Senaste nytt

Kort med PIN i Kina? 4 vs. 6 siffror?

jumbooze

Medlem
Hej,
Har precis pratat med en kompis som var i Kina och hade strul med att maskinerna krävde 6 siffrors PIN och han och mitt har har bara 4 siffror.

Kan någon ge feedback på detta?
Förr (på 90-talet) så var det ju inte alla automater som tog Visa även om det var Visa logotype på men nu hur funkar det numera?

Ska ju till Shanghai/Peking i vinter så man vill ju vara "medveten".
 

thh

Medlem
Hej,
Har precis pratat med en kompis som var i Kina och hade strul med att maskinerna krävde 6 siffrors PIN och han och mitt har har bara 4 siffror.

Kan någon ge feedback på detta?
Förr (på 90-talet) så var det ju inte alla automater som tog Visa även om det var Visa logotype på men nu hur funkar det numera?

Ska ju till Shanghai/Peking i vinter så man vill ju vara "medveten".

Jag var i Peking och Shanghai i år och hade inga problem med något av mina Visa eller Mastercard-kort som alla har 4-siffriga PIN koder, däremot var man tvungen att gå till en annan bank ibland. Bank of China, HSBC, ICBC, ABC och Citibank fungerade alla väldigt bra för mig.

Jag använde framförallt Mastercard så jag vet inte om alla bankomater tar Visa, men jag skulle tro det.
 

Dr. Miles

Expert
De gångerna jag betalade med mina kreditkort (MasterCard, Amex) i Kina, jag fick skriva under även efter jag har knappat in mina fyrsiffriga kod. Men jag har inte råkat ut för krav på sexsiffriga kod än.
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Jag har heller inte råkat ut för krav på 6-siffrig kod, trots ganska många besök och uttag på många olika banker.
Det verkar vara standard på vissa ställen att man får både knappa in kod och skriva under.
 

David

Medlem
Jag har inte haft några problem att använda mina svenska kort med fyra siffrors kod i ATM under mina 5 år i Kina. Alla mina kinesiska kort har haft sex siffrors kod. Man skall se till att man går till en ATM och inte några av de andra automaterna. Att man skall både slå kod och skriva under är väldigt vanligt.
 

A380*G

Medlem
Exakt, alla kinesiska butiker, hotell och restauranger har som default att man slår både kod och skriver under.

Att använda svenskt kort i kina har jag aldrig haft problem med. Värt att veta dock är att dessa kinesiska kort med sexsiffrig kod är väldigt osäkra utomlands. Ska inte avslöja mer men det är en vidöppen säkerhetsrisk!
 
Toppen