Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Vad är det som är så fantastiskt med det då? Jag tycker i ärlighetens namn inte det är så värst bra, förutom möjligen hyrbilsförsäkringen.
Hej Agehall! :)
Ja det beror ju på vad du söker i ett kort, jag tycker att American Express passar min livsstil och detta då jag reser och är ute på "gatan" mycket. Det har en fantastisk reseförsäkring som de gångerna det varit strul gått in och hjälpt mig utan problem, en bra hyrbilsförsäkring och väl etablerade samarbeten med partners runt om i världen (Hotell, Hyrbilar, Spa, Restauranger mm).

Jag har inte utforskat kort som Nordea, SEB, Norwegian, DNB, Forex vidare mycket. Men av den erfarenhet och de jag läst så är American Express före när de gäller personlig service och "status" utomlands.
Jag tycker även det är kul och trevligt med de "privata" inbjudningarna man får och biljettsläppen.
 

palmen

Moderator
Vad är det som är så fantastiskt med det då? Jag tycker i ärlighetens namn inte det är så värst bra, förutom möjligen hyrbilsförsäkringen.
Det finns ju fler saker än hyrbildförsäkringen som är bra nu men det blir OT för denna tråd. Tillgång till Amex loungen på Arlanda för alla oss som reser där ifrån är ju värt en del kan jag personligen tycka, samt att man får 1-2 Priority Pass beroende på om man har extrakort eller inte.
 

micke_r

Ny medlem
Har (faktiskt) läst igenom hela den här tråden med nöje då jag precis kom hem från dryg vecka med hyrbil och uppemot 100 mils körning. Inga missöden, men börjar resa mer och mer så måste nog ta tag i någon bra lösning för självrisken på hyrbilar. Hyrde denna gång genom autoeurope.se (annars oftast holidayautos.se som har överlägset lättläst hemsida) med deras supercover självriskeliminering (tror det gäller tom. för däck) för att slippa tänka på försäkringsbiten. Kostade väl inte så hemskt mycket mer men visst, nog la det på en hel del för den veckan. Har som vissa andra trott att Amex Eurobonus täcker självriskeliminering för hyrbil men så är det ju inte...

Vill helst inte har fler platskort men har nu fattat att Santanders kort+ som täcker 15 000 självrisk eller reparation är ett klockrent alternativ! Från andra året kostar det som helförsäkring/självriskeliminering kostar per dag för en hyrbil. :eek: Sista steget är att kolla om min egna bank möjligen täcker upp. Danske Bank är det och den har jag inte läst något om här i tråden...
 
Funderar på Santander+. Men vad menas med "
Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet."

Vad är tillräckligt försäkringsskydd?
 
Jag hade tidigare Santander Mitt kort+ då det hade den överlägset bästa hyrbilsskyddet, men efter att de bytt försäkringsbolag några gånger passade inte villkoren mig längre. Jag hyr ofta bil på hemorten och därmed ej i samband med resa så de flesta kortbolags försäkringar faller bort. Kör iCarhireinsurance istället för ca vad en årsavgift är på dessa kort och slipper en extra kredit och (förhoppningsvis) krångel med villkoren om olyckan är framme.
 

Zniper

Medlem
Har skaffat mig Amex Platinum och med tanke på hyrbilsförsäkringen så behöver man väl inte teckna några tilläggsförsäkringar när man hyr bil? Tänker framförallt på USA men även generellt
 
Hur ska man tolka följande skrivning i villkoren för Santander+? "Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet." Jag har gjort tolkningen att om jag bokar via företagets hemsida men betalar först på plats, gäller försäkringen utan att resten av resen är bokad med kortet. Skulle jag betala för hyrbilen i förväg behöver minst 75% av resan (resa och logi) vara betalt med kortet. Är det en korrekt tolkning?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

pswe

Medlem
Hur ska man tolka följande skrivning i villkoren för Santander+? "Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet." Jag har gjort tolkningen att om jag bokar via företagets hemsida men betalar först på plats, gäller försäkringen utan att resten av resen är bokad med kortet. Skulle jag betala för hyrbilen i förväg behöver minst 75% av resan (resa och logi) vara betalt med kortet. Är det en korrekt tolkning?

Jag har för en tid sedan varit i mailkontakt med försäkringsbolaget med liknande frågor då jag inte fick klarhet i skillnader mellan hemsidan och de fullständiga villkoren. Fick följande svar;

Vad gäller bilhyran behöver inte resan ha betalats med kortet för att momentet ”Självriskeliminering för hyrbil utomlands” ska aktiveras.

Det som gäller för att aktivera självriskeliminering för hyrbil utomlands är just att bilhyran behöver betalas till 100% till uthyraren (innan avresa eller på plats utomlands till 100%). Det spelar ingen roll i detta fall var någonstans du betalar bilhyran utan så länge den är betald till 100% med kortet så aktiveras försäkringsmomentet för hyrbilen (ej hyrbil i hemlandet).

Skillnaden är alltså mellan inrikes och utrikes. Utrikes behöver inte själva resan vara betald med kortet.
 
Toppen