Senaste nytt

Kort om tid på Newark (EWR)

mha321

Medlem
Har inte köerna minskat efter införande av automatisk passage för amerikanska medborgare?
Det har säkert hjälpt till att flytta flaskhalsen från immigration till tullen. Men de har väl inte automatisk passage av tullen, eller har jag missat något där?

Det är för det mesta i tullen det blir stopp nuförtiden tycker jag, om man inte har otur och kommer in precis efter ett par flighter från icke-europeiska länder, där immigration-steget tar mycket längre tid än för oss.
 

agehall

Medlem
Har inte köerna minskat efter införande av automatisk passage för amerikanska medborgare?

Det ryktas om det. Jag har sett automaterna, men de har aldrig varit i bruk på någon flygplats när jag passerat. Häromveckan så fick jag istället stå i kö till passkontrollen i 40 minuter och vänta på väskan ytterligare 10 minuter. Fanns ett "hav" av maskiner, men dessa fick man inte använda.
 

Johanna

Medlem
Min erfarenhet är att amerikanare är duktiga på manuell hantering och inte lika bra på teknisk.

Sist jag var på EWR så flöt allt hur smidigt som helst. Ingen kö till immigration eller tullen. Eller väldigt kort kö i tullen. Det var i mars i år.
 

mha321

Medlem
Det ryktas om det. Jag har sett automaterna, men de har aldrig varit i bruk på någon flygplats när jag passerat. Häromveckan så fick jag istället stå i kö till passkontrollen i 40 minuter och vänta på väskan ytterligare 10 minuter. Fanns ett "hav" av maskiner, men dessa fick man inte använda.
Newark verkar också rätt beroende av när man kommer in - känsligare än många andra, åtminstone om man kommer till terminal B (där väl de flesta transatlantiska utom United hamnar).

Har flera gånger anlänt med SAS (från Stockholm eller Oslo) och mött upp med en bekant som anlänt med BA som landat ca 15 minuter senare. Vid minst två tillfällen har jag varit igenom både immigration och tull på mindre än 15 minuter, och sedan fått vänta i 1-2 timmar på att han ska komma ut. I första hand tullen som tagit tid.
 

AABack2ARN

Medlem
Har det här med kö genom tullen uppstått de senaste åren? När jag flög mycket på Newark (med SAS eller BA) för kanske 3-5 år sedan kan jag inte påminna mig några köer just genom tullen. Desto mer köer genom passkontrollen.
 

mha321

Medlem
Har det här med kö genom tullen uppstått de senaste åren? När jag flög mycket på Newark (med SAS eller BA) för kanske 3-5 år sedan kan jag inte påminna mig några köer just genom tullen. Desto mer köer genom passkontrollen.
Det är åtminstone min uppfattning, ja. Tidigare var flaskhalsen i passkontrollen, nu är den i tullen.
 

ACervin

Medlem
Har inte köerna minskat efter införande av automatisk passage för amerikanska medborgare?
Det finns även automater för EU medborgare numera. Kravet är att du har gjort en tidigare immigration manuellt på samma passnummer och ESTA nummer. Gled igenom på LAX för 1 månad sedan. Tog bara några minuter till min stora förvåning. Någon tull kö noterade jag inte.
 
Toppen