Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Axel55

Medlem
Alltså självrisk är i praktiken bara en ansvarsbegränsning av skadan för försäkringsbolaget (bilfirmans försäkringsbolag i detta fall). Det innebär att man per definition får betalt för skadan om kostnaden för skadan understider självrisken och istället betalar för skadan för det fall att ens försäkring har "självriskeliminering" (om inte annat framgår av försäkringsvillkoren).
 

MrPlow

Medlem
Förra sommaren kvaddade jag en fälg som kostade 6500 hos Sixt.

Folksam resklar tog allt. Coop-kortet krävde att det just skulle vara självrisk.
 

FrontX

Medlem
Måste man ha reduceringen för att kortföretaget ska ersätta självrisken?, eller går det att avböja även reduceringen och helt enkelt behöva ligga ute med 7-20.000sek beroende på bil och firma. Det blir ju klart billigare om man väljer bort försäkringar på t.ex Hertz men har aldrig vågat mig på att boka en bil utan någon form av försäkring. EN gång hade Hertz tagit bort reduceringen och när jag ifrågasatte det så hänvisade dem till att jag ju har ett Platinum som täcker kostnaden. Vilket tyder på att de inte har så bra koll på vad som gäller. Då detta var en "hemmahyra". SIXT har ju också bilar där det inte går att välja till reducering, utan där är självrisken 20.000:-
 

Mankepanke

Medlem
Intressant tråd detta med en aning vindlande gångar. Har alltid tyckt det varit olustigt att hämta ut hyrbilen pga merförsäljningsattacken som väntar. Har därtill aldrig brytt mig om att ta reda på vad aktuell kortutgivare kan erbjuda utan det har blivit lite på en höft...och det har funka bra. Mest pga att jag...peppar peppar...inte råkat ut för några missöden.

NU är det dags igen snart...två veckor på rivieran, en i Spanien. Frågan är enkel:

Bör man alltid teckna NÅGON slags försäkring på plats hos uthyraren - detta är i EU nu för jag antar att USA är ett fall för sig - och i så fall VILKEN sort? Vad är s a s "baslinjen" när det kommer till hyrbilsförsäkringar som tecknas hos uthyraren(hyr alltid av AVIS eller HERTZ)?

Kan betala med Nordea Gold eller AMEX Elite...det sistnämnda verkar ju inte hjälpa ett dugg, men möjligen Nordea Gold? Eller ska man teckna ett Santanderkort? Eller möjligen en separat hyrbilsförsäkring?

Förstår att man kan läsa sig till bakåt och tro mig - jag har försökt - men villkor ändras ju hela tiden..och begreppen blir svåra att hålla isär. Hoppas någon av er initierade orkar skingra mina mörka moln...
 

Danhild

Medlem
Jag har heller inte ....peppar peppar... råkat ut för någon skada på en hyrbil, ännu. Kör ett Santander-kort för hyrbilar nu och ser bara till att självrisken för en vagnskada är under maxbelopp på Santanders kortreseförsäkring (10 kSEK).
 

Nemo

Medlem
Intressant tråd detta med en aning vindlande gångar. Har alltid tyckt det varit olustigt att hämta ut hyrbilen pga merförsäljningsattacken som väntar. Har därtill aldrig brytt mig om att ta reda på vad aktuell kortutgivare kan erbjuda utan det har blivit lite på en höft...och det har funka bra. Mest pga att jag...peppar peppar...inte råkat ut för några missöden.

NU är det dags igen snart...två veckor på rivieran, en i Spanien. Frågan är enkel:

Bör man alltid teckna NÅGON slags försäkring på plats hos uthyraren - detta är i EU nu för jag antar att USA är ett fall för sig - och i så fall VILKEN sort? Vad är s a s "baslinjen" när det kommer till hyrbilsförsäkringar som tecknas hos uthyraren(hyr alltid av AVIS eller HERTZ)?

Kan betala med Nordea Gold eller AMEX Elite...det sistnämnda verkar ju inte hjälpa ett dugg, men möjligen Nordea Gold? Eller ska man teckna ett Santanderkort? Eller möjligen en separat hyrbilsförsäkring?

Förstår att man kan läsa sig till bakåt och tro mig - jag har försökt - men villkor ändras ju hela tiden..och begreppen blir svåra att hålla isär. Hoppas någon av er initierade orkar skingra mina mörka moln...
Nordea Gold täcker självrisk upp till 10.000 SEK, men endast om skadebeloppet är lika med eller överstiger hela självriskbeloppet. Alltså: är självrisken 10.000 och skadan 9.000 får du 0 kr. Är självrisken 8.000 och skadan 9.000 får du 8.000 kr.

SAS AmEx Elite har ej hyrbilsförsäkring.

Santander mitt kort/mitt kort+ har självriskeliminering upp till 10.000 kr, oavsett hur liten skadekostnaden är.

På hyrbilskontraktet brukar det stå med mycket små bokstäver vilket självriskbelopp du har. Detta kan vara olika från uthyrare till uthyrare, från land till land.

Sammanfattningsvis
1. Betala hyrbil med ett kort som har självriskeliminering upp till (x) kronor oavsett skadekostnad vs självrisk (ex: Santander).
2. Jämför detta belopp (x) med vilken självrisk du har på kontraktet.
3. Teckna ev extra försäkring hos hyrbilsföretaget så att du hamnar på eller under kortets maxbelopp (x).
 

pswe

Medlem
Nordea Gold täcker självrisk upp till 10.000 SEK, men endast om skadebeloppet är lika med eller överstiger hela självriskbeloppet. Alltså: är självrisken 10.000 och skadan 9.000 får du 0 kr. Är självrisken 8.000 och skadan 9.000 får du 8.000 kr.

SAS AmEx Elite har ej hyrbilsförsäkring.

Santander mitt kort/mitt kort+ har självriskeliminering upp till 10.000 kr, oavsett hur liten skadekostnaden är.

På hyrbilskontraktet brukar det stå med mycket små bokstäver vilket självriskbelopp du har. Detta kan vara olika från uthyrare till uthyrare, från land till land.

Sammanfattningsvis
1. Betala hyrbil med ett kort som har självriskeliminering upp till (x) kronor oavsett skadekostnad vs självrisk (ex: Santander).
2. Jämför detta belopp (x) med vilken självrisk du har på kontraktet.
3. Teckna ev extra försäkring hos hyrbilsföretaget så att du hamnar på eller under kortets maxbelopp (x).
Snygg sammanfattning. Vad som är värt att också komma ihåg är hur försäkringen definierar vad som är en resa. Santander bytte försäkringsbolag vid årsskiftet vilket innebar att det nu görs skillnad på inrikes och utrikesresor. Inrikes måste nu även flygbiljetten vara betald med kortet, det krävs ej utrikes. (Detta innebär även att hyrbil på hemorten ej omfattas av försäkringen)
 

Nemo

Medlem
Santander mitt kort/mitt kort+ har självriskeliminering upp till 10.000 kr, oavsett hur liten skadekostnaden är.
Här måste jag korrigera mig själv.
Mitt Kort har belopp 10.000 SEK (som skrivet)
Mitt Kort + har belopp 15.000 SEK (högre än vad jag skrev).
Och som @pswe uppmärksammade, Santander hyrbilsförsäkring gäller endast vid inrikes resa där resan betalats med minst 75% med kortet, vid utrikes gäller det även om endast hyrbilen är betalad till 100% med kortet.

Reseförsäkring Mitt kort - Santander Consumer Bank
FÖRSÄKRINGSVILLKOR
Mitt kort
Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial Gällande från 2016-11-01

2. NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN?
Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet.
Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljär- biljett och logi) såld av organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Betalning av resa ska ske med kortet direkt till researrangör, resebyrå, transportföretag eller organiserad förmedling. För avbeställningsskyddet likställs korttidshyrd stuga/ lägenhet (högst 4 veckor) med researrangemang. Korttidshyrd stuga/lägenhet ska vara hyrd via organiserad förmedlare.
Se vidare under respektive försäkringsavsnitt om när försäkringen gäller.

10. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
10.1 När gäller försäkringen?

Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
Självriskelimineringsskyddet gäller under hyrtiden, dock längst 60 dagar från avresa från hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas.

10.2 Vad gäller försäkringen för?
Om hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) blir skadad eller stulen ersätter försäkringen antingen självrisken eller reparationskostnaden, dock högst 10 000 SEK per skada, för ersättningsbar skada på det hyrda fordonet enligt uthyrningsfirmans försäkring.

Anmärkningar
 Hyrbilen, vespan eller mopeden ska vara hyrd av en auktoriserad uthyrningsfirma på resmålet.
 Försäkring för hyrbilen, vespan eller mopeden ska ha tecknats i samband med hyran.
 Kostnaderna ska kunna styrkas med originalkvitto.
------------------------------------------------------------


Reseförsäkring Mitt kort+ - Santander Consumer Bank
FÖRSÄKRINGSVILLKOR
Mitt kort+
Santander Consumer Bank AS Norge, Sverige Filial Gällande från 2016-11-01

2. NÄR GÄLLER FÖRSÄKRINGEN?
Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet.
Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljär- biljett och logi) såld av organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Betalning av resa ska ske med kortet direkt till researrangör, resebyrå, transportföretag eller organiserad förmedling. För avbeställningsskyddet likställs korttidshyrd stuga/ lägenhet (högst 4 veckor) med researrangemang. Korttidshyrd stuga/lägenhet ska vara hyrd via organiserad förmedlare.
Se vidare under respektive försäkringsavsnitt om när försäkringen gäller.

11. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
11.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
Självriskelimineringsskyddet gäller under hyrtiden, dock längst 60 dagar från avresa från hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas.

11.2 Vad gäller försäkringen för?
Om hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) blir skadad eller stulen ersätter försäkringen antingen självrisken eller reparationskostnaden, dock högst 15 000 SEK per skada, för ersättningsbar skada på det hyrda fordonet enligt uthyrningsfirmans försäkring.

Anmärkningar
Hyrbilen, vespan eller mopeden ska vara hyrd av en auktoriserad uthyrningsfirma.
 Försäkring för hyrbilen, vespan eller mopeden ska ha tecknats i samband med hyran.
 Kostnaderna ska kunna styrkas med originalkvitto.
 

FrontX

Medlem
Har stött på lite problem med min Självrisksersättning via mitt Amex Plat. Lång historia kort..
Hyrde bil på hemmaplan i Sthlm, körde ner till Skåne och bodde där hos släktingar. Var över i Danmark, dock inte med hyrbilen.
Skada uppstod på bil på väg tillbaka till Sthlm. Skickade in ersättningsanspråket till Amex/Solid som i vändande mail vill ha bekräftelser och kvitton med namn på min "resa" och förutom det, en redogörelse för vad jag yrkar ersättning för och vad som har hänt. Trots att jag redan skickat in allt detta i första underlaget inkl kvitton (som dock är utan namn eftersom man med Båt sällan får namnspecifierade kvitton) börjar bli aningen irriterad över handläggarens svar då hon vill ha allting redogjort en gång till.

Svarar i vändande mail om att allting redan är inskickat. Då vill hon plötsligt ha underlag på mitt boende (eftersom "Resa" måste innefatta en flygning eller en förbokad övernattning). Har redan informerat att mitt boende var privat, och hon svarar att "Om du kan inkomma med ett underlag på att du haft ett gratis boende, utan betalning så ska jag titta på det". Sist jag hade en liknande skade och under samma premisser så var det inga problem med ersättning och då behövde jag inte ens uppvisa bevis på boende bara jag kunde visa att jag varit i DK. Vad tror ni om mina chanser att få ersättning?. Menar i villkoren framgår det ju faktiskt inte om vilken typ av övernattning man syftar på och inte heller att den behöver vara en betald sådan, och jag har bott hos släktingar som var medvetna om min ankomst, dvs "förbokad". Tycker hela handläggarens handläggning osar paragrafrytteri..
 
Toppen