Senaste nytt

Kostnad att boka Star Alliance flight med EuroBonus och Amex 2-4-1

NotRyan

Medlem
Kanske dum fråga, men om jag vill boka *A ut från ARN och SAS tillbaka, Kostar då *A 60% utav 70.000p eller 110.000p? + SAS vanliga Eurobonus kostnad?
Står såhär i pdf:en ni länkar till "O/w awards available at 60% of r/t point price"

Det där låter inte poängoptimalt, du bokar väl hellre en t.o.r *A - award där SAS flyger hemresan ?
 
Det där låter inte poängoptimalt, du bokar väl hellre en t.o.r *A - award där SAS flyger hemresan ?

Tack, insåg detta jag med.
Ursäkta dum fråga :)

Som ni märker har jag dålig koll på detta. Har endast bokat Sas award biljetter innan. Så tack för alla era tips och svar som ni på forumet delar med er :)
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS & Austrian
Kabinklass: Business
Avreseort: Chicago
Destination: Stockholm
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & retur
Antal poäng (per person): 110000
Skatter&avgifter (per person): 4413 SEK
När: April/Maj
Bokad: 2015-02-22

Lyckades hitta platser i business exakt dom dagar som jag behövde åka.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Det är märkligt att bränsletillägget för resa som börjar från USA till Europa är dyrare än andra hållet.
Screenshot20150222_1.png

Matrix tycker att det är i storleksordningen 51832-22845-25062-1254 = 2671 SEK.

Visa bifogad bild 32271
@Unis resa börjar från Chicago (USA) därför han/hon har fått mycket högt bränsletillägg.
Summan av bränsletillägget endast på Austrians 2 segments kostar 3.809 SEK, sedan tillkommer flygskatter.
8.139 SEK - 3.388 (SAS bränsletillägg) = 4.751 SEK
 

Unis

Medlem
Inlägg från: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Det är märkligt att bränsletillägget för resa som börjar från USA till Europa är dyrare än andra hållet.
Visa bifogad bild 32273

@Unis resa börjar från Chicago (USA) därför han/hon har fått mycket högt bränsletillägg.
Summan av bränsletillägget endast på Austrians 2 segments kostar 3.809 SEK, sedan tillkommer flygskatter.
8.139 SEK - 3.388 (SAS bränsletillägg) = 4.751 SEK

@Dr. Miles , Tack för förklaringen! Nu vet jag att allt är som det borde vara.
 

Roger J

Medlem
Jag tycker att du bör kontakta SAS om detta och be dem att specificera alla skatter och avgifter.
Fick svar från Eurobonus angående avgifterna på 4900 SEK ARN-NYC (LH):
Skälet till att YQ (bränsletillägg) är 1100 SEK dyrare än "vanligt" ska vara att utresan är till EWR och hemresan från JFK. En t/r till JFK skulle blivit 1100 SEK billigare per person.
Kan detta stämma? Det ska vara YQ som skiljer. Hur kan den göra det? Rutten var ARN-FRA-EWR, JFK-MUC-ARN.
Jag ska be om en specifikation på avgifterna.
 
Last edited:

helgonet

Medlem
Födelsedagsresa åt föräldrarna i oktober, en natt i Lissabon på nervägen. Mycket dyr bränsetillägg av TAP, kan det verkligen stämma?? ITA Matrix visar 3795 kr per person för samma resa, Tallinn såg också först 3795kr men ändrade sig därefter till 5083kr per person, sa att det var bränsletillägget. Jag ringde två gånger och fick samma svar, så jag valde att boka ändå i brist på annat just dessa datum.

Jag lyfter in denna från annan tråd.

Jag tog idag kontakt med Tallinn för att fråga om det höga avgifterna för bonusresan jag bokat och de sa att YQ kostnaderna för denna biljett är 4390kr per person. Jag påpekade att jag får fram 2764kr via Ita Matrix för samma resa. De rekommenderade mig att ta kontakt med SAS customer care, vad är mina chanser där måntro?

YQStammerEj.png
 

Dr. Miles

Expert
Jag lyfter in denna från annan tråd.

Jag tog idag kontakt med Tallinn för att fråga om det höga avgifterna för bonusresan jag bokat och de sa att YQ kostnaderna för denna biljett är 4390kr per person. Jag påpekade att jag får fram 2764kr via Ita Matrix för samma resa. De rekommenderade mig att ta kontakt med SAS customer care, vad är mina chanser där måntro?

Visa bifogad bild 32403
När jag hade liknande problem några år sedan var det så att SAS kundtjänst inte kunde hjälpa mig med ärendet. De hänvisade mig till Tallinn. Moment 22...
 
Toppen