Kompensationstråden – hotell

Diskussion i 'Hotell' startad av johan_fbg, 5 September 2016.

1. johan_fbg

johan_fbg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns många trådar som diskuterar vilken kompensation man kan förvänta sig efter vissa specifika händelser. I den här tråden tänker jag att vi kan samla gemensamma erfarenheter av faktiska klagomål/problem och dess eventuella kompensationer.

Jag hoppas vi kan hjälpa varandra att komma fram till vad som är rimligt att förvänta sig när man tar upp frågan med exempelvis receptionisten eller centralbokningen. Även klagomål som inte accepteras kan vara intressant.

Jag börjar med:

Stad: Wien
    Hotell: Radisson Blu Style
    Problem: En dörr med automatisk dörröppnare störde min fru som vaknade tidigt på morgonen (05:30) och hade svårt att somna om
    Kompensation: gratis frukost (värde €48)
    Klagomål framfört: ja, vid check-out
    Kompensation föreslagen av: mig
    Kompenserades av: receptionisten i samband med check-out

Stad: New York
    Hotell: The Benjamin
    Problem: En av tre hissar fungerade inte under vår vistelse på sex nätter
    Kompensation: En natt drogs av på räkningen, värde 1500:-
    Klagomål framfört: ja, vid check-out
    Kompensation föreslagen av: receptionist
    Kompenserades av: receptionisten i samband med check-out

samsung, henrik l, jerixon och 6 andra gillar detta.
  2. Henrik_B

Henrik_B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Hanoi
    Hotell: Sofitel Legend Metropol
    Problem: Taket rasade in i dubbelrum
    Kompensation: In Room trerätters middag från Le Beaulieu, Flytt till Junior Suite, Uppgraderad från LeClub Blue till Platinum, 26000 poäng.
    Klagomål framfört: Ja, vid händelse
    Kompensation föreslagen av: Förhandlades fram
    Kompenserades av: Duty Manager

samsung, Mr. Sparkle, David och 4 andra gillar detta.
  3. Napapijri

Napapijri Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Snyggt! Men, hur påverkade det er vistelse negativt att "bara" två hissar fungerade?

4. johan_fbg

johan_fbg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det blev faktiskt en hel del köande på morgonen, även om jag förstår att det låter lite knasigt.

5. Henrik_B

Henrik_B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte alls knasigt. Hissköande i skyskrapor kan vara riktigt frustrerande. Bra tråd för övrigt!

6. JoelG

JoelG Medlem

Stad: Borlänge
    Hotell: Scandic
    Problem: Ej fungerande ventilation under juli månad --> öppet fönster precis i närheten av en tickande trafikljus under vistelsens tre nätter i Junior Suite.
    Kompensation: 300 SEK
    Klagomål framfört: ja, efter första natten till receptionen samt till Scandic Borlänge och Faluns hotellchef efter vistelsen
    Kompensation föreslagen av: Scandic
    Kompenserades av: Scandic Borlänge och Falunds hotellchef två veckor efter vistelsen

Stad: Stockholm
    Hotell: Radisson Blu Waterfront
    Problem: Lounge-musik spelades vid trappuppgången mellan hotelldelen och konferensdelen vilket innebar att de som bodde på lägre våningarna hörde detta väl.
    Kompensation: Byte av rum till en av de högsta våningarna med god utsikt för nästkommande natt
    Klagomål framfört: Ja, i samband med frukost
    Kompensation föreslagen av: Mig
    Kompenserades av: Receptionisten

7. matuska

matuska Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stad: Stockholm
    Hotell: Nordic Choice, Clarion Sign
    Problem: Hittade två använda tops och ett par gamla kalsonger mellan de två enkelsängarna i vårt superior-rum. Städning ifrågasatt.
    Kompensation: Byte av rum till suiten på åttonde våningen.
    Klagomål framfört: Ja, omedelbart via telefon till repan. Receptionisten kom upp med ett nytt rumskort vi kunde byta rummet direkt.
    Kompensation föreslagen av: Recepetionen

Stad: Stockholm (under samma vistelse som ovan)
    Hotell: Nordic Choice, Clarion Sign
    Problem: Sviten vi fick var fantastiskt och vi hade bokat "late checkout". Städarna kom in ca 20 gånger mellan 10.30-14.00. En gång blev jag t.o.m. avbruten mitt under en videokonferens när städaren undrade om jag hade tänkt checka ut.
    Kompensation: Två lunchkuponger á 150 kronor.
    Klagomål framfört: Ja, i samband med checkout.
    Kompensation föreslagen av: Receptionisten

Kevinator och jerixon gillar detta.
  8. trekker

trekker Medlem

Stad: Århus

Hotell: Radisson Blu Scandinavia

Problem: Under vistelsen hade vi några mindre problem som vi inte klagade på, dessa var: Vid incheckning var ena toaletten i juniorsviten inte städad, vi kallade på städerska utan att klaga. Vattnet i duschen var inte varmt och vi fick duscha ganska kallt ett par ggr, även detta utan att klaga. Shampo och lotion i badrummet hade utgånget datum. Under incheckning hade vi dessutom frågat om uppgradering men fått svaret att det endast fanns ett bättre rum men att det var upptaget, Presidential Suite.

Kompensation: Återbetalning av hela beloppet för 3 nätter i juniorsvit (ca 10.000 kr)

Klagomål framfört: Efter utcheckning och full betalning på väg ut ur hotellet ser min fru den stora tavlan med texten att det är rabatt på mat om man är Club Carlson medlem. Detta hade jag helt glömt bort och vi är tillbaks vid receptionen. Efter lite knorr om detta så får vi våra 15% tillbaka varpå min fru frågar om Presidential Suite var upptagen eller inte och om inte varför vi inte blev uppgraderade. Hey presto på 15 minuter kan receptionisten inte ta reda på om den var upptagen eller inte, manager kallas. På 10 minuter lyckas inte heller han bevisa att den var upptagen varpå han berättar att en uppgradering för guldmedlemmar inte betyder en uppgradering i rumskategori utan bara bättre rum i samma kategori. Jag säger till min fru att strunta i detta och att jag ringer head office när vi kommer hem, min fru berättar då om de andra problemen vi inte nämnt varpå vi får full refund som en blixt från klar himmel.

Kompensation föreslagen av: Duty Manager

Kompenserades av: Duty Manager

Alf, samsung, Peter Hagander och 9 andra gillar detta.
  9. jonten

jonten Medlem

Den kom oväntat, bland de bättre kompensationer jag läst sett till de problem ni haft..

Peter Hagander och jerixon gillar detta.
  10. Gus

Gus Medlem

Jisses vilka bra kompensationer man kan få! Jag hade liknande problem under min vistelse på Hilton Mexico city i helgen. Men jag sa ingenting vid utcheckningen. Ska jag maila hilton, kanske jag kan få poäng som kompensation?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!