Senaste nytt

Kortmatchning av SAS EBG / EBP

Senator

Moderator
_Om_ SK kursar och EB går bort så lär ju M&M vara sugna.

Frågan är vilken konvertering det skulle bli:

EBS ---> FTL
EBG ---> SEN
EBP ---> SEN (HON??)

Som Miles & More agerar nu, är jag nog inte hundra på detta. Hela programmet vinklas mot "High Yield" kunder, och inte för att vara elak mot alla mina cyberkompisar här inne så är det rätt många EBGare här som har detta på "Low Yield segment runs".

Med tanke på att Lufthansa vill reducera antalet HON, har jag svårt att se att man skulle skänka bort dessa...
 
Som Miles & More agerar nu, är jag nog inte hundra på detta. Hela programmet vinklas mot "High Yield" kunder, och inte för att vara elak mot alla mina cyberkompisar här inne så är det rätt många EBGare här som har detta på "Low Yield segment runs".

Med tanke på att Lufthansa vill reducera antalet HON, har jag svårt att se att man skulle skänka bort dessa...


tror däremot att vi med 250 + legs med EBP är nog högvilt hos Lufthansa
 

Senator

Moderator
Låt mig förtydliga lite:
Man tjänar inte längre HON status miles i ekonomiklass från och med 1 september. Detta gäller också för resor som bokas i högsta klasser som "B" och "Y".
Från och med 1 september tjänar man 100% på affärsklass i bokningsklass "P" på långsträckor eller 750 miles inom Europa.
Från och med 1 september tjänar man 150% på affärsklass i bokningsklass "Z" på långsträckor eller 1250 miles inom Europa.

Det vill säga att även om en EBP har 250 segment i SAS Y+ så "räknas" inte detta mot HON.

Är man EBP baserat på dyrare affärsklass inom Europa eller interkontinentalt, så kan man jo tjäna upp detta. Min uppskattning är att det krävs 10 x ARN-ZRH-BKK-ZRH-BKK per år med Swiss i två år bokat i D-klass för ca 21 000kr per resa för att nå HON enklast från Sverige. Så ca 420 000kr på två år, jag har inte hittat något billigare från Sverige för att nå HON.

Från London skulle det kräva 44 resor LHR-GVA-ZRH-BCN-ZRH-GVA-LHR som kostar runt 5 000kr stycken i D-klass. Det blir nästan halva priset på 220 000kr över två år.. Om någon känner sig utmanat; har tid och budget... börja från UK... :cool:
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en uppfattning om Pandion är mest berest intra-Skandinavien/Europa men inte så mycket inter-kontinentalt flyg.
Det är nog himla svårt att bli M&M HON Circle member endast med intra-Europa flygningar.
På det viset är det nog svårt att motivera M&M att matcha Pandion till HON.
 

Hall

Medlem
En "tysk" lösning är ju att de inte matchar rakt av utan att de begär in listan med claimade resor (eventuellt bokade resor) och kollar vad du skulle ha kvailificerat (kvalificerar) dig till enligt M&M under kalenderåret 2012.
 

NyfikenGrau

Medlem
En "tysk" lösning är ju att de inte matchar rakt av utan att de begär in listan med claimade resor (eventuellt bokade resor) och kollar vad du skulle ha kvailificerat (kvalificerar) dig till enligt M&M under kalenderåret 2012.

Det där låter rätt troligt om jag känner mitt (numera) hemland rätt. Att "vara schysst" eller "blunda på ena ögat" är ett tänk som helt enkelt inte finns här nere. EBG->FTL och EBP->SEN, det är vad jag tror de skulle sträcka sig till.

Anekdot:
Man kan lura dem ibland dock. T.ex. lämnade en svensk för ett antal år sen med viktig min in ett intyg där det på svenska stod typ "NN har haft körkort sedan YYYY." (milt svenskt bilförsäkringskrav, gällande antal år man haft körkortet) Efter några veckors malande i den tyska försäkringsbyråkratins kvarnar kom beskedet att "vi har bedömt att Ni har XX krockfria år". (hårt tyskt krav som innebär att premier återställs om du krockar).
Vilket alltså inte alls var vad intyget egentligen sade, naturligtvis hade ingen ens försökt läsa det för det var på ett konstigt språk som ingen förstod, men - det såg viktigt ut ;)
 
Toppen