Kommer du till Kina om du gräver rakt igenom jorden?

Diskussion i 'Övrigt' startad av bL0m, 8 Maj 2012.

1. bL0m

bL0m Medlem

Hej,

Fick ett gott skratt när jag läste om "Mashupen" som synkar med Google Maps.

Antipodes Map - Antipodal location for any map point

Här kan du pricka in din position och sedan ta reda på vart du hamnar om du gräver rakt igenom jorden. En skröna är att man skulle komma till Kina om man grävde sig rakt igenom hela jorden men det stämmer givetvis inte för oss här i Sverige som den här sajten kan visa oss att vi hamnar i havet kring Nya Zeeland :)

Sthlm-nyazeeland.jpg

2. Jag tror vi körde den där på en tävling tidigare i år här på Businessclass :) Vi skulle hitta längsta flygturen... Tror vinnaren hittade två antipoler med flygplatser inom 10km på båda sidor :p Dock var det någon smart människa som påpekade att jorden inte är helt rund, så det borde vara längre mellan vissa motsatspoler.

1 person likes this.
  3. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    1 person likes this.
  4. Jag undrar om det är tillfällighet att det finns en ort som heter Formosa på andra sidan jorden från Taiwan.

2 personer gillar detta.
  5. Bringman

Bringman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    3 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!