Senaste nytt

Kommer vi se tillbaka på det sena 2010-talet som peak flyg?

HCas

Medlem
Ja, jag sitter här i min karantän och klurar lite på detta. Kommer vi någonsin komma tillbaka till de trafiknivåer, standarder och kringverksamhet (lounger m m) som utmärkte 2010-talet? Flyget var under stor medial press redan innan Corona och marginalerna har väl alltid varit små. Det kan såklart bli att vi snabbt studsar tillbaka till där vi var, men jag tycker inte att det känns helt osannolikt att Corona-stoppet blir en startpunkt för en omställning där vi rör oss tillbaka mot en situation som är mer lik den som rådde innan avregleringarna, d v s generellt sett mindre flygtrafik, dyrare biljetter, och mindre förmånliga FF-program.

Vad tror ni?
 

FilipJ

Medlem
Det tror jag verkligen inte. Samhällsdebatter är trender, i värsta fall cykliskt. Den miljö-shamingen som pågått ett tag är inte evig, och dessutom tror jag att flygen kommer bli bli mer effektiva. Detta kopplat till att bolagen kommer jaga den bästa affärsmodellen, och i den funkar det inte att ödsla på resurserna.
Något som förmodligen kommer ändra sig är revenue management för flygbolagen. Sannolikt kommer några jättar få kasta in handduken eller skala ner ordentligt. Då finns det bara allt att vinna, och nya koncept kommer förmodligen rullas ut ganska snabbt.
 
generellt sett mindre flygtrafik, dyrare biljetter, och mindre förmånliga FF-program.
Vissa flygbolag kommer nog att konka, men jag tror inte Corona påverkar riktningen som flygindustrin går mot. Flygtrafiken kommer fortsätta att öka (snart har folk glömt bort Greta och det blir trendigt att bry sig om något annat än miljön), priserna för en flygstol kommer att fortsätta att gå ner och fler kommer att ta betalt för alla kringtjänster (tänk WizzAir och Ryanair) och FF-programmen kommer att fortsätta att urholkas och vill man ha lyx så får man betala för det direkt med pengar istället för indirekt med lojalitet (tänk Air France och Air Canada).
 

Plus

Medlem
Det intressanta i detta är att jag är övertygade om att varje inlägg har rätt på sitt sätt.

Ja, jag tror att skambeläggandet över flyget snart kommer att försvinna. Om man tittar på 10-talets ”politiska” svängningar och trender i top of mind hos befolkning samt media. Observera att detta är endast iakttagelser och helt utan värderingar.

I början på 10-talet var rasism och kampen mot den enormt stort. Det anordnades manifestationer, demonstrationer och kampanjer i media. Därefter var feminism högt upp på agendan, FI fick ett väldigt stort genombrott och goda resultat i både riksdagsval samt eu-val.
Vid mitten på 10-talet började migranters utmanade resor och situation uppmärksammas, det anordnades gala i Globen, manifestationer på flera platser där till och med statsminister deltog. De senaste två åren har miljön varit trendsättande, människor ska strejka och återigen (börjar ni se en trend?) manifestera och demonstrera.
Lite OT men vad jag ville säga var att vi under de senaste 10 åren iaf har haft fyra stora aktualitetsämnen för såväl befolkning som media. Detta innebär att inom en snar framtid kommer antagligen något nytt segla upp. Människors ekonomiska situation efter Corona, staten och människors beredskap inför kriser?

Däremot tror jag att trådskaparen är inne på något.
Människors resemönster kommer nog att förändras. Jag tror att affärsresande kommer att minska, företag har snabbt ställt om till videomöten, distansarbete. Detta tror jag gör att de märker att det går bra att anställda jobbar mer på hemmabas och dessutom den potentiella recessionen gör att varje krona måste sparas.

För privatresande tror jag främst att långlinjetrafiken kommer att få en dipp. Man är medveten om sårbarheten att vara långt hemifrån vid ett plötsligt eskalerande krosscenario. Man vill kunna ta sig hem utan att riskera att fastna på andra sidan jordklotet.

Samtidigt har olika kampanjer på sociala medier har startat i form av ”stötta din lokala bagare, restaurang,hotell, butik, barberare etc”
Detta gör att vi kanske får se mer resor inom landet under en period.

Ett långt inlägg om hur jag tror framtiden kommer att bli. Imponerande om någon orkade läsa hela. Obs, reservation för eventuella skriftfel. Detta inlägg skrevs på mobil, som har en förmåga att ändra ord som inte känns igen.
 

Homer

Medlem
I stället för att skapa ytterligare en tråd, så lånar jag denna och lägger in en artikel från dagens DN, om flygets miljökrav i framtiden,
Källa Dagens Nyheter
Dagens Nyheter: Minskade resandet kan öka miljökrav på flygbranschen


DN väljer ut det som passar sin egen agenda.

Under tiden jobbar kineserna vidare med att öka flygande rejält
China forges ahead with airport construction binge, despite signs of slowing air traffic growth | South China Morning Post

China plans Changsha airport project despite COVID-19 crisis | Routesonline
 

HCas

Medlem
Intressant med delade meningar, ungefär som jag hade väntat mig. Det som får mig personligen att reflektera i de här banorna är en känsla som jag hade långt innan coronan, nämligen att flyget som det har sett ut under "lågprisepoken" lever lite på lånad tid. Inte bara av miljöskäl (även om jag tror att de kommer att förbli viktiga i den politiska debatten) utan även beroende på tillgången på drivmedel på sikt och en mer vag tanke om att motkrafterna mot globaliseringen blir allt starkare. Det här är ju processer som äger rum över långa tidsperioder, men coronan har blivit en perfekt storm som skulle kunna katalysera dem.

Exakt hur det i så fall skulle se ut är ju svårt att säga, men två faktorer som kortsiktigt skulle kunna hålla nere flygandet och som inte känns orimliga är dels en brutal omstrukturering av branschen, där många flygbolag går under och de som överlever gör det som stympade och helt eller delvis nationaliserade versioner av sig själva; och dels en minskad efterfrågan (som @Plus skrev) när företag plötsligt har rutiner för videomöten som funkar hyfsat samtidigt som de måste vända på slantar i en krympande marknad.

Det betyder ju inte att flyget kommer upphöra men alternativen kanske blir färre och biljetterna dyrare än de har varit de senaste två decennierna - och då är frågan om vi någonsin kommer tillbaka till läget 2019.
 

Jönsson

Medlem
Kina kär investera i planerad infrastruktur oavsett, då de fortfarande har sina femårsplaner. Dessutom kan väl argumenteras för att det är helt rätt läge att köra igång stora statliga projekt.
 

Homer

Medlem
Kina kär investera i planerad infrastruktur oavsett, då de fortfarande har sina femårsplaner. Dessutom kan väl argumenteras för att det är helt rätt läge att köra igång stora statliga projekt.


Det var just det jag försökte säga, med tillägget - trots DN:s önsketänkande om annat.
 
Toppen