Konstig information

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av ante_77, 12 Maj 2016.

  1. ante_77

    ante_77 Medlem

    Nu är det kanske fel att lägga det här inlägget i SAS-avdelningen.
    Men då jag bara flyger med SAS eller SA, så tar jag det här.

    Som bekant så kan ju flyg vara försenade.

    När man väl sitter i gaten eller i flyget och det annonseras att "flyget är försenat på grund av sent inkommande flyg". Ja, för min del känns det ganska naturligt.
    Dom hade lika gärna kunnat ropa ut "Flyget är försenat p.g.a att klockan är för mycket"

    Bakomliggande orsak hade varit bättre information, typ kaos på OSL, eller oväder i Nepal. Speciellt när man ser att planet inte ankommit till gaten när den egentliga boardingtiden har passerat.
     
    Smuffe, LarsD, Bern och 1 annan gillar detta.
  2. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Även jag skulle vara intresserad av ytterligare information exempelvis till varför en avgång är försenad.

    Tror dock att vi är en ganska begränsad skara som bryr sig om den egentliga orsaken till förseningen och dyl.

    Jag tror att majoriteten av resenärerna endast bryr sig om ifall flyget är i tid eller inte och det säkert anledning till att flygets försening endast annonseras på ett inte allt för uttömmande sätt.

    Att de öht nämner att förseningen beror på sent inkommande flyg vid de tillfällen planet inte står vi gate i det exemplet du nämner kan vara för att slippa eventuella frågor från icke tålmodiga resenärer.
     
    Smuffe och martin.agren gillar detta.
  3. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är iof väldigt viktigt o veta om de är väder/strejk som påverkat förseningen eller om de är tekniska problem alternativt sjukt crew. Detta då man vet vad man har rätt att kräva i ersättning.
     
    Juraj gillar detta.
  4. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, absolut! Det tycker jag också.

    Säkerligen för en majoritet här bland oss men rent generellt tror det primära för gemene resenär är om flyget går i tid eller ej.

    Tror inte heller att den ordinära resenären har en aning om vilka rättigheten denne har vid händelse av försening och hur ersättningen ser ut beroende på om det är en extraordinär händelse eller ej.

    En annan anledning till den knapphänta informationen gate-personalen ger kanske är att de inte vet orsaken till förseningen och så är ju gissningen "sent inkommande flygplan" en inte alltför avancerad gissning... :)
     
  5. SJ kör ju med sitt "sent vändande tåg" när avgången från Stockholm C är sen. Säger ju ingenting. Man vill ju veta varför tåget var sent in och hur sent det var.
     
  6. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Är det inte så att sent inkommande flyg inte är en acceptabel ursäkt oavsett för att slippa betala?
     
  7. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man raljerar lite är det i sig intresserat då Stockholm inte är en säckstation. Loktåg i kombination med Göteborg eller Malmö är ett mer relevant problem med att hinna vända tåget.
    Fast om inkommande plan är sent spelar det ju ingen roll varför. EG-reglerna ville motverka att flygbolagen okynnes ställer in, har för korta turn around och saknar crew i reserv. Sonika att spara pengar på bekostnad av resenärerna.
     
    Smuffe gillar detta.
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Liability? Säger de "fel" sak kan det användas mot dem (även som saken de säger i sig är korrekt)?

    I USA har jag flera gånger hört tydlig information om orsaken till förseningen varit ATC, väder eller liknande som inte flygbolagen själva påverkar. Men betydlig vagare information i de fall man kan anta att flygbolagen har påverkansmöjlighet.

    Jag skulle för övrigt fundera på hur bra informationen "Planet är försenat på grund av sent inkommande plan. Detta beror i sin tur på en trasig vindruta i Göteborg. Vi har nu tejpat fast rutan med silvertejp och piloten har inspekterat den" är. Kanske skulle få en och annan passagerare att boka om sitt flyg.
     
    Smuffe, Rebel och martin.agren gillar detta.
  9. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Folk vill veta att det är försenat, och får de veta en "orsak" så blir de glada. Även om förklaringen är av typen "goddag yxskaft". Som tågklassikern "vi står här stilla (jo jag märker det) pga signalfel (nähä, så du menar att signalen visar "rött" och lokföraren stannar - borde lokföraren köra fast det visar "rött"?)
     
    Moco gillar detta.
  10. Airbuspilot

    Airbuspilot Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vet att det handlar om flyg, min bransch sedan lång tid tillbaka.
    Vem har inte råkade ut för jurister, läkare, byggare, bilmechs, tandläkare och alla som plötsligt ställer in. Dom klagar som bara den när flygen cancelled. När dom själva ställer in så finns det ingen lag.
    Dom kräver mycket av flygbolagen men i sin egen gärning så är det ok man gör fel.

    Mvh
     
    Dreamliner, Smuffe och dino_81 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×