Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

agehall

Medlem
Ringde dem nyss och dubbelkollade då det blir en road-trip i USA i oktober. Den började gälla 1 september och verkar vara utan självrisk (vad hon kunde se för mig i alla fall). Tänkte betala hyrbilen med Norwegian kortet som jag har hyrbilsförsäkringen på så då känns det rätt säkert att man får hjälp på något håll ifall olyckan är framme.
Observera dock att du fortfarande kommer vilja ha åtminstone SLI/ALI i USA. Annars kan du råka riktigt illa ut.
 

Tolle

Medlem
Observera dock att du fortfarande kommer vilja ha åtminstone SLI/ALI i USA. Annars kan du råka riktigt illa ut.

Tack! Det borde väl vara samma sak som LIS hos Hertz?

Det som står i bokningen är nedan, tror ni jag behöver något mer än så i kombination med IF och Norwegian försäkringen?

Inkluderat
Obegränsade miles inkluderat
AIRPORT CONCESSION RECOVERY
Självriskeliminering/reducering (LDW)
Skatt
Liability Insurance Supplement (LIS)
VEHICLE LICENSING FEE RECOVERY
Customer Facility Charge
STATE TOURISM ASSESSMENT
Energy Surcharge
 

Homer

Medlem
Tack! Det borde väl vara samma sak som LIS hos Hertz?

Det som står i bokningen är nedan, tror ni jag behöver något mer än så i kombination med IF och Norwegian försäkringen?

Inkluderat
Obegränsade miles inkluderat
AIRPORT CONCESSION RECOVERY
Självriskeliminering/reducering (LDW)
Skatt
Liability Insurance Supplement (LIS)
VEHICLE LICENSING FEE RECOVERY
Customer Facility Charge
STATE TOURISM ASSESSMENT
Energy Surcharge

Ringde dem nyss och dubbelkollade då det blir en road-trip i USA i oktober. Den började gälla 1 september och verkar vara utan självrisk (vad hon kunde se för mig i alla fall). Tänkte betala hyrbilen med Norwegian kortet som jag har hyrbilsförsäkringen på så då känns det rätt säkert att man får hjälp på något håll ifall olyckan är framme.


Det är ingen självrisk i USA, precis som du redan fått bekräftat.
Tvivlar du ändå så är det bara att läsa i reglerna.

Varken IF eller Norwegiankort ger dig något extra.

 
Last edited:

Nikje

Medlem
Tråden handlar ju egentligen om kreditkort med självriskeliminering så det här är väl egentligen OT men fr o m 1/10 har medlemmar i Motormännen självriskeliminering upp till 10 000 kronor vid bilhyra utomlands. Vad innebär självriskeliminering för hyrbil utomlands?

Har bara hunnit ögna igenom lite snabbt men vid en första anblick verkar det utmärkt.
Från den 1 oktober eller från det att du förnyar ditt årsmedlemskap ingår Hyrbil utomlandsi ditt medlemskap. Det innebär att vi täcker kostnaden för din självrisk, upp till 10 000 kr per år, vid skada eller stöld när du hyr bil utomlands från en ackrediterad firma.

Det gäller för alla personer, även i åldern 18–24 år förutsatt att de får hyra bil på platsen.

Edit: vet inte om årsavgiften höjs men för oss som betalat tidigare gäller:
Har du redan betalat din medlemsavgift.....
...men ändå vill omfattas av de nya försäkringarna? Lugn, bara lugn! Du får under hösten ett erbjudande via post om att göra en fyllnadsinbetalning på 59 kronor. Det täcker perioden tills det är dags att betala nästa årsmedlemskap.
 

pedantic

Medlem
Med risk för ytterligare lite OT; kan jag tipsa om Folksam:s hemförsäkring med tillägget Resklar (ingår i paket Stor) som har en självriskeliminering på upp till 10 000 SEK utan självrisk, har vi två tillfällen använt och fått mycket bra service! :)
 

FrontX

Medlem
Ska hyra bil i Alicante i November men har en självrisk på 16.000sek. Hotellet är betalt med Amex P och hyrbilen kommer också betalar med det, men inte flygresan.
Finns det risk för att Amex kommer bråka om ersättning ifall något skulle hända med hyrbilen, eftersom flygresan inte är betald på Platnium?
 
Ska hyra bil i Alicante i November men har en självrisk på 16.000sek. Hotellet är betalt med Amex P och hyrbilen kommer också betalar med det, men inte flygresan.
Finns det risk för att Amex kommer bråka om ersättning ifall något skulle hända med hyrbilen, eftersom flygresan inte är betald på Platnium?

Det finns definitivt en risk, resan som helhet måste vara betalt till minst 75% med Platinum-kortet. Så om flygresan (och övrigt som kommer gå på något annat kort) motsvarar över 25% av kostnaderna kommer du inte uppnå kriterierna. Observera att om så är fallet gäller inte någon del av Platinums reseförsäkringen överhuvudtaget.

Ifall det andra kortet är ett annat Amex, och betalningen skedde för en tid sedan, kan vissa övergångsregler eventuellt göra att det täcks ändå, det har skett förändringar nyligen. Se tråden Amex försäkringsvillkor.
 
Med risk för ytterligare lite OT; kan jag tipsa om Folksam:s hemförsäkring med tillägget Resklar (ingår i paket Stor) som har en självriskeliminering på upp till 10 000 SEK utan självrisk, har vi två tillfällen använt och fått mycket bra service! :)

Även IF

Jag noterar att IF nu har inkluderat hyrbilsskydd i sin reseförsäkring. Det måste ha skett under sommaren.

# Hyrbilsskydd
När du hyr bil på resa erbjuds du ofta att köpa till en försäkring för bilen via uthyrningsfirman. Det kan kännas tryggt att köpa till en försäkring eftersom reparationskostnaderna för bilen kan bli dyra om något händer.

Om bilen skadas under tiden du hyr den kan du få ersättning för den självrisk du blir skyldig att betala till uthyrningsfirman. Om kostnaden för reparation understiger självrisken ersätter försäkringen i stället reparationskostnaden.

Om du köper en försäkring för hyrbilen kan du även få frågan om du vill köpa till ett extra skydd med självriskeliminering. Eftersom det ingår i Stor Hemförsäkring och Stor Villaförsäkring behöver du inte köpa något extra självriskskydd, men du kan såklart alltid jämföra hemförsäkringen och det som uthyrningsfirman erbjuder eftersom det kan finnas skillnader.

Högsta ersättning är 10 000 kr och gäller för dig som har köpt en försäkring för hyrbilen via uthyrningsfirman och har Stor Hemförsäkring eller Stor Villaförsäkring hos oss.

Länk: https://www.if.se/privat/forsakringar/reseforsakring
 

Juraj

Medlem
Även Dina försäkringar om man tecknar extra reseförsäkring som en del av hemförsäkringen:

"Självriskreducering hyrbil Om du hyr en personbil på din resa utomlands och råkar ut för en skada som är ersättningsbar genom hyrbilens försäkring så får du ersättning för hyrbilens självrisk. Försäkringen lämnar inte ersättning för självriskreducering vid skada som har samband med yrkes- eller tjänsteutövning eller annan förvärvsverksamhet. Särskild självrisk Försäkringen gäller utan självrisk. Högsta ersättning Högsta ersättning är 10 000 kronor."
 
Toppen