Kommer Lufthansa någonsin att öppna upp sina First Class Lounger till andra *A bolag?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Jonas C, 13 Januari 2013.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på att många Star Alliance bolag tillåter First Class resenärer från andra *A partners använda deras First Class lounger, så finner jag det lite konstigt varför Lufthansa strängt hänvisar andra bolags First resenärer till *G loungerna. Kommer det någonsin bli aktuellt i framtiden att Lufthansa öppnar upp sina FCL till andra bolags passagerare? (FCT hålls fortfarande exklusivt för Lufthansa Group First)
     
  2. Hall

    Hall Medlem

    Ort:
    ARN; BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilken affärsnytta skulle det finnas i att devalvera FCT? Det sista de behöver är massa nissar som uppgraderat med USDM poäng på någon amerikansk second-rate F som springer runt på FCT och dricker sig osnygga.
     
    2 personer gillar detta.
  3. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Väldigt konstigt inlägg. Har du många erfarenheter av att folk som bokat awardplats med USDM dricker sig onyktra och lever om?

    Folk i F kabinen som har en award plats me dUSDM är en försvinnande liten del av de totala resenärerna. Dessa personer är de mest utbildade och pålästa entusiaster som ens känner till möjligheterna med att boka på detta sätt. Således så skulle jag hävda att dessa personer är långt mer städade än den genomsnittlige affärsresenären.

    Som sagt, ett mycket konstigt inlägg som jag är förvånad över att jag läser på BC.se.
     
    4 personer gillar detta.
  4. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att Hall har rätt slutsats men felaktig härledning. Lufthansa&Co är nog rädda om sin produkt och vill inte devalvera den genom att ha fler besökare. Därmed kommer man nog att hålla hårt i restriktionerna för FCL/FCT.

    Själv tycker jag att detta är trist, men man får nog acceptera detta eller köra med M&M, så att man kan boka Lufthansa/LX F awards och komma in där.
     
    1 person likes this.
  5. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Blev inte detta onödigt förvirrat nu..

    Ursprungliga frågan torde väl avse hurvida andra bolags F passagerare skulle kunna få nyttja Lufthansa's F faciliteter som FCL/FCT - vilket ju inte kommer ske förstår man då dessa är strikt Lufthansa specifika!

    Vad gäller awards spelar det ju ingen roll från vilket bolag inom alliansen du lägger en bokning, så länge du flyger Lufthansa Gruppen i F så har du ju access.. oavsett om du bränt av M&M, EuroBonus, USDM eller andra poäng!
     
  6. Nu finns det andra exempel på detta, och att bara fokusera på att Lufthansa FCT blir lite missvisande:
    Ingen OW access Concorde Room på LHR T5 (delvis av praktiska skäl med transfer)
    Ingen ScaryTeam access AF F loungen på CDG
    Ingen Star access LX F i ZRH
    Ingen Star access SQ Private Room i SIN

    Till min vetskap har Lufthansa/LX förhandlat med TG i BKK om access för HON/F för deras kunder där. Annars är väl också TG F rätt restriktiva med andra bolag?

    Låt oss inte blanda äpplen och päron; access till "reward flights" eller access till loungen. Självklart vill REV MGMT kränga stolar i F; och nu som LX bara har 8 (delvis ner från 12) och Lufthansa bara har 8 (delvis ner från 16) så begränsas tillgången också.

    Jag anser att Lufthansa/LX kommer ifrån detta rätt enkelt då helheten genomsyras av att kundupplevelsen kopplas till deras flyg; skulle man t.ex. börja då att köra UA passagerare från FCT till C-pier i FRA med limos? Gissar UA inte vill betala för detta?

    Nu säger jag inte detta för att jag själv är Miles & More medlem, men jag ser inte att Lufthansa skulle vara "skyldig" andra bolag att komma åt deras "heligaste" tjänster. Vill man till FCT, kan detta lösas enklast vid att köpa en F biljett med Lufthansa :cool:
     
    5 personer gillar detta.
  7. First class passagerare med en Star Alliance flygning som avgår från Bangkok kan använda THAI Royal First lounge, men inte THAI Royal Orchid SPA. Jag har inte provat med Air China First dock.
    (Jag besökte THAI Royal First lounge när jag flög med United First, Lufthansa First från Bangkok)
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag var lite inne i samma spår. TG, SQ, ANA, OZ, etc tillåter *A First pax att använda deras First Class Lounger. Frågan är varför Lufthansa inte gör samma sak, dvs öppnar upp FCL för *A First men håller FCT exklusivt för Lufthansa Grupp First.
     
  9. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på vad man betalar i skatter för att passera FRA/MUC så kan man ju dessutom mer el mindre påstå att man faktiskt betalar för servicen!
     
  10. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Till skillnad från Lufthansa/LX så erbjuder British Airways och SQ riktiga F-lounger till övriga bolag i alliancen. Sen kan man påstå att Senator loungen på FRA och ZRH är F-lounger, men sorry det är dem inte.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×