Senaste nytt

Kreativ routing till USA på awardresa med eurobonus

chazzie

Medlem
Domestic First är väl något som skall undvikas vad jag förstår, även om det naturligtvis är bättre än vanlig ekonomi. En resa på 2-3-4 timmar i Domestic First är väl ändock relativt bekväm, naturligtvis inte jämförbar med Lufthansas First, men för att skyffla bakdelen till slutdestination bör det väl funka?

Jag ser gärna att jag får besöka ett nytt ställe eller det ställe jag vill med en F award, så då får man nog vara beredd att kompromissa lite och kanske ta någon timme mindre i Lufthansas F, men man vill så klart maximera =}

Jag gissar att jag kan komma undan med FRA-IAH-YYC till exempel?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Domestic First är väl något som skall undvikas vad jag förstår, även om det naturligtvis är bättre än vanlig ekonomi. En resa på 2-3-4 timmar i Domestic First är väl ändock relativt bekväm, naturligtvis inte jämförbar med Lufthansas First, men för att skyffla bakdelen till slutdestination bör det väl funka?

Jag ser gärna att jag får besöka ett nytt ställe eller det ställe jag vill med en F award, så då får man nog vara beredd att kompromissa lite och kanske ta någon timme mindre i Lufthansas F, men man vill så klart maximera =}

Jag gissar att jag kan komma undan med FRA-IAH-YYC till exempel?
Det är en rejäl omväg så det finns risk att de inte godkänner den, men du kan ju alltid försöka om du hittar tillgänglighet, frågan är fri.
 

Gus

Medlem
nicaragua.JPG

Skulle inte denna resa vara ganska nice? Man flyger Köpenhamn-Frankfurt-Houston-Nicaragua, 10 h och 50 min i Lufthansa F. Och man får även prova på United Business, kanske har man tur och får sig en sundae? :) Nicaragua ska väl ändå vara "okej" säkerhetsmässigt?

Den stora nackdelen är väl den okristligt tidiga uppgången samt att det blir minimalt med tid i FCT. Men på vägen hem kan man ju lägga in en 8 timmar i FCT om man vill.
 

palmen

Moderator
Visa bifogad bild 53333

Skulle inte denna resa vara ganska nice? Man flyger Köpenhamn-Frankfurt-Houston-Nicaragua, 10 h och 50 min i Lufthansa F. Och man får även prova på United Business, kanske har man tur och får sig en sundae? :) Nicaragua ska väl ändå vara "okej" säkerhetsmässigt?

Den stora nackdelen är väl den okristligt tidiga uppgången samt att det blir minimalt med tid i FCT. Men på vägen hem kan man ju lägga in en 8 timmar i FCT om man vill.
Det där ska inte vara några problem att boka, åk ner kvällen innan istället så får du en förmiddag i FCT åtminstone.
United Business är dock inget speciellt i sig.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Kul tråd, jag är inne på samma sak! Jag skulle gärna vilja ta mig till Anchorage, Alaska på bästa sätt i First så långt det går.


Bekvämaste till Alaska torde vara Lufthansa i 1:a klass till Vancouver (så länge det varar) och sedan

Air Canada Vancouver - Anchorage

Då blir det 3 timmar istället för 6-7 timmar på de
rutter som Senator räknade upp.


(Om man vill flyga runt och testa så har ju Air Canada också widebody
Transcontinental Business Class )
 
Last edited:

Gus

Medlem
Det där ska inte vara några problem att boka, åk ner kvällen innan istället så får du en förmiddag i FCT åtminstone.
United Business är dock inget speciellt i sig.
Det som jag tycker gör att United Business sticker ut (har dock aldrig provat dem själva i Business) är att de serverar Dr. Pepper samt Sundae! :) Dr. Pepper imponerar nästan mer på mig än en fin årgångsskumpa ;). Men Sundae kanske de bara serverar på de längre sträckorna?

Inte för United's egna flighter. Där är det mer hit and miss.
Så oftast stämmer United alltså för tex Lufthansa och Thai men inte för United?

Om det nu står på Uniteds hemsida att det finns tillgängliga platser i Business, men det inte gör det enligt Tallinn-agenten. Finns det då nästan alltid i varje fall en plats i ekonomi?
 

Senator

Moderator
Jag har själv aldrig råkat ut för att platser som syns på United.com för något bolag, inklusive Uniteds egna flyg inte sedan ses av andra flygbolag så jag kan inte kommenterar runt detta. Det som tydligt står är att Uniteds egna statusmedlemmar bör logga in sig för att de har större tillgänglighet.

När det gäller den s.k. "Domestic First" produkten tycker jag att den får oförskämt mycket "gnäll". Jag uppfattar att det finns en del förutfattade meningar gällande produkten, även från medlemmar som kanske inte alls har rest med Delta, American eller United i Domestic First.

Personligen tycker jag det blir lite fel att jämföra regionala premiumprodukter. Vi vet att i Asien är regionala premiumprodukter ofta på widebodies. I Europa slutade vi med "First Class" på 80-talet, när SAS införde "EuroClass" som senare blev en form av Business Class inom Europa. De regionala marknader styr vad som är rätt produkt för den marknaden. Att det fortfarande kallas "First Class" tycker inte jag är något att hänga upp sig i. Jag hör inte så mycket gnäll om att tågbolagen runt omkring i Europa kallar sina regionaltåg för "First Class" :)

Hittills i år har jag nog flugit runt 15 på American och runt 6-8 segment på United i Domestic First på allt mellan CRJ-900, E-175/190, A319-321, och B737-800 med flygtider från under timman till fem timmar. Det har varit sprillans nya flygplan till äldre f.d. US Airways plan som knappt har annat än en stol. Men överlags flyger jag hellre detta än Lufthansa, Swiss eller BA Business inom Europa. Särskilt glad blir jag när jag kommer ombord ett nyare American plan (t.ex. A319 eller A32B) med entertainment i stolen, eller United B737-800 med Direct-TV. Och alla flygplan har wifi..
 

palmen

Moderator
Om det nu står på Uniteds hemsida att det finns tillgängliga platser i Business, men det inte gör det enligt Tallinn-agenten. Finns det då nästan alltid i varje fall en plats i ekonomi?
Det finns inget samband mellan antal economy stolar och business stolar. Kan var slut i economy men finnas 4 i business eller tvärtom. Kan självklart finnas tillgänglighet till båda två också.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Oftare men inte alltid.


Ingen aning. Jag skulle nog aldrig få för mig att ens leta efter economy om det var en business/first-award jag satte ihop.
Det kan dock krävas ett sista hopp i economy när man bokar om sent, tex LAX-SFO, IAD-EWR eller liknande. Jag tar hellre en flight i economy trots att resten är First om det gör att jag kommer fram till önskad destination.
 
Toppen