Senaste nytt

Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

palmen

Moderator
Har du kört "klaga kortet" på dessa resor för att dra in lite EB poäng?
Nope, bara när det var helt ur funktion på 2 resor med samma plan med 10 dagars mellanrum till och från Los Angeles (de hade onekligen inte lagat det på över 1 vecka). Skickade in ett klagomål på att jag tyckte det var dåligt utan att begära kompensation. Fick dock mer än jag kunnat föreställa mig i vouchers som jag nyttjade för att köpa saker ombord. Personligen kan jag tycka att ca 5k poäng hade varit skäligt när det är helt ur funktion. När det bara fungerar dåligt men faktiskt fungerar till och från hade jag inte förväntat mig något.
 

Arnel

Medlem
Wi-Fi ombord är ingen garanti att det ska fungera då det är många faktorer som spelar in. Kombinationen affärsmodell och teknologi som flygbolaget förhandlat sig till och köpt är rätt avgörande på vilken typ av uppkoppling du får.

Hastigheten som du får varierar och avgörs av vilket typ av nätverk bolaget använder sig av. Flygplan får sin internet uppkoppling antingen uppifrån (geostationära satelliter) eller nerifrån (länkade till markbundna master). Lågt kretsande satelliter (L-band) kan också användas men kräver mycket större antenner för kapacitet som inte ens värt att nämnas.

Beroende på vilken teknik som används, och vilka typer av antenner som är installerade på flygplanet, kan nätverken stödja hastigheter från (ca) 3 Mbps upp till 70 Mbps. Men detta är en delad kapacitet. Du delar inte bara kapaciteten med alla andra passagerar utan du delar det med andra flygplan som delar samma luftrum.

Det finns x antal andra tekniska faktorer som kan ställa till det men vi lämnar det till ett annat tillfälle :)
 

RickardG

Medlem
Wi-Fi ombord är ingen garanti att det ska fungera då det är många faktorer som spelar in. Kombinationen affärsmodell och teknologi som flygbolaget förhandlat sig till och köpt är rätt avgörande på vilken typ av uppkoppling du får.

Hastigheten som du får varierar och avgörs av vilket typ av nätverk bolaget använder sig av. Flygplan får sin internet uppkoppling antingen uppifrån (geostationära satelliter) eller nerifrån (länkade till markbundna master). Lågt kretsande satelliter (L-band) kan också användas men kräver mycket större antenner för kapacitet som inte ens värt att nämnas.

Beroende på vilken teknik som används, och vilka typer av antenner som är installerade på flygplanet, kan nätverken stödja hastigheter från (ca) 3 Mbps upp till 70 Mbps. Men detta är en delad kapacitet. Du delar inte bara kapaciteten med alla andra passagerar utan du delar det med andra flygplan som delar samma luftrum.

Det finns x antal andra tekniska faktorer som kan ställa till det men vi lämnar det till ett annat tillfälle :)
Jag köper att det finns tekniska svårigheter och att det är begränsad kapacitet. Vad jag inte gillar är att man marknadsför något som i praktiken inte fungerar. Installera inte något som bara gör folk besvikna. Lyft inte fram något som en fördel, när resultatet är att merparten känner sig lurade. Det kanske vore bättre att begränsa vilka som får tillgång till systemet om det handlar om ett kapacitetsproblem. Endat för resande i business? Endast mot betalning, även för de i business? Max x uppkopplade samtidigt? Jag kan tänka mig flera modeller där man hellre ger 40 pers en bra uppkoppling än 250 som sitter och svär och skickar in klagomål :mad:
 

Arnel

Medlem
Det håller jag absolut med om. Man använder sig av liknande modeller som du beskriver i andra branscher där personal får köpa x antal MB eller minuter som man kan nyttja hur man vill själv.
 

johhenrik

Medlem
Fast det svåra här är ju att folk har helt olika förutfattade meningar om vad som är fungerande Internet. Jag förväntar mig att e-mail ska fungera. Netflix och Youtube hoppas jag de spärrar på planen, då det bara "förstör" för alla passagerare. Så man borde kanske säga att det är till för att kunna kolla av sin e-mail, uppdatera sina social medier, enklare surfning etc.
 

Agö

Medlem
Fast det svåra här är ju att folk har helt olika förutfattade meningar om vad som är fungerande Internet. Jag förväntar mig att e-mail ska fungera. Netflix och Youtube hoppas jag de spärrar på planen, då det bara "förstör" för alla passagerare. Så man borde kanske säga att det är till för att kunna kolla av sin e-mail, uppdatera sina social medier, enklare surfning etc.
Enig! Men kan man inte koppla upp sig öht (som i söndags för egen del) är det naturligtvis inte OK.
 

Arnel

Medlem
Streaming ser jag gärna att det finns kvar men att sådana add value tjänster debiteras.

Sen är ju ett tips om man är beroende av sin e-post i luften att skaffa en app med låg data förbrukning så att tex endast texten laddas ner och inge banners, reklam, bilder osv.
 

palmen

Moderator
Kanske begränsa till enbart Businessclass samt Diamond och Pandion. Jag är ju visserligen lite part i målet som är Diamond, men det skulle ge oss lite mer nytta av att vara Diamond.
 

RickardG

Medlem
Fast det svåra här är ju att folk har helt olika förutfattade meningar om vad som är fungerande Internet. Jag förväntar mig att e-mail ska fungera. Netflix och Youtube hoppas jag de spärrar på planen, då det bara "förstör" för alla passagerare. Så man borde kanske säga att det är till för att kunna kolla av sin e-mail, uppdatera sina social medier, enklare surfning etc.
Håller helt med, man behöver ha rimliga förväntningar, och med begränsad total bandbredd bör de kunna begränsa bandbredd per passagerare. Problemet jag upplevt är tyvärr att det är så segt att det inte ens går att logga in, eller om man väl lyckas, inte ens kan göra en enkel sökning på Wikipedia.
 
Toppen