Senaste nytt

Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1

D

Drago

Guest
Bifogar bild pa min utrakning. Tolkar jag din guide ratt nar jag laser att YQ och YR inte skall debiteras pa Thai (TG) som det ar i detta fallet. Kan SAS ha gjort fel dar?
 

Attachments

  • ITA.PNG
    ITA.PNG
    68,6 KB · Visningar: 282

Dr. Miles

Expert
Bifogar bild pa min utrakning. Tolkar jag din guide ratt nar jag laser att YQ och YR inte skall debiteras pa Thai (TG) som det ar i detta fallet. Kan SAS ha gjort fel dar?
Om du använder poäng från SAS EuroBonus, måste du betala bränsletillägg på partnerflygbolags (ej på Wideroe) flygningar även på bonusresor.

Summa av skatter och bränsletillägg av resa enligt screenshot ovan bör vara ca 4.930 SEK per vuxna då.
 
D

Drago

Guest
Tack! Det far det vara vart nu nar SAS inte flyger harifran dar vi bor.
 

Thornado

Medlem
Nu har jag just bokat min första First på en long-haul (har flugit CX F intra-Asien) med min AmEx 2-4-1-voucher.
Jag tyckte dock att det blev rätt så dyrt, så efter att ha läst denna tråd så följde jag guiden för att försöka räkna ut vad det borde kosta och se om Tallinn gjort rätt... Bifogar screenshot från Matrix.

Min resa är:
ARN-CPH SK Plus
CPH-FRA LH C
FRA-YYZ-FRA LH F
FRA-MUC-TXL LH C
TXL-ARN SK Plus

Som jag tolkar guiden så borde skatter och bränsletillägg hamna på 89326 - 41350 - 43418 = 4558 SEK.
Dessutom så är 601 SEK bränsletillägg för SAS, och det behöver man väl inte betala på en EB-award, så rätt borde kanske till och med vara 4558-601=3957 SEK.
Hursomhelst, Tallinn gav mig en kostnad här på 5356 SEK...

Vem har rätt? Borde det vara 5356, 4558, eller 3957?

Extra fråga: När jag kollade tidigare så fanns det lediga platser på direktflighter ARN-FRA och MUC-ARN, men de hade försvunnit när jag skulle boka. Visst har jag förstått det hela rätt att det hade blivit billigare om jag hade kunnat boka dessa?

firstfirsttaxes.png
 

Dr. Miles

Expert
Nu har jag just bokat min första First på en long-haul (har flugit CX F intra-Asien) med min AmEx 2-4-1-voucher.
Jag tyckte dock att det blev rätt så dyrt, så efter att ha läst denna tråd så följde jag guiden för att försöka räkna ut vad det borde kosta och se om Tallinn gjort rätt... Bifogar screenshot från Matrix.

Min resa är:
ARN-CPH SK Plus
CPH-FRA LH C
FRA-YYZ-FRA LH F
FRA-MUC-TXL LH C
TXL-ARN SK Plus

Som jag tolkar guiden så borde skatter och bränsletillägg hamna på 89326 - 41350 - 43418 = 4558 SEK.
Dessutom så är 601 SEK bränsletillägg för SAS, och det behöver man väl inte betala på en EB-award, så rätt borde kanske till och med vara 4558-601=3957 SEK.
Hursomhelst, Tallinn gav mig en kostnad här på 5356 SEK...

Vem har rätt? Borde det vara 5356, 4558, eller 3957?

Extra fråga: När jag kollade tidigare så fanns det lediga platser på direktflighter ARN-FRA och MUC-ARN, men de hade försvunnit när jag skulle boka. Visst har jag förstått det hela rätt att det hade blivit billigare om jag hade kunnat boka dessa?

Visa bifogad bild 33113
Om det vara jag, skulle jag be SAS (eller Tallinn) om att specificera alla skatter och avgifter som ingår i beräkning.
Summa av skatter&avgifter av din bonusresa bör ligga runt 4.000 SEK per person.
 

Thornado

Medlem
Om det vara jag, skulle jag be SAS (eller Tallinn) om att specificera alla skatter och avgifter som ingår i beräkning.
Summa av skatter&avgifter av din bonusresa bör ligga runt 4.000 SEK per person.

Kvittot som jag fått från SAS säger:

Taxes, Fees, Other Charges 1450.00 SEK
Fuel Surcharge 3906.00 SEK

Skatterna är alltså korrekta (Matrix säger 1449), så det verkar vara på YQ som de har räknat lite konstigt.
 

fcx

Medlem
Kvittot som jag fått från SAS säger:

Taxes, Fees, Other Charges 1450.00 SEK
Fuel Surcharge 3906.00 SEK

Skatterna är alltså korrekta (Matrix säger 1449), så det verkar vara på YQ som de har räknat lite konstigt.

Har du SAS-flighterna på SK- eller LH-nummer?
 

Thornado

Medlem
Har du SAS-flighterna på SK- eller LH-nummer?

SK-nummer.

Edit: Sitter i telefonkö hos Tallinn nu - visst behöver jag ringa dit, eller kan vanliga SAS-supporten hjälpa med detta? För övrigt fantastiskt dålig ljudkvalitet, till och från blir det bara brus av "I can see clearly now" som spelas som pausmusik.
 

bnr

Medlem
Bokat ARN-FRA-YYZ-FRA, SAS fick till 5107 SEK skatter & avgifter.
Precis som @Thornado så är skatter rätt men YQ verkar vara för högt. Jag anser att skatter & avgifter bör landa på totalt 4641 SEK.

Vad säger doktorn? :)
 

Attachments

  • arn-fra-yyz-fra.PNG
    arn-fra-yyz-fra.PNG
    49,7 KB · Visningar: 244
Toppen