Senaste nytt

Krav på Internationellt Körkort när man hyr bil i USA

thh

Medlem
Enligt motormännen så rekommenderas ett internationellt körkort om man ska köra i USA, eller gäller detta endast om man inte kör en hyrbil? Oftast brukar ju hyrbilsfirmorna ordna med eventuella intyg för att köra i landet.

Motormännen hävdar att hyrbilsföretagen (men inte polisen) kan vilja se ett internationellt körkort. Jag har aldrig någonsin varit med om att ett uthyrningsföretag (Avis, Hertz, Alamo, Enterprise) velat se något annat än ett körkort, men det kanske bara är jag, min familj och mina vänner som har den upplevelsen.
 

Brandten

Medlem
Hyrbilsfirmor i USA vill bara se något som gör att de kan säga att de sett ett körkort. De bryr sig inte om ifall de förstår det eller inte.
... Och det samma gäller oftast i Sydafrika. Speciellt vid en poliskontroll. Dom har ingen aning om vad dom ska titta efter.
 

MBA

Medlem
Haha, jag minns när jag blev stoppad för fortkörning på väg hem från bilverkstaden i Pennsylvania. Jag körde firmabilen, hade inga registreringspapper och hade glömt plånboken med körkortet hemma. Till saken hör att jag hade inte brytt mig om att skaffa ett PA körkort trots att jag bodde där mer än 6 månader, men de hyggliga poliserna lärt mig slippa undan med en muntlig varning :)
 

Moco

Medlem
:):)
... Och det samma gäller oftast i Sydafrika. Speciellt vid en poliskontroll. Dom har ingen aning om vad dom ska titta efter.

Nu är vi kanske OT, men sydafrikanska körkort i sig skiljer ju inte sig så otroligt mycket från modell Sverige/EU. Det samma gäller ju många andra. Behörighet etc. är ju ganska okomplicerat att tyda, förutsatt att man har ambitionen att så göra. :)

I övrigt använder jag aldrig något "internationellt körkort" heller. Absolut ingen mening.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Caru

Medlem
Jag har internationellt körkort och har blivit stoppad i USA då jag körde mot en stoppskylt på en parkeringsplats(?!). Det internationella körkortet hjälpte föga då det på motormännens int. körkort står "Driving Permit" istället för "Driver's license". Detta översattes till att jag inte hade ett riktigt körkort utan bara ett "restricted" och att jag övningskörde.......Så summa summarum, skit i det internationella och kör på det svenska.
 
Toppen