Senaste nytt

Kompletta regler för bonusresor på SAS

Jacob

Medlem
Något att komma ihåg i detta fall är att det finns både regler och riktlinjer.

Regler innebär vad som faktiskt är tillåtet och inte tillåtet, och riktlinjer innebär vad man från ledningens sida vill att personalen på medlemsservice ska trycka på/styra mot.

En gång i tiden såg jag mer utförliga regler på sassalesinfo sidan (de är inte kvar längre). Där fanns en prioriteringsordning bland flygbolagen som personalen skulle försöka jobba efter.
Givetvis ville man helst att passagerarna skulle göra bonusresor med SAS eftersom det kostar minst för bolaget. Prio 2 var nära samarbetspartners som Blue1, Estonian, Spanair osv och sist övriga flygbolag, eventuellt om det fanns prio 3 och prio 4, kommer inte exakt ihåg. Men det hela är ganska logiskt om man tänker efter.

Sedan vill man förstås hålla nere antal byten så långt det går (men det vill nog de flesta passagerare också). Pandions skulle alltid få mesta möjliga hjälp och assistans stod det också.

Så att officiella reglerna inte ligger ute har den fördelen att personalen bättre kan styra de som hör av sig

Vad jag vet är att antal segment på en bonusresa är begränsat till åtta, i några tidigare situationer har sex segment nämnts, men jag har två gånger bokat resor med sju segment utan problem.
 

Roger J

Medlem
Vad jag vet är att antal segment på en bonusresa är begränsat till åtta, i några tidigare situationer har sex segment nämnts, men jag har två gånger bokat resor med sju segment utan problem.

Uppdaterad info verkar vara att en bonusbiljett får innehålla 8 segment. Är det en t/r-biljett måste de dock vara fördelade 4+4.
 

squeezen

Medlem
Hej, lånar tråden för två snabba.
Vilken zon tillhör Maldiverna? Ser inte det nämnt i någon zon på hemsidan. Kan ju tänka sig Africa/middle east likt Mauritius.

Om ovan är rätt, så får man val inte göra byte i tex Singapore på award bokn utan att isf få betala 190.000 istället för 120.000 om
Man åker i first?

Edit: hittade denna tråd. Har några år på nacken men där verkar ju routing via SIngapore (och därmed south east asia) ok?
SAS Eurobonus till Male/Maldiverna | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

fcx

Medlem
Hej, lånar tråden för två snabba.
Vilken zon tillhör Maldiverna? Ser inte det nämnt i någon zon på hemsidan. Kan ju tänka sig Africa/middle east likt Mauritius.

Om ovan är rätt, så får man val inte göra byte i tex Singapore på award bokn utan att isf få betala 190.000 istället för 120.000 om
Man åker i first?

Edit: hittade denna tråd. Har några år på nacken men där verkar ju routing via SIngapore (och därmed south east asia) ok?
SAS Eurobonus till Male/Maldiverna | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Maldiverna tillhör Indien-zonen.
 
Hej, lånar tråden för två snabba.
Vilken zon tillhör Maldiverna? Ser inte det nämnt i någon zon på hemsidan. Kan ju tänka sig Africa/middle east likt Mauritius.

Om ovan är rätt, så får man val inte göra byte i tex Singapore på award bokn utan att isf få betala 190.000 istället för 120.000 om
Man åker i first?

Edit: hittade denna tråd. Har några år på nacken men där verkar ju routing via SIngapore (och därmed south east asia) ok?
SAS Eurobonus till Male/Maldiverna | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Sas ändrade reglerna nyligen till något luddiga ”mest resonabla rutt”. Om Singapore är en zon med samma pris eller lägre kanske det kan fungera.
 

squeezen

Medlem
Sas ändrade reglerna nyligen till något luddiga ”mest resonabla rutt”. Om Singapore är en zon med samma pris eller lägre kanske det kan fungera.
Tyvärr i detta fall är det avsevärt mkt dyrare. 190k mot 120k poäng. Dock är det ju spontant inte jättenära att åka via tex johannesburg heller. Så i praktiken är det bara Turkish airlines kvar då.
 
Toppen