Senaste nytt

Kostnad för uppgradering på Finnair?

Mikeswede

Medlem
Hej, någon som vet ungefärlig kostnad för att uppgradera economy till business med Finnair på sträckan Helsingfors till Bangkok samt Bangkok till Helsingfors ?
 

mackan33

Medlem
I poäng 50k. Cash så kan man lägga bud, har för mig att lägsta möjliga bud var runt 5k (sek) när jag kollade en gång, första och enda gången jag kollade.
Dessa priser är enkel väg.
 

Emilio

Medlem
Helsingfors till Bangkok kostade mig 500 EUR att uppgradera, men det kan bli billigare ju närmare avgång det är. Svärmor brukar uppgradera på flygplatsen och vid ett tillfälle hade hon ganska tur. Kollade tillgänglighet i gaten och fick till svar att det gick bra mot 500 EUR. Hon var dock tvungen att ta ett telefonsamtal först, och när hon kom tillbaka så var det halva priset. Men risken finns ju att man blir utan om man väntar.
 

Emilio

Medlem
Jag fick poäng för business (4400 istället för 4000) när jag uppgraderade med cash via deras hemsida (eller om det var via appen).
 

niksal

Medlem
Jag fick poäng för business (4400 istället för 4000) när jag uppgraderade med cash via deras hemsida (eller om det var via appen).

Då måste det ha varit antingen en ombokning till business, eller tur. Finnairs uppgraderingar skall ge poäng enligt ursprunglig bokning.

Men 4400 istället för 4000 låter mera som om du fick 10% extra poäng, kanske tack vare silver-status på Finnair? Annors ger Finnair Business 200% poäng, dvs på longhaul 16.000 poäng (utan status).
 

Emilio

Medlem
Då måste det ha varit antingen en ombokning till business, eller tur. Finnairs uppgraderingar skall ge poäng enligt ursprunglig bokning.

Men 4400 istället för 4000 låter mera som om du fick 10% extra poäng, kanske tack vare silver-status på Finnair? Annors ger Finnair Business 200% poäng, dvs på longhaul 16.000 poäng (utan status).
Så var det nog. Jag matchade mot mitt EB Silver innan utresa och fick nog Silver-status hos Finnair under mitt Sverige-besök. Trodde när jag kollade att det berodde på uppgraderingen, men du har nog rätt i det du skriver.

Så uppgradering ger poäng enligt ursprunglig bokning.
 

samet

Medlem
För drygt en vecka sedan bokade jag om en BKK-HEL-GOT med AY. Valde medvetet en dag med tillgängliga uppgraderingar då jag har en del poäng att förbruka.

Kollade idag och såg att jag stod på väntlista. Lite irriterad ringde jag till kundtjänst varpå jag fick besked om att det inte finns några tillgängliga uppgraderingar på valt datum.

Vänligt men tydligt förklarade jag att jag ombokade biljetten just till en dag med tillgänglighet. Detta pratade jag med din kollega om. Varpå hon lade in uppgraderingen. -Nej, finns inga platser, vsr svaret.

Så... några turer fram å tillbaka, jag stod på mig. -Okay, vi skall lyssna på samtalet från när du bokade om. Vi återkommer.

30min senare kommer ett mail med en uppgraderad bokning. :):)
 
Toppen