Senaste nytt

Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1

Thornado

Medlem
Om det vara jag, skulle jag be SAS (eller Tallinn) om att specificera alla skatter och avgifter som ingår i beräkning.
Summa av skatter&avgifter av din bonusresa bör ligga runt 4.000 SEK per person.

Hej!

Skickade ett mail till Diamond-supporten igår kväll och bad dem kolla på detta och om de kom fram till samma totalsumma att spec:a avgifterna lite närmare. Fick just nedanstående svar:

SAS Diamond Support skrev:
Hej Thornado,

Tack för ditt mail!

Jag har dubbelräknat skatterna för din resa till Toronto och får
skatterna till samma pris. Dessvärre så har Lufthansa en hög YQ skatt på
3906 på den här resan.
Skatten för SAS var på 600kr ca vilket jag ser att de har tagit bort
från totalbeloppet.

Nedan har du en mer specificerade skatter.

3906-YQAD SEK 160-YAAD SEK 140-ZOAE
133-DESE SEK 294-RAEB SEK 354-RDDP
176-CAAE SEK 23-RCAB SEK 170-SQAP

Passar på att önska dig en glad påsk!
Välkommen åter!

De andra skatterna stämmer ju bra med vad Matrix visar, så hur kan det komma sig att de får fram en YQ på 3906 när Matrix visar 2508?

(bör väl nämnas att jag kom just på att jag glömde be dem använda STO och YTO istället för ARN och YYZ, men när @bnr pratade med Tallinn så gjorde det ju ingen skillnad... Kanske är värt att skicka ett till mail till diamond och be dem räkna på det sättet, eller har någon nån annan förklaring till varför de får "fel" avgifter eller vad man kan göra åt det?)
 

Thornado

Medlem
(bör väl nämnas att jag kom just på att jag glömde be dem använda STO och YTO istället för ARN och YYZ, men när @bnr pratade med Tallinn så gjorde det ju ingen skillnad... Kanske är värt att skicka ett till mail till diamond och be dem räkna på det sättet, eller har någon nån annan förklaring till varför de får "fel" avgifter eller vad man kan göra åt det?)

Skickade ett nytt mail till dem och frågade om de hade nån anledning till varför deras uträkning skiljer från Matrix och om de kan räkna som ovan. Fick detta svar:

SAS Diamond Support skrev:
Varför skatten är så hög har jag tyvärr ingen förklaring till utan jag
vet att Lufthansa tar väldigt mycket i bränsletillägg. Summan 3906 får
jag från Lufthansa dem själv som ställer i ordning korrekt summa skatt
som jag sedan hämtar hem till bokningen.

Stadskoder kan jag tyvärr inte använda mig av då jag behöver ange
specifik flygplats. En säkerhets sak.

Finns det något mer att göra?
 

riba

Medlem
Bokade CPH-FRA-BOS med LH i Business. 2 st vuxna och 2 st barn (10 år).
När jag tittar på skatterna+bränsle själv landar det på 15736 kr. Tallin har satt det till 19 252 SEK (2X4832+ 2X4794). Till saken här att hon inte fick rätt på skatterna sade hon och försvann i 5 minuter och kom sedan tillbaka med detta belopp.
Låter som jag inte är ensam att inte få ihop skatterna, speciellt när det gäller Lufthansa.

Efterklok som man är kanske jag skulle valt SAS CPH-FRA och bara LH från FRA-BOS - borde fått ner avgifterna då SAS inte kräver bränsletillägg när det är bonusresa.
 

Jonas C

Medlem
Får SAS fortfarande upp fel skatter och bränsletillägg på Star Alliance award?

Har kikat på följande routing i First Class och Business intra-EU på Austrian och Lufthansa.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Enligt Lufthansas hemsida så skulle totalsumman för skatter och YQ hamna på 3989kr, varav YQ är på 2390kr. Finns det risk att SAS räknar ut ett högre bränsletillägg än det som Lufthansa tar ut på sin hemsida?
 

Jonas C

Medlem
Räknar SAS ihop bränsletillägget per segment för varje flygning, därav den höga summan? Och vet någon ifall de har fått bukt på problemet?
 
Toppen