Kommer du resa mer eller mindre i år?

Diskussion i 'Övrigt' startad av SAS404, 20 Maj 2015.

?

Mitt resår 2015 kommer...

Poll closed 30 Maj 2015.
  1. Bestå av fler resor än året innan, det här påverkar inte mig nämnvärt.

69,6%
  2. Nja! håller nog lite hårdare i plånboken i år.

4,3%
  3. Betyda färre resor än förra året, tyvärr!

26,1%
  1. SAS404

SAS404 Medlem

Läste den här artikeln Valutachock – så mycket dyrare blir sommarresan utomlands | SvD som fick mig att fundera.

"Så sent som i mars 2014 kostade en amerikansk dollar inte mer än 6,37 kronor. I dag kostar samma dollar 8,24 kronor, alltså hela 30 procent mer. Räknat exakt ett år tillbaka har den svenska kronan försvagats 25 procent mot dollarn. För alla som planerar några sommarveckor i USA blir alltså semestern väldigt mycket dyrare än för de som kom iväg redan förra året."

Ja det är lite skillnad, speciellt om man kanske är en hel familj som åker till USA. Hur påverkar det här dig, något du reflekterar över eller får det kosta vad det kosta vill? Eller reser du på som tidigare men spenderar betydligt mindre på plats?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Mitt resår blir sämre än förra året, men det har inget med dollarn att göra. Privat blir det istället resor öster ut.

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Dollarn påverkar en del, men jag kommer inte komma i närheten av antalet resor som gjordes 2014 på grund av helt andra orsaker.

4. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle nog säga att mitt resår blir sämre i år, men det har ingenting med valutakurserna att göra.

5. Monkey_Class

Monkey_Class Guest

För mig handlar det bara om hur mycket problem som uppstår. Just nu har vi gjort hemläxan bra så det kommer nog ta ett tag innan det blir problem intensivt igen (bara 100 resdagar i år typ)

Christian R, FlyingErik och agehall gillar detta.
  6. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nackdelen är väl att många valutor är peggade med dollarn, exempelvis CNY, HKD, SGD, TRY mm. Så det blir ju svårare att komma undan den starka dollarn trots att man reser österut.

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo, men dessa länder är fortfarande generellt sett billiga. Så det gör inte så mycket.

8. Timotey

Timotey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer göra fler resor i år än tidigare

9. Säkert ännu mindre, och då var redan förra året dåligt. Har helt enkelt inte tid/råd att ta ledigt...

Blir inget i tjänsten heller :/

10. mtlmr

mtlmr Medlem

Kommer att göra färre eller kortare resor detta år. Dock inte pga dollarn utan för att resdagar/lediga dagar skiljer sig mot tidigare år.

Den dyra dollarn svider värre på hemmaplan (då plånboken är tommare när man kommer hem).

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!