Kompensation vid längre (ofrivillig) layover?

Diskussion i 'Qatar Airways' startad av Kansai, 26 April 2016.

  1. Kansai

    Kansai Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    En kompis till mig hade bokat Johannesburg-Doha-Arlanda, med en layover i Doha på 8 timmar. Nu har Qatar valt att boka om henne till en senare flight, så hon har 19 timmars layover i Doha. Kan EU261/2004 vara tillämplig med Qatar? Har ni några andra tips på vilken kompensation hon kan ha rätt till?

    Tackar på förhand.
     
  2. Vilken riktning?

    Om det är för Johannesburg->Doha->Stockholm gäller inte EU261/2004 då Qatar Airways är icke EU flygbolag.
    Om försening (ombokning) är för Stockholm->Doha, gäller EU261/2004.
     
    Last edited: 26 April 2016
  3. Kansai

    Kansai Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr riktning Johannesburg -> Doha -> Stockholm. Finns det någon policy för kompensation? Eller är det mer att hoppas medarbetare bakom servicedisken är på bra humör?
     
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det är kortaste möjliga stopover - borde hon inte kunna får STPC, dvs hotell betalt av Qatar då?

    Sedan ska man komma ihåg att mellanöstern-bolagen inte är de som är kända för att ta väl hand om sina passagerare när saker går snett. Det finns helt klart en risk för att bli utskrattad när man kommer till servicedisken och tycker de ska hjälpa en i en situation som denna.
     
  5. Mattias Edstrom

    Mattias Edstrom Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Stämmer bra att Qatar står för övernattning på de flesta rutter (undantagen är t ex. flygningar från t ex. FAE mm) och när man bokat vissa bokningsklasser. Bäst är att kontakta Qatar för att undersöka vad som gäller för just hennes biljett. Dock är det mycket konstigt att man blir ombokad från en flight där man haft tidigare layover på 8 timmar till att bli en layover på 19 timmar?! Vad är orsaken till detta? Om det t ex. är Qatar som överbokat Doha-Arlanda kan man ju tycka att de får lösa problemet på annat sätt än att omboka en redan bekräftad biljett. Inte riktigt 5-stjärning service i mina ögon.
    Klistrar in länken från Qatar om vad som gäller för övernattning:
    Transiting At Doha | Qatar Airways Global
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×