Kopplar ni kortnummer till medlemskap i flygbolag och hotellkedjor ?

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Valley, 3 Oktober 2015.

1. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Såg precis att Hilton till delar drabbats av en Hackerattack där man kommit över x antal kortuppgifter.
    Tusentals Hiltonkunder utsatta för hackattack - di.se
    (nu står det att det skett i Hiltonhotellens butiker. Borde detta drabba Hilton?)

Själv vill jag inte spara kortuppgifter hos bolagen när jag bokar. Utan envisas med att skriva in dem varje gång jag bokar.
    Vill ibland ställer till det då jag inte alltid har kortet i närheten och jag inte kan siffrorna i huvudet.
    Hur gör ni andra ?
    Är jag onödigt försiktig ?

2. mha321

mha321 Medlem

I det här fallet handlade det väl inte om att spara kortuppgifterna, utan att de togs i betalterminalerna.

Det är för övrigt intressant att de hävdar att svenska kort inte skulle påverkas, eftersom intrången gjordes i USA. Borde ju bero på vilka som var där. Men det kan ju bero på Visa - normal blockeras ju hela kortserier när något sådant händer, och inte individuella kort.

Men för att gå till din faktiska fråga - jag undviker också att spara det, men jag har det sparat på en del av de som jag använder allra oftast. Dessutom kan jag mitt amex-nummer utantill åtminstone, vilket täcker ganska mycket :)

Och så länge man sparar det bara hos "de stora" så är man nog definitivt inte sämre skyddad än om man använder kortet i "fysiska världen", vilket väl just den där artikeln faktiskt visar på.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!