Senaste nytt

Kortstrategi (FFP) för mina kommande äventyr

nota bene

Medlem
Inom OW, kolla som sagt på BA och AA. AA har bättre intjäning på ekonomibiljetter (verkar dock inte så relevant i ditt fall) och fördelen att det är lite mer flexibelt med awards. Däremot är BA lättare att få status hos om du flyger en del i C, och de har bra priser (i OW JV) över Atlanten.

I Star Alliance skulle jag välja SAS om du kan få Amex Elite, och ju ändå kommer att flyga en del med dem till ARN om du vill undvika AY via HEL ut i världen. Men som sagt finns andra program som kan vara ganska bra, varav de redan gåtts igenom ganska väl (United är ett alternativ som inte nämnts, dock är det mer aktuellt om du flyger mycket i USA och longhaul i Y samt framför allt om du flyger UA-metall).

Det enklaste att uppnå status på för dig borde vara BA med en välplanerad resa i C till USA under rea. Att använda dessa poäng för att flyga en 'bra' F (BA's egen är ibland bra servicemässigt och de har bra dryck. Maten är oftast ganska dålig, och hårda produkten liknar mer business hos bolag som QR och CX).
 

Flying Finn

Medlem
Tack! Bra inlägg av er alla. Måste nog skämmas av att jag gjorde en anknytning av SA som en medlem av OW. Må ha varit starkt tankspridd. :D

@Kricka Du måste ha misstagit mig. Tanken var endast att åka tåg Jo'burg-Kapstaden, inte genom hela kontinenten. Det skulle eventuellt bli rätt så tajt i Sudan eller Sydsudan som nordbo på luffen. :p Hela kontinenten är inte precis min tanke om en trevlig semester, men vissa länder och storstäder är nog acceptabla på min skala för vad som är osäkert. Angånde TK (THY) har du rätt. Ifjol hade jag på kornet HEL-IST-JNB i C för ett gott pris, men det blev inte av p.g.a. de personliga omständigheterna och ingen fri bunka från Kapstaden till min slutliga destination på nästan 6 mån.

@palmen Undersökte AA närmare och AAdvantage ser ut som ett bra val i det här fallet, i fall jag flyger även till Alaska. AA har tydligen ett avtal med Alaska Airlines för FFP. Det ser ju t.o.m. realistiskt att nå 50 000 flygmil för AAdvantage Platinum och kvala för OW Sapphire.

@nota bene MileagePlus är tydligen 50 000 flygmil till *A Gold. Det tycks faktiskt ge 100 % i en stor del av Y. Problemet blir att jag drar nytta av UA närmast när jag reser till USA, vilket troligtvis inte är min första destination. Men det är ju bara att planera om. Inte utesluter jag MileagePlus ännu. AA och UA har nog sina starka sidor på tanke med att med de europeiska bolagen blir det ingen motsvarande maximal inkassning på Alaska och planbyten inom USA. Har inte ännu kollat om en retur från ANC via Asien kan bli aktuell.

Tydligen har Etihad blivit partner med SK och det går att boka award F med Eurobonus. Hmm, Etihad har nog seriöst bra F. Från OW är det säkert bäst prisvärt att sattsa på en reward i F med Qatar eller Cathay. Cathay blir faktiskt trevligt långt som just t.ex. LHR-HKG. Bolagena från Gulfen är ju stiliga i metall och service, men det blir inte så extremt lång tid ombord.

Vi glömmer det där med BA och F. :) Lufthansas F har ju fått positiva utryckanden tidigare här, så kanske LH är det bästa europeiska alternativet för F? Dock reseskildringarna om AF:s La Première lockar mig med maten ombord och bra service på CDG, fast det annors är kaotiskt. Men måste ännu kika på Skyteam och hur rewards fungerar.
 

nota bene

Medlem
BA/AA är bra till lite olika saker. Det är enklare att uppnå status hos BA (förutsatt att du flyger C), men AA har ofta bättre uttagsmöjligheter och är bra om du kompletterar en del med Y-flygande.

Vad gäller UA måste jag hålla med om att de endast är attraktiva om man flyger en del i USA, och dessutom vill jag minnas att de nu lagt till ett krav på spend för att uppnå viss status. I alla fall klagade en polare (baserad i AMS) som är 1K där om det...
 

palmen

Moderator
Vad det gäller Awardersor i F så finns det inte mycket som slår Lufthansas helhetskoncept när man kan nyttja FCT i Frankfurt. Ombord är det inte bäst men de gånger jag åkt med dom har det varit bra (2 tur och retur).
 

Flying Finn

Medlem
Finns det inget annat fiffigt inom OW än AAdvantage och BA:s Executive Club? AY:s Plus är ju som sagt krävande för Gold, så jag utesluter det. Eftersom BA tycks gilla att ha skillnad mellan Avios och Tier Points. Dessutom så måste jag räkna varje segment skillt, vilket jag anser som dålig web programmering. T.ex. HEL-LHR-LAX tycks ge mig bara 440 TP:s med alla klasser inom C, medan det krävs 600 för EC Silver.

RJ Royal Plus ser ju rätt så intressant ut, i fall jag inte försöker upprätthålla min status. Första upgradering till Gold Plus (OW Sapphire) är 40 000 flygmil på 12 mån, medan återkvalifiseringen kräver 63 000 mil på 24 mån. Även Platinum Plus ser ju möjlig ut, eftersom det krävs 100 000 flygmil på 24 mån. Dock det stora minuset är att åtmistone i snabb jämförelse ger t.ex. BA på vanliga Y bara ca. 25 %.
 

palmen

Moderator
Finns det inget annat fiffigt inom OW än AAdvantage och BA:s Executive Club? AY:s Plus är ju som sagt krävande för Gold, så jag utesluter det. Eftersom BA tycks gilla att ha skillnad mellan Avios och Tier Points. Dessutom så måste jag räkna varje segment skillt, vilket jag anser som dålig web programmering. T.ex. HEL-LHR-LAX tycks ge mig bara 440 TP:s med alla klasser inom C, medan det krävs 600 för EC Silver.

RJ Royal Plus ser ju rätt så intressant ut, i fall jag inte försöker upprätthålla min status. Första upgradering till Gold Plus (OW Sapphire) är 40 000 flygmil på 12 mån, medan återkvalifiseringen kräver 63 000 mil på 24 mån. Även Platinum Plus ser ju möjlig ut, eftersom det krävs 100 000 flygmil på 24 mån. Dock det stora minuset är att åtmistone i snabb jämförelse ger t.ex. BA på vanliga Y bara ca. 25 %.
Qatar Airways har väl just nu en kampanj där man får guldkort hos dom om man bokar en tur och retur i business med dom.
Har ingen aning om hur bra/dåligt deras program är men det finns kanske möjlighet att framöver uppgradera en businessbiljett hos dom till First.

Mer info om denna kampanj finns här och den verkar bara gälla till 15 november så det är kort tid kvar.
Exklusivt till medlemmar på BusinessClass - BusinessClass.se
Qatar Airways Exclusive Gold Card Activity: Fast track til guld | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Flying Finn

Medlem
Äsch, tydligen har deras kampanj i C gått nyligen ut. Sydafrika (JNB och CPT) för dryga 20 000 kr T/R från Norden via DOH. Skulle ha direkt bokat... Ack. :) Tack dock för tipset, Palmen! Med en snabb titt så åtmistone föråldras poängena. Blir rätt så hastigt med att fixa en resa i F.

I fall det blir OW, så siktar jag nog nu på AAdvantage. Hade tydligen totalt gått misste om att poängena inte föråldras så länge man upprätthåller sitt kort (18 mån regeln). Undersöker ännu *A.
 

FF#1

Medlem
Äsch, tydligen har deras kampanj i C gått nyligen ut. Sydafrika (JNB och CPT) för dryga 20 000 kr T/R från Norden via DOH. Skulle ha direkt bokat... Ack. :) Tack dock för tipset, Palmen! Med en snabb titt så åtmistone föråldras poängena. Blir rätt så hastigt med att fixa en resa i F.

I fall det blir OW, så siktar jag nog nu på AAdvantage. Hade tydligen totalt gått misste om att poängena inte föråldras så länge man upprätthåller sitt kort (18 mån regeln). Undersöker ännu *A.

Japp, och dessutom behöver det inte vara flygningar utan det gäller vilken aktivitet som helst. Därför använder jag AA som One world "slask", förr eller senare blir det väl nått.
 

nota bene

Medlem
Kort kommentar vad gäller BA och tier points. Du kan flyga t.ex. HEL-LHR-JFK-ORD-LAX eller liknande och få 80+140+60+60=340 per väg, eller i alla fall väldigt enkelt 280 per väg. Om att åka direkt är viktigast ger det sällan mest poäng eller TP.
 
Toppen