Kort och trevlig inrikestur med Jetblue

Diskussion i 'Reserapporter' startad av fcx, 27 Juni 2015.

1. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det uppstod behov att åka från Washington DC till Boston. Det finns gott om förbindelser från Reagan med US Airways, men eftersom jag bodde vid Dulles ville jag helst flyga därifrån. Alternativen då är United eller Jetblue, men United var minst dubbelt så dyra. Eftersom det var en entimmesflygning föll valet på Jetblue, för första gången för mig.

Jag anlände i flygplatsen vid halv nio, i god tid före avgång. Jetblue har egna bemannande diskar. Boardingkort skrevs ut och jag fick min väska incheckad. Ett incheckat bagage ingår i biljettpriset.

Säkerhetskontrollen var väldigt amerikansk, dvs det tog lång tid trots att kön var kort.

Lounge ingår inte i biljettpriset (och går inte heller att köpa som tillval), men British Airways-loungen får man tillträde till med Diners-kort. Loungen var väldigt tom, vilket inte är så konstigt med tanke på att första British Airways-flighten för dagen går först på kvällen.

Jetblue flight B6 156 Washington Dulles - Boston

Avgångstid
    : 10:22
    Ankomsttid: 11:47
    Varaktighet: 1h 25m
    Datum: 26 juni 2015
    Flygplanstyp: Embraer 190
    Sittplats: 24D. Economy class.

Enforced priority boarding. Först statuskunder, sedan barnfamiljer och sedan boarding per radnummer. Eftersom alla passagerarna är medvetna om hur det fungerar så gick det väldigt smidigt.

Väl ombord noterar jag att planet är förhållandevis slitet men att det är generöst med utrymme.

01-DSC_1302.JPG

Det finns någon form av IFE, men jag använde det inte under den korta resan.
    02-DSC_1303.JPG 03-DSC_1304.JPG

Strax efter avgång startar serveringen. En liten vattenflaska till varje passagerare, och dryckesbeställningarna tas upp. Kaffe, te och ett rätt generöst urval av läsk och juicer erbjuds gratis. Öl/vin/sprit kostar 7 dollar. Därefter kommer personalen runt med en korg med snacks. 5-6 olika sorter att välja mellan (och man kunde säkert flörta till sig två påsar om man ville). Något som är bra med USA rent generellt är att de verkligen förstår hur man ska använda is vid servering.

04-DSC_1306.JPG

Efter lite musiklyssnande är det dags för landning i Boston, en stund före tidtabell. Eftersom jag sitter långt bak är jag bland de sista av planet. När jag reser med incheckat bagage brukar jag välja plats långt bak just eftersom jag inte har bråttom av. Men när jag kommer fram till bagagebandet så har det redan stannat, och min väska väntar på mig.

05-DSC_1308.JPG

Sammanfattningsvis en mycket trevlig reseupplevelse. Bra säten, trevlig personal, generös servering. Jag skulle absolut flyga med Jetblue igen.

2. HCas

HCas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Trevlig rapport! Jag flög JetBlue från JFK till Portland (Oregon) för sisådär tio år sen och hade samma upplevelse, inte alls dumt för att vara lågpris. Kul att de verkar hålla stilen.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!