Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

FrontX

Medlem
Sitter och kollar på kort med självrisksreducering på hyrbil.
Någon som vet hur det är med fallgropar, tex gäller den om jag hyr en bil i hemstaden för en "tur ut på landet"?
Tex så verkar Amex platinum bara gälla om man har en bokad flygresa eller en bokad hotellnatt? vilket exkluderar många scenarion.

Jag fick ersättning via Platinum för skada på min hyrbil som jag hyrt i Stockholm (där jag bor), skadan skedde i Helsingborg och jag hade även vid vistelsen där åkt över till Danmark ett par timmar, dock ej med bilen men det ansågs ändå som en resa tydligen, och där reseförsäkringsens hyrbilsersättning gällde. Bara jag på något sätt kunde styrka att jag varit där, och då räckte ett utdrag från ett annat kort jag använde i DK som intyg.
 

Palmwell

Medlem
Är det fortfarande så att försäkringsvillkoren för SAS Amex Elite inte innehåller hyrbilsförsäkring? Egentligen helt absurt...
 
  • Gilla
Reactions: Arv

Capa

Medlem
Om kostnaden för skadan är lägre än självrisken betalar du kostnaden. Har du självriskeliminering betalar försärkingsbolaget kostnaden upp till beloppsgränsen. Själva tanken med självrisk är ju att försäkringsbolag (i detta fall bilfirmans försäkringsbolag) inte ska behöva betala för varje liten skada och att alla skador (oavsett storlek) bärs av försäkringstagaren upp till ett visst belopp, dvs "självrisk".

Jag har nog varit lite naiv/korkad när det gäller detta och trott att bara för att man har Folksam Resklar t.ex. så behöver man inte köpa till något hos hyrbilsleverantören (i detta fall Avis). Åkte på en mindre skada nu som Avis debiterade drygt 200 euro för med handläggningsavgift etc. Det framgår inte om jag betalat en självrisk eller den faktiska skadekostnaden men på kontraktet står Damage/theft excess 1400 euro och på slutfakturan har de debiterat Damage/Theft Excess drygt 200 euro, utöver själva hyrbilskostnaden. Så jag bara antar att det är skadekostnaden eftersom jag inte tecknat någon extra skydd hos Avis (dumt nog?) när jag plockade ut bilen. Låter 1400 euro som en "normal" självrisk hos Avis utomlands? Liten repa på framskärmen var det som triggade kostnaden på frygt 200 euro. Jag har i alla fall lärt mig av detta att även om man har självriskreducering eller självriskeliminering på kortet/hemförsäkringen så måste man alltså ändå teckna extraförsäkringar hos hyrbilsbolagen! Detta är säkert känd info för samtliga här, känner mig lite dum som inte läst på ordentligt innan. Har hyrt bil massor av gånger så det var väl bara en tidsfråga. Någon får gärna rätta mig om jag har fel! :).
 

Homer

Medlem
Om kostnaden för skadan är lägre än självrisken betalar du kostnaden. Har du självriskeliminering betalar försärkingsbolaget kostnaden upp till beloppsgränsen. Själva tanken med självrisk är ju att försäkringsbolag (i detta fall bilfirmans försäkringsbolag) inte ska behöva betala för varje liten skada och att alla skador (oavsett storlek) bärs av försäkringstagaren upp till ett visst belopp, dvs "självrisk".


Det är väl inte så självklart, för i villkoren till BA:s Visa som också tecknas av Folksam står det såhär


5.3 Hyrbil


Inträffar en ersättningsbar skada på den hyrbil

(ej husbil) eller hyrd vespa/moped (högst

100 cc) som den försäkrade hyrt på resmålet

av auktoriserad uthyrningsfirma och skadan

till sin omfattning överstiger gällande självrisk

lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar

självrisken dock högst 15 000 kronor. Understiger

kostnaden självrisken lämnar vi i stället

ersättning för den faktiska kostnaden dock

högst 15 000 kronor.



Jag har nog varit lite naiv/korkad när det gäller detta och trott att bara för att man har Folksam Resklar t.ex. så behöver man inte köpa till något hos hyrbilsleverantören (i detta fall Avis). Åkte på en mindre skada nu som Avis debiterade drygt 200 euro för med handläggningsavgift etc. Det framgår inte om jag betalat en självrisk eller den faktiska skadekostnaden men på kontraktet står Damage/theft excess 1400 euro och på slutfakturan har de debiterat Damage/Theft Excess drygt 200 euro, utöver själva hyrbilskostnaden. Så jag bara antar att det är skadekostnaden eftersom jag inte tecknat någon extra skydd hos Avis (dumt nog?) när jag plockade ut bilen. Låter 1400 euro som en "normal" självrisk hos Avis utomlands? Liten repa på framskärmen var det som triggade kostnaden på frygt 200 euro. Jag har i alla fall lärt mig av detta att även om man har självriskreducering eller självriskeliminering på kortet/hemförsäkringen så måste man alltså ändå teckna extraförsäkringar hos hyrbilsbolagen! Detta är säkert känd info för samtliga här, känner mig lite dum som inte läst på ordentligt innan. Har hyrt bil massor av gånger så det var väl bara en tidsfråga. Någon får gärna rätta mig om jag har fel! :).

Är du säker på att Resklar inte gäller?
Av tidigare poster kan du se att jag har funderat på vad Folksam resklar egentligen
täcker men inte hittat något specifikt.
 
Last edited:

Capa

Medlem
När jag läser det du skriver så verkar det ju som Resklar gäller! Får ringa Folksam och fråga. Tack för redogörelsen, måste ha missat det -> "Understiger

kostnaden självrisken lämnar vi i stället

ersättning för den faktiska kostnaden dock

högst 15 000 kronor."
 

Homer

Medlem
När jag läser det du skriver så verkar det ju som Resklar gäller! Får ringa Folksam och fråga. Tack för redogörelsen, måste ha missat det -> "Understiger

kostnaden självrisken lämnar vi i stället

ersättning för den faktiska kostnaden dock

högst 15 000 kronor."

Jomen den texten är hämtad från BA VISA med
Kompletterande kortförsäkring från Folksam http://www.entercard.se/britishairways/kortforsakring

Något liknande för Folksam Resklar har jag inte lyckats hitta, annat än att gränsen är 10.000kr
 

agehall

Medlem
När jag läser det du skriver så verkar det ju som Resklar gäller! Får ringa Folksam och fråga. Tack för redogörelsen, måste ha missat det -> "Understiger

kostnaden självrisken lämnar vi i stället

ersättning för den faktiska kostnaden dock

högst 15 000 kronor."
Formuleringen är dock annorulunda i Folksam Resklar. Läser man vad som står där är det solklart att de bara ersätter självrisk, inte faktiska kostnader.
 

Capa

Medlem
Formuleringen är dock annorulunda i Folksam Resklar. Läser man vad som står där är det solklart att de bara ersätter självrisk, inte faktiska kostnader.

Det var det jag misstänkte, får läsa på om vilka kort som gör att man är helgarderad. Att betala extra för att sänka självrisken hos hyrbilsbolagen brukar vara ganska dyrt.
 

Homer

Medlem
I vilket fall som helst är 10.000 kr för lågt, inte ens en Fred Flintstone bil har så låg självrisk nuförtiden.
Några färska exempel Fiesta/Focus i UK/Spanien £1000/€1000 Altima i Australien A$2650
 
Toppen