Kompensation enligt 261, Lack of crew pga dåligt väder incoming flight.

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Berguv, 14 December 2015.

1. Berguv

Berguv Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hola,

Behöver lite argumentationshjälp.

Retur från smekmånad på Sicilien Torsdag 15/10 Catania => MUC => GOT så ställer Lufthansa in MUC=>GOT 19:10=>21:00 pga "Lack of crew". Jag har mailat dem, åtta veckor senare får jag naturligtvis svaret att de nekar all form av ersättning eftersom det berodde på "Lack of crew" pga force majeur.

"As you may be aware,Lufthansaflight LH2432 did not proceed as originally planned as a result crew limitations caused by the delay of the previous flight due poor weather conditions. Rest assured that we do everything we can in order to make sure you reach your destination punctually and reliably. Unfortunately we are unable to influence acts of force majeure such as adverse weather conditions."

Blev reroutad till dagen efter, hemma 10:30 ca 13 timmar sen.

Jag hittar inget prejudikat etc efter googling - någon som vet? Om det är som med tekniska problem så antar jag att de måste bevisa att de gjort allt inom deras kontroll för att reda upp situationen? I mina ögon torde det betyda att extra crews borde funnits och om de tagit slut så bör de bevisa att de de hade var redan tagna av flera andra liknande fall?

MVH

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Lite osäker på vad som gäller här, men om det är stora störningar pga väder och all extra crew som finns tillgänglig redan har gått åt är det nog inte mycket att göra. Det är dock ett intressant fall kan jag tycka om det inte finns några prejudikat, man kan alltid argumentera för att de inte hade tillräckligt med extra crew. Om man har något att vinna på det vet jag inte.

3. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle läsa lite i den låååååånga tråden om EU261, men några råd.

Om det rör sig om "lack of crew" så bör Lufthansa ha känt till det åtminstone någon timme före avgång. De kunde då ha bokat om er via FRA till GOT (det kommer väl ett sent flyg FRA-GOT?). Man valde att inte göra det, och därför har man inte vidtagit de åtgärder som stod inom Lufthansas makt för att minimera förseningen.

Alternativt kan man argumentera att Lufthansa är världens fjärde största flygbolag, och MUC dess näst största hubb. Att det uppstår störningar i denna typ av verksamhet är väl känt, därför måste man ha extra resurser i beredskap. Om det var många inställda flyg den kvällen blir det en svår argumentation, men att ställa in GOT-flyget bara för att något enstaka annat flyg var sent in bör ge kompensation. Be om mer detaljer om varför det uppstod "lack of crew" och varför det inte gick att få fram extra personal.

agehall gillar detta.
  4. Berguv

Berguv Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Borde nog skrivit att det var kanonväder i Mun, så det bör vara flightens ursprung som hade dåligt väder. Är det så att de har bevisbördan att de gjort allt de kunnat?

5. Felix

Felix Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en nästintill liknande situation med Lufthansa. Ansökte om kompensation hos Lufthansa enligt 261, men de totalvägrade och svarade inte på mejl. Skickade ärendet till ARN, vilka ansåg att jag hade rätt till ersättning. Du hittar utdrag från beslutet nedan, tror det hjälper!

agehall gillar detta.
  6. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fick du pengarna från Lufthansa också? De är väl kända att inte följa ARNs beslut, eller minns jag fel här?

7. Felix

Felix Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det gjorde faktiskt det, med den trevliga formuleringen: "Vänligen tillåt oss förklara att denna betalning kommer att utföras som ett undantag då nämndens beslut inte följer EU-förordning 261/2004 och vi har ingen laglig skyldighet."

johhenrik gillar detta.
  8. Aurora

Aurora Medlem

Er ikke dårlig vær en av de få extraordinary circumstances som er igjen for flygbolagene?

9. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, om det vore typ storm i München så att typ halva flygplatsen ställer in eller är försenade. I detta fall rör det enskilda inkommande plan, och då bör det finnas lite extra crew tillgängligt på hemmabasen.

Vidare finns skäl ovan att tidigare re-routing också varit möjlig. Är tämligen säker att detta är en win för konsumenten...

Agö gillar detta.
  10. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det som inte är prövat (eller?) är när det är följdeffekter av väder. Väder på avgångsflygplatsen verkar vara undantaget EU261-kompensation.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!