Kompensation när hyrbilen inte är klar vid bokad tid?

Diskussion i 'Hyrbilar' startad av seat56f, 18 Maj 2015.

1. seat56f

seat56f Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finns det regler/praxis för kompensation när firman inte har en bokad hyrbil tillgänglig vid bokad tidpunkt, utan man får vänta på uthämtning?

Förseningen gällde ca 2,5h på en tredygnshyra hos Avis i Schweiz. Första dygnet gratis?

2. Ingen aning, men ditt förslag låter rimligt.

3. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick vänta i 45 minuter. Efter mejl och samtal så blev kompensationen en veckas fri bil.

En annan gång fick jag vänta ca 1h. Då slapp jag betala för gps:en :).

Gus och Nemo gillar detta.
  5. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Var det en väldigt speciell bil eller en väldigt liten filial där du skulle hämta bilen?

Kan inte påstå att det ens slagit mig att detta skulle kunna ske - men så har jag i stort sett bara hyrt bil i USA utanför Sverige.

6. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eller var det en väldigt speciell bilmodell? Annars måste de kunna erbjuda opups om de inte har rätt bil inne...

7. Resenären

Resenären Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När min hyrbil inte fanns tillgänglig hos Avis i Geneve, fick jag vänta ca 45 minuter och fram kom en bil i en bokningsklass 3 eller 4 högre än min bokade. Naturligtvis till priset av den klass jag bokat.

Jakob Österberg gillar detta.
  8. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Felpost

9. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vilken firma var det som kompenserade med en vecka och är du frekvent kund hos dem?

10. FrontX

FrontX Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Praxis..eller snarare det framgår i villkoren att efter 30min och bilen inte är klar så börjar kompensationen träda in. Iaf på Hertz i Sverige.
    Min bil var 40 min sen en gång och jag kompenserades genom att inte behöva tanka bilen vid återlämnadet..det var ganska tacksamt på en veckohyra. Det är ju biluthyrarens skyldighet att förse kunden med en bil på bokat klockslag, och går inte det så kompenseras kunden på rimligt sätt.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!