaska sidan på Alaska Highway. Jag körde själv från Whitehorse upp till Fairbanks och tillbaka för drygt 10 år sedan och det är riktigt långt. Då hade jag mina föräldrar med mig, så efter att vi kommit över på alaska-sidan så sträckkörde vi upp till Fairbanks. Om det är bilkörningen du vill åt, så skulle jag snarare rekommendera att köra Seattle-San Diego. Framförallt uppe i Washington och Oregon finns jättemycket vacker natur (i lagoma portioner) och det är rolig väg att köra samt gott om ställen att stanna på.

Om du ändå vill åka till Alaska, så skulle jag nog rekommendera dig att flyga upp till Fairbanks och utgå därifrån. Det finns en hel del att se i Fairbanks, inklusive ett riktigt häftigt veteranbilsmusem. En utflykt till Chena (uttalas [tjina]) Hotsprings är också att rekommendera. Eller varför inte ta en tur på Tanana (Uttalas [ta-na-na], inte [ta-nana]) River med en riktig flodbåt?

För att ta dig från Fairbanks har du i princip fyra val; flyg, tåg, buss eller bil. Du skulle tex kunna hyra en bil där och lämna den in Anchorage. (Ojmr så är det inte superdyrt med envägshyra inom Alaska!) Det är 10h mellan Fairbanks och Anchorage och på vägen kan du stanna i Denali och givetvis kan du fortsätta söderut till Homer. Skagway är en upplevelse, men det är ganska "turistigt" så det känns väldigt fake. Vill du ha lite mer äkta guldgrävarstad, så är det Dawson som gäller.

Jag hoppas verkligen att jag inte avskräckt dig helt från detta äventyr, för det är vad det är, men jag vill återigen påpeka att man lätt underskattar hur stort Yukon och Alaska är samt hur dåliga deras vägar kan vara...
 

erc

Medlem
Ingen dålig rutt du tänkt köra. Det jag kan säga med en gång är: Det är LÅNGT och det är inte så mycket att se. Att åka till Alaska för att man gillar att köra bil skulle jag säga är en av de få anledningarna som inte är bra... Efter att du åkt på ändlösa raksträckor genom skog i ett par timmar så tröttnar man rätt snabbt. Det är inte helt riskfritt att köra för fort där uppe, även om vägarna inbjuder till det och är man laglig infinner sig snabbt en tristess som kan vara svår att hantera. Gillar man natur är det helt OK, men det kan bli väldigt mycket av det goda om man säger så. Framförallt när du är inne på Alaska sidan på Alaska Highway. Jag körde själv från Whitehorse upp till Fairbanks och tillbaka för drygt 10 år sedan och det är riktigt långt. Då hade jag mina föräldrar med mig, så efter att vi kommit över på alaska-sidan så sträckkörde vi upp till Fairbanks. Om det är bilkörningen du vill åt, så skulle jag snarare rekommendera att köra Seattle-San Diego. Framförallt uppe i Washington och Oregon finns jättemycket vacker natur (i lagoma portioner) och det är rolig väg att köra samt gott om ställen att stanna på.

Om du ändå vill åka till Alaska, så skulle jag nog rekommendera dig att flyga upp till Fairbanks och utgå därifrån. Det finns en hel del att se i Fairbanks, inklusive ett riktigt häftigt veteranbilsmusem. En utflykt till Chena (uttalas [tjina]) Hotsprings är också att rekommendera. Eller varför inte ta en tur på Tanana (Uttalas [ta-na-na], inte [ta-nana]) River med en riktig flodbåt?

För att ta dig från Fairbanks har du i princip fyra val; flyg, tåg, buss eller bil. Du skulle tex kunna hyra en bil där och lämna den in Anchorage. (Ojmr så är det inte superdyrt med envägshyra inom Alaska!) Det är 10h mellan Fairbanks och Anchorage och på vägen kan du stanna i Denali och givetvis kan du fortsätta söderut till Homer. Skagway är en upplevelse, men det är ganska "turistigt" så det känns väldigt fake. Vill du ha lite mer äkta guldgrävarstad, så är det Dawson som gäller.

Jag hoppas verkligen att jag inte avskräckt dig helt från detta äventyr, för det är vad det är, men jag vill återigen påpeka att man lätt underskattar hur stort Yukon och Alaska är samt hur dåliga deras vägar kan vara...

Uppskattar erfarenheterna enormt! Och nej, inte det minsta avskräckt. Snarare tvärt om. Det är ingen nybörjartripp men heller ingen sibirisk motsvarighet (alla som sett Ewan McGregors resedokumentär Long Way Round vet vad jag menar). Vad jag tycker är lite svårt att få bekräftat innan avresa är de glesa tankställenas öppettider. Vidare finns det en uppenbar begränsning i webifieringen av vildmarken. Väldigt få motell/hotell/B&B's har onlinebokning. Fax och telefonsamtal gäller.

Bristen på saker att se, se enorma avstånden, naturen och avskildheten är drömingredienser för en hardcorebilist. Vill man ha allt inom armlängds avstånd finns ju alltid Monaco. :)

Om inte annat gillar jag hyrbilspersonalens ansiktsuttryck när man lämnar tillbaka en bil som rullat 1000 mil på nån vecka.

Garanterar en sammanfattning här när allt är avklarat - även om resan i sig är så långt från businessclass vi kan komma. :)

Bilkörningen på vägnäten söder om SEA har jag tagit mig otaliga doser av. Dock utan att tröttna. Senast (i april 2011) kördes DEN-Moab, UT-Holbrook, AZ-Reserve, NM-Alamogordo, NM-Roswell, NM, Amarillo, TX-Hot Springs, SD-Gillette, WY-Cheyenne, WY-DEN på en vecka. Roadtrip med över 100 mil på grusväg och restrerande på så små vägar som möjligt/lämpligt. Ödsligheten kan vara markant även söderut.
 
Last edited:
Toppen