Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Axel55

Medlem
[långt inlägg] Någon får gärna rätta mig om jag har fel! :).

Är du säker på att Resklar inte gäller?
Av tidigare poster kan du se att jag har funderat på vad Folksam resklar egentligen
täcker men inte hittat något specifikt.

Jag uttryckte mig uppenbarligen otydligt tidigare eftersom både @Homer och @Capa verkade missförstå mig. Det som lätt gör situationen förvirrad är att vi hela tiden pratar om två olika försäkringar. Dels har vi bilfirmans försäkring som ofta har en ganska saftig självrisk och dels har vi (i detta fall) Folksam Resklar. Det jag försökte förklara i mitt tidigare inlägg var att om du inte har självriskeliminering via folksam innebär det att du får betala kostnaden för skadan om den understiger självrisken och i annat fall får du betala självrisken (det är egentlgien bara en beskrivning av hur självrisk fungerar men det förekom en, i mina ögon, något förvirrad diskussion om detta tidigare i tråden). Vad gäller då om du har självriskeliminering via folksams Resklar? Jo, då betalar du inte ett öre för en skada som täcks av hyrbilsfirmans försäkring upp till det totala beloppet om 10 000 kr. Om hyrbilsfirman har självrisk på 100 000 kr och skadan kostar 10 000 kr är du med andra ord täckt. Varje krona som överstiger 10 000 kr får du betala för. Saknar däremot hyrbilsfirman försäkring blir det mer intressant.

Vad som gäller är såklart individuellt under varje försäkring och enda möjligheten att säkert veta är att läsa försäkringsvillkoren för den försäkring man har.
 

Nemo

Medlem
IMG_1745.JPG
I det finstilta står det på sidan 38 IMG_1744.JPG
Försäljningstext
Resklar - Utökat reseskydd från 24 kr/mån - Folksam
Finstilta
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/3688?encoding=UTF-8

@Capa
Min tolkning av Folksam Resklar är att den täcker dina kostnader upp till 10.000 kr för en ersättningsbar skada på hyrbil.
Det står självriskreducering men i texten låter det som självriskeliminering
Bäst är om du skickar in anspråk till Folksam så får du besked.
 

pswe

Medlem
Visa bifogad bild 60914
I det finstilta står det på sidan 38 Visa bifogad bild 60915
Försäljningstext
Resklar - Utökat reseskydd från 24 kr/mån - Folksam
Finstilta
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/3688?encoding=UTF-8

@Capa
Min tolkning av Folksam Resklar är att den täcker dina kostnader upp till 10.000 kr för en ersättningsbar skada på hyrbil.
Det står självriskreducering men i texten låter det som självriskeliminering
Bäst är om du skickar in anspråk till Folksam så får du besked.
Problemet blir väl om det är skada som inte triggar självrisken i hyrbilsbolagets försäkring. Känns tryggare med en försäkring via kort eller på annat sätt som ger ersättning för skadans faktiska kostnad.
 

Homer

Medlem
Jag uttryckte mig uppenbarligen otydligt tidigare eftersom både @Homer och @Capa verkade missförstå mig. Det som lätt gör situationen förvirrad är att vi hela tiden pratar om två olika försäkringar. Dels har vi bilfirmans försäkring som ofta har en ganska saftig självrisk och dels har vi (i detta fall) Folksam Resklar. Det jag försökte förklara i mitt tidigare inlägg var att om du inte har självriskeliminering via folksam innebär det att du får betala kostnaden för skadan om den understiger självrisken och i annat fall får du betala självrisken (det är egentlgien bara en beskrivning av hur självrisk fungerar men det förekom en, i mina ögon, något förvirrad diskussion om detta tidigare i tråden). Vad gäller då om du har självriskeliminering via folksams Resklar? Jo, då betalar du inte ett öre för en skada som täcks av hyrbilsfirmans försäkring upp till det totala beloppet om 10 000 kr. Om hyrbilsfirman har självrisk på 100 000 kr och skadan kostar 10 000 kr är du med andra ord täckt. Varje krona som överstiger 10 000 kr får du betala för. Saknar däremot hyrbilsfirman försäkring blir det mer intressant.

Vad som gäller är såklart individuellt under varje försäkring och enda möjligheten att säkert veta är att läsa försäkringsvillkoren för den försäkring man har.


Du har inte alls förstått vad jag skrev, jag jämförde Folksams olika försäkingar.
Den Folksamförsäkring man får med BA VISA täcker även småskador som kostar
mindre än självrisken.
 

Homer

Medlem
Visa bifogad bild 60914
I det finstilta står det på sidan 38 Visa bifogad bild 60915
Försäljningstext
Resklar - Utökat reseskydd från 24 kr/mån - Folksam
Finstilta
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/3688?encoding=UTF-8

@Capa
Min tolkning av Folksam Resklar är att den täcker dina kostnader upp till 10.000 kr för en ersättningsbar skada på hyrbil.
Det står självriskreducering men i texten låter det som självriskeliminering
Bäst är om du skickar in anspråk till Folksam så får du besked.


Nej texten för resklar är inte solklar, det finns ju även det fallet då skadorna kostar mer än 10kkr men
ändå inte uppgår till biluthyrarens självrisk.
 

Nemo

Medlem
Nej texten för resklar är inte solklar, det finns ju även det fallet då skadorna kostar mer än 10kkr men
ändå inte uppgår till biluthyrarens självrisk.
Precis! Hyrbilsuthyraren kan ha en grundförsäkring med självrisk 100.000 SEK. Sedan erbjuds man att teckna en självriskreducering så att självrisken är på säg 10.000 SEK. Därutöver kan man teckna, eller redan ha genom kort eller hemförsäkring, en självriskeliminering så att man inte behöver betala om skada inträffar. Att försäkringsbolagen kan ha lagt in villkor såsom att skador understigande självrisk (här: självrisk på 10.000 SEK), exempelvis en skada på låt säga 9.000 SEK, inte ersätts öht, eftersom det då de facto inte är en självriskkostnad, utan en skadekostnad.

Folksam har luddig text i sina villkor och troligen lynnig tolkning. Och det är sällan som det är i försäkringstagarens favör. Därför vet vi inte svaret i detta fall förrän Folksam har gjort sin bedömning.
 

Homer

Medlem
Precis! Hyrbilsuthyraren kan ha en grundförsäkring med självrisk 100.000 SEK. Sedan erbjuds man att teckna en självriskreducering så att självrisken är på säg 10.000 SEK. Därutöver kan man teckna, eller redan ha genom kort eller hemförsäkring, en självriskeliminering så att man inte behöver betala om skada inträffar. Att försäkringsbolagen kan ha lagt in villkor såsom att skador understigande självrisk (här: självrisk på 10.000 SEK), exempelvis en skada på låt säga 9.000 SEK, inte ersätts öht, eftersom det då de facto inte är en självriskkostnad, utan en skadekostnad.

Folksam har luddig text i sina villkor och troligen lynnig tolkning. Och det är sällan som det är i försäkringstagarens favör. Därför vet vi inte svaret i detta fall förrän Folksam har gjort sin bedömning.


om självrisken enligt kontraket är 20.000kr och skadekostnaden 14.000 kr
så har man fortfarande inte betalt någon självrisk även fast kostnaden är över 10.000kr
och då får man vad? ingenting eller 10.000kr?
 

NotRyan

Medlem
om självrisken enligt kontraket är 20.000kr och skadekostnaden 14.000 kr
så har man fortfarande inte betalt någon självrisk även fast kostnaden är över 10.000kr
och då får man vad? ingenting eller 10.000kr?
Jadu, Djävulen finns i detaljerna så även om vi tycker att det självklart skall ge 10K så står det att det täcker självrisk och då det inte finns någon självrisk att täcka så skulle det kunna vara ingenting. Jag tror dock inte att Folksam vågar sig på en sån vueling då det skulle kosta för mycket badwill....
 

Nemo

Medlem
Jadu, Djävulen finns i detaljerna så även om vi tycker att det självklart skall ge 10K så står det att det täcker självrisk och då det inte finns någon självrisk att täcka så skulle det kunna vara ingenting. Jag tror dock inte att Folksam vågar sig på en sån vueling då det skulle kosta för mycket badwill....
Kolla post #81 och #82 i denna tråd
Kort med självriskeliminering för hyrbil? | Sida 9 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Capa

Medlem

Jag pratade med Coop idag som hänvisade till ERV (som tydligen är samarbetspartner för denna försäkringsdel). Coop (ERV) sa tydligt att de inte lämnar någon ersättning om man inte betalt någon självrisk (ref. post #81 och dina frågor där). Anledningen till att jag ringde Coop är att hyrbilen betalats med Coop-kortet men jag har Resklar som tillägg i min Folksam-hemförsäkring. Så dubbelt skyddad men det verkar inte som det hjälper.. Jag får skylla mig själv, har även ett Santanderkort i plånboken, skulle ha betalat med det istället, enligt det du skriver i post #81 så står det ju mycket tydligt att Santander även ersätter själva skadekostnaden, en väsentlig skillnad mot Coop Medmera Mer och Folksam Resklar. Men jag ska testa med Folksam och rapportera i denna tråd.
 
Toppen