Korean inför no show-avgift

Diskussion i 'Skyteam' startad av Mike@GOT, 9 September 2016.

  1. Mike@GOT

    Mike@GOT Medlem

    Korean inför en no show-avgift om 120 USD för passagerare som (inte) reser med flighter till/från Nordamerika, Latinamerika, Europa och Oceanien.

    Enligt pressmeddelandet har flera andra flygbolag redan ett liknande koncept, men jag har aldrig hört talas om det. Är det någon som är bekant med detta, och kanske till och med har blivit avgiftsbelagd för att inte ha dykt upp?

    Korean Air to introduce No-Show fees to minimize seat wastage - Korean Air
     
    JohanA gillar detta.
  2. charlesswe

    charlesswe Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    No show avgift är väl bara om du vill sen omboka biljetten till en ny, då dras av den summan. Eller hur?
     
  3. Det sättet som Korean Air skriver låter det som om de kommer att debitera No-show avgiften när man har checkat in men inte dyker upp vid boarding utan avbokning.
    Om de tar betalt när man inte har dykt upp vid "Check-in" är oklart.
     
  4. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det någon som vet hur detta går till rent konkret? Måste man uppge sitt kreditkortsnummer för Korean Air inför resan (även om man har köpt biljetten via resebyrå), eller?
     
  5. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det som jag läst är att de kommer att försöka gå på din "original form of payment on record" vilket innebär att det finns massor av sätt där de kommer att få svårt att dra in denna avgift.

    I praktiken tror jag inte man behöver oroa sig speciellt mycket - det kan inte vara många som dyker upp till checkin och sedan inte kommer till boarding. (Visst, det händer flera gånger per dag på en flygplats, men sett till antalet passagerare i stort är det inte speciellt vanligt)
     
    Mike@GOT och Budgetresenär gillar detta.
  6. mjulven

    mjulven Medlem

    Ort:
    LPI
    Land:
    Sverige Sverige
    Den gång det är vanligt är om ett flygbolag har stora problem och folk bokar om själva sig på flygplatsen. Som till exempel vid Deltas debakel i sommras.
     
  7. Budgetresenär

    Budgetresenär Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad menar du? Finns det folk som har satt i system att checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och passkontrollen och sedan missar sitt flyg medvetet och vill bli ombokade???
     
  8. mjulven

    mjulven Medlem

    Ort:
    LPI
    Land:
    Sverige Sverige
    Det jag menar är att jag köpte en extra biljett (full flex) med ett annat bolag efter jag checkat in online då det var tydligt att Deltas flyg skulle bli flera timmar försenat. Jag hade inget önskemål att stå i deras kö på flygplatsen för att meddela att jag inte avsåg att flyga med dom. Och det fanns inget rimligt sett för mig att meddela dom att jag inte avsåg att flyga med dom.

    Vi var många som hade gjort samma sak på den flighten. Detta skulle kunna bli ett problem för resenären när ett flygbolag tydligt inte kan leverera.
     
    Budgetresenär gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×