Senaste nytt

Krävs passinformation Helsinki Vantaa - Tokyo Narita?

Malm

Medlem
Vi är en grupp kompisar som flyger SAS CHP-NRT, en flygresa som tar oss över Ryssland vilket betyder att vi måste ange de obligatoriska passageraruppfigterna, något som är lätt gjort på SAS-hemsidan.

I efterhand har en kompis bestämt sig för att följa med men flyger via Helsingfors Vantaa till Tokyo Narita. Hon är ganska oerfaren så jag har hjälpt henne boka och tänkte nu hjälpa henne att ange uppgifterna. Dessvärre hittar jag inte vart jag skall ange dessa och när jag ringde och frågade Finnair blev de förvirrade och tyckte inte att det krävdes, men angav i alla fall informationen till bokningen.

Är detta något som inte krävs av Finnair?
 

Göran C

Medlem
Hoppar in med en fråga inom samma frågeställning. Ska flyga SAS från Köpenhamn till Tokyo och ska lämna den nya passinformationen för Ryssland på bokningssidan. Min fråga är då om Ryssland tillämpar sexmånadersregeln också vid överflygning, alltså att passet ska ha minst sex månaders giltighetstid kvar? Japan kräver ju bara att passet är giltigt under tiden man är där medan Ryssland har sexmånadersregeln som standard. Regeln avgör om jag redan nu behöver skaffa nytt pass eller inte.
 

agehall

Medlem
Om du har mindre än sex månader kvar på passet är det, oavsett vart du tänker resa, läge att skaffa nytt pass. Det är annars lätt hänt att man försöker resa till något land som har krav på giltighetstid och så blir det strul...

Tyvärr har jag inget svar på vad Ryssland kräver i det här läget.
 

nota bene

Medlem
Hoppar in med en fråga inom samma frågeställning. Ska flyga SAS från Köpenhamn till Tokyo och ska lämna den nya passinformationen för Ryssland på bokningssidan. Min fråga är då om Ryssland tillämpar sexmånadersregeln också vid överflygning, alltså att passet ska ha minst sex månaders giltighetstid kvar? Japan kräver ju bara att passet är giltigt under tiden man är där medan Ryssland har sexmånadersregeln som standard. Regeln avgör om jag redan nu behöver skaffa nytt pass eller inte.
Jag har aldrig varit med om att behöva uppge passinformation för ett land man flyger ÖVER! Låter mycket märkligt och jag skulle inte vara ett dugg nervös så länge passet är giltigt i Japan.

När det gäller ryskt visum var kravet 6 mån då jag senast sökte det, men det är ett land där reglerna ibland ändras ganska snabbt.
 
Toppen