Kraftig försening med Qatar Airways - möjlighet till ersättning?

Diskussion i 'Qatar Airways' startad av Lundabon, 12 Mars 2013.

  1. Lundabon

    Lundabon Medlem

    Hej
    När familjen skulle resa hem från Thailand var flyget kraftigt försenat från Bangkok till Doha, vilket innebar att vi missade connection till Köpenhamn. Vi fick hotell i Doha och fick åka dagen efter med samma flyg. Detta innebar att vi kom hem ett dygn sent och missade därmed en arbetsdag. Jag pratade med flera av Qatar personal om ersättning men de bara sa att det skulle anmälas via hemsidan.

    Väl hemma har jag ringt till Qatar och fått besked på att skicka in ett skriftligt klagomål till tell-us@qatarairways.com. Detta är gjort för en vecka sedan men har inte hört något från dem, inte ens att de tagit emot brevet.

    Kan man räkna med någon form av ersättning eller är det bara att gilla läget?

    Vidare kan jag säga att Qatar inte imponerade i servicekunnande. 3 timmars kö på Bangkoks flygplats. När vi väl kommit fram fick vi ingen information om vad som skulle hända.

    Har ni andra råkat ut för samma problem och hur agerade ni då (inför framtida problem).
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Det täcks väl inte av EU regler (brasklapp) men här borde du ju få något från en kortförsäkring, hur betalades resan?
     
  3. Lundabon

    Lundabon Medlem

    Hej
    Resan betalades med SAS Mastercard, deras reseförsäkring täcker endast utresa.
     
  4. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ahh ok, vad säger hemförsäkringen?
     
  5. BLR

    BLR Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Qatar Airways imponerar inte när något går fel. När vår anslutning till Maldiverna av någon anledning blev inställd var det inte någon som visste vad som gällde. Vi fick t.ex. själva leta efter bussen som skulle ta oss till hotell för övernattning. Nästa morgon skulle vi åka till Colombo för att där byta till Emirates fvnb till Maldiverna, men det tog flera timmar att ordna på flygplatsen i Doha och min hustru fanns till en början inte ens i systemet. Folk kom och gick bakom disken utan att göra något vettigt som det verkade. Det var bara med nöd och näppe och en hel del initiativrikedom från hustruns sida som vi kom iväg.
     
  6. Lundabon

    Lundabon Medlem

    Hemförsäkringen ger 800kr/pers, men det täcker ju inte allt. Våra väskor gick inte att hämta ut i Doha utan vi fick köpa det vi behövde på plats, typ kallingar och tröjor. Som BLR sa, Qatar imponerar inte när det strular.
     
  7. lnixon

    lnixon Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Från Qatars sida kan du inte räkna med något mer. Se Conditions Of Carriage, som jag råkade ha uppe i en annan flik. De lovar att se till att du kommer fram till slut, men i princip inte mer än så.

    Eftersom de inte är ett EU-bolag och flighten inte utgick från en EU-flygplats faller de heller inte under EU-reglerna: Problem under resan - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag.

    Som andra säger är det eventuella försäkringar du har att hoppas på.
     
  8. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Kreativ tolkning av reglerna:
    Resan till CPH är inte slutet på resan utan CPH är ett delmål.
    Sista benet på resan är Skånetrafiken :D

    Undrar hur man eg. tolkar hemresa vid en rundresa. När börjar man vända hemåt och när slutar förseningsersättningen att gälla.
     
  9. Jag kontaktade Christina på Qatar Airways (hon som bjöd på Champagne på vår julfest) och hon vill komma i kontakt med dig. Jag skickar ett PM med hennes mailadress nu. Lycka till!
     
    8 personer gillar detta.
  10. Lundabon

    Lundabon Medlem

    @ bjornstrom - stort tack!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×