Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

FrontX

Medlem
De oberoende försäkringsbolagen slår alla kreditkortsföretags försäkringsvillkor när det gäller självrisk på hyrbil (möjligen inte Centurion då), och är klart mer prisvärda och smidigare än att behöva oroa sig för att ens eget kreditkort kanske inte täcker kostnaden och vilka villkor som gäller. Dessa bolag har dessutom generösa villkor, tillskillnad från vad många kreditkort har och hyrbilsfirmans egen försäkring.
Kreditkortsförsäkringen täcker oftast inte heller om du hyr på hemmaplan, utan du måste ha rest "utomlands" för att den ska gälla. Inte ens med Amex Platinum kommer du undan den klausulen i villkoren. Det gör man ju däremot med den oberoende försäkringen.
Hur det funkar om man avböjt självriskreducering eller om det inte finns att välja, som SIXT har på vissa av sina bilar vet jag dock inte. Eftersom det är en självriskersättningsförsäkring så kan man nog stöta på problem?. Det kanske någon annan vet?
 
  • Gilla
Reactions: BAS

Homer

Medlem
De oberoende försäkringsbolagen slår alla kreditkortsföretags försäkringsvillkor när det gäller självrisk på hyrbil (möjligen inte Centurion då), och är klart mer prisvärda och smidigare än att behöva oroa sig för att ens eget kreditkort kanske inte täcker kostnaden och vilka villkor som gäller. Dessa bolag har dessutom generösa villkor, tillskillnad från vad många kreditkort har och hyrbilsfirmans egen försäkring.

Det låter så när man läser reklamen, någon seriös utvärdering är det aldrig någon som presenterat.
Om man nu inte litar på det som några enstaka okända skrivit på internetforum.



Kreditkortsförsäkringen täcker oftast inte heller om du hyr på hemmaplan, utan du måste ha rest "utomlands" för att den ska gälla.

Fel, finns flera exempel på motsatsen i den här tråden.
 

FrontX

Medlem
Det låter så när man läser reklamen, någon seriös utvärdering är det aldrig någon som presenterat.
Om man nu inte litar på det som några enstaka okända skrivit på internetforum.





Fel, finns flera exempel på motsatsen i den här tråden.

Alltså det finns ju recensionsajter där kunder betygsätter och där är de allra flesta nöjda.
Det finns ju ingen anledning för dem att vara dåliga, de vill ju tjäna pengar som alla andra.
Det är en enkel process, man skickar in de dokument de efterfrågar och någar dagar senare är pengarna insatta på ens konto. Har aldrig vart några extra frågor eller ogiltliga dokument. De behöver inte ens vara på engelska. Så nog kan man lita på dem.

Jaså?. Då har jag missat det. Men dock konstigt att man med AX Platinum inte ens har det villkoret då
 

Kenny

Medlem
Uppdaterad: 2016-05-09

Jag har gjort sammanställning av olika kortförsäkringar som erbjuder självriskeliminering/självriskreducering på hyrbil.


British Airways VISA
http://www.entercard.se/Documents/villkor/forsakring/ba.pdf
Sverige: Ja
Utomlands: Ja


Coop Medmera Mer MasterCard
https://www.coop.se/Global/Betalkor...orReseersattning_Mer-kort_Juli2015_150615.pdf
Sverige: Nej
Utomlands: Ja


Handelsbanken Platinum
Platinum | Sverige | Zurich Försäkring
Sverige: Ja
Utomlands: Ja


ICA Banken Bankkort Plus MasterCard
Sverige: Nej
Utomlands: Ja
https://www.icabanken.se/globalassets/pdf/villkor-rese-och-trygghetsforsakring-kreditkort.pdf



Santander Consumer Bank Mitt Kort+
https://www.santanderconsumer.se/Global/Rebranding/Dokument/Reseförsäkring inkl självriskeliminering hyrbil 2015-01.pdf
Sverige: Ja
Utomlands: Ja


Skandiabanken VISA Bankkort - Reseförsäkring Bas
http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf/500474.pdf
Sverige: Nej
Utomlands: Ja


Skandiabanken VISA Kreditkort - Reseförsäkring Plus
http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf/500473.pdf
Sverige: Nej
Utomlands: Ja


Volvokort VISA & Renaultkort VISA
Utländsk hyrbil
Sverige: Nej
Utomlands: Ja



---Separat hyrbils-/reseförsäkring (ej kortförsäkring)---

BankNorwegian Hyrbilsförsäkring
Hyrbilsförsäkring
Försäkringen kostar 249,- per år.
Sverige: Ja
Utomlands: Ja


Folksam Resklar (tilläggsförsäkring till Folksams hemförsäkring
Resklar - Utökat reseskydd från 24 kr/mån - Folksam
Premie: 24 kr per månad för en person
Sverige: Nej
Utomlands: Ja


Solid Försäkringar Årsreseförsäkring
http://www.solidab.se/villkor/SOLID/SRI07.pdf
Årspremie 595 kr för en person
Sverige: Nej
Utomlands: Ja



Insurance4carhire.com (Uppdaterad: 2016-07-26: Försäkringen gäller ej för dem som inte bor[ i Storbritannien, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Italien eller i Tyskland.)

Worldwide Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire.com
Sverige: Ja
Utomlands: Ja


Vad gäller separata hyrbilsförsäkringar finns även icarhireinsurance.com som kan tecknas av svenskar. The Telegraph har recenserat den och verkar nöjda, men själv har jag så här långt inte råkat ut för någon skada med försäkringen.
 

FrontX

Medlem
Vad gäller separata hyrbilsförsäkringar finns även icarhireinsurance.com som kan tecknas av svenskar. The Telegraph har recenserat den och verkar nöjda, men själv har jag så här långt inte råkat ut för någon skada med försäkringen.
Det där var intressant, att Insurance4Carhire.com bara erbjuder försäkringen för de som bor i vissa länder nu. Jag hade det företaget förut, och då gick det fint att bo i Sverige. Så det måste vara väldigt nytt. Tur att man valde det du nämnde istället.
 

FrontX

Medlem
Nu hävdar jag ingenting om just separata hyrbilsförsäkringar, men om denna mening stämde så skulle ALLA företag vara bra.

Jo, det kanske var en j*kligt dum formulering. Men menade bara att dålig publicitet är ju inget som något företag vill ha, och om det handlar om ersättningar och pengar så är det alltid extra känsligt. Om man förlitar sig på att en försäkring ska funka men sen inte betalar ut eller är väldigt långsamma i sin handläggning så blir det ju massvis med missnöjda kunder som gör allt för att visa sitt missnöje
 

FrontX

Medlem
Nu har jag en fråga igen :D men blir inte klok på formuleringarna...

"Med den här förmånen behöver den Försäkrade inte teckna kompletterande eller extra försäkring från uthyrningsföretaget såvida täckning för ett högre belopp inte anses nödvändigt. Förmånen ersätter följande moment: Vagnskada (Collision Damage Waiver- CDW) Förlust (Loss Damage Waiver-LDW)Upphävande/minskning av självrisk (Removal/reduction of excess-Super CDW/LDW)Stöldskydd (Theft Protection-TP) Utökad ansvarsförsäkring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)Personskada (Personal Accident-PA, se sidan 13)".

Betyder detta att jag i min profil på t.ex Hertz kan bocka ur CDW/Skadekostnadsreducering och Stöldskydd?
 

airac

Medlem
J
Nu har jag en fråga igen :D men blir inte klok på formuleringarna...

"Med den här förmånen behöver den Försäkrade inte teckna kompletterande eller extra försäkring från uthyrningsföretaget såvida täckning för ett högre belopp inte anses nödvändigt. Förmånen ersätter följande moment: Vagnskada (Collision Damage Waiver- CDW) Förlust (Loss Damage Waiver-LDW)Upphävande/minskning av självrisk (Removal/reduction of excess-Super CDW/LDW)Stöldskydd (Theft Protection-TP) Utökad ansvarsförsäkring (Top Up/ Supplemental Liability-SLI)Personskada (Personal Accident-PA, se sidan 13)".

Betyder detta att jag i min profil på t.ex Hertz kan bocka ur CDW/Skadekostnadsreducering och Stöldskydd?
Ja det kan du i din Hertz golf profil. Dock blir priserna i vissa regio t.ex. Europa dyrare om man gör så. Det är billigare att ta standard enkla CDW/LDW i Europa. Den har dock någon kvarstående självrisk.
 

ornaes

Ny medlem
Jag ser att det har gjorts en fin sammanställning tidigare, där Santanders kort sticker ut på ett positivt sätt, med ett högt belopp, som de ersätter. En viktig faktor, som ni inte haft med i diskussionerna är att i princip alla uthyrningsfirmor friskriver sig från skador på däck, underrede stenskott mm. Dessa skador ingår alltså inte i försäkringen och därmed ej heller omfattas av självriskelimineringen.

Om ni går in på Santanders hemsida har de två dokument för sina försäkringsvillkor. Ett som gällde tom 31!2 2014, och där man på ett tydligt sätt anger att deras försäkring förutom självriskeliminering även omfattar skador på däck mm. I det nya dokumentet från 1/1 2015 har detta försvunnit. Vid samtal hänvisar man bara till att nu sköter Folksam deras försäkringar.


Jag har därför hittills haft insurance4carhire, där även däck mm ingått, men nu får jag tänka om….
 
Toppen