Senaste nytt

Kommer BC att påverkas?

ulagun

Medlem
Nyfiken på om/hur trådar/inlägg på BC kan påverkas efter SAS ändrade poängintjäning i GO?
Säkerligen försvinner inlägg som Milage-runs troligtvis. ;)
Men för övrigt hur påverkar;
- Som sagts på sikt färre EBD och EBG innehavare.
- Svårare för många få ihop de lite "glassigare" awardbiljetterna. T.ex intercontinentalbiljetter i first.
- Kanske de som lämnar SAS för övriga bolag.
- Fler som börjar boka i plus/economy extra.
-Intresset bland dem som av olika anledningar tvingas resa i GO
osv.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Flera positiva inslag.
  • Ökat intresse för resande i premiumkabiner.
  • Ökat intresse för resande med andra flygbolag än SAS (SAS-delforumet har 252 sidor, Lufthansadelforumet har 58).
  • Ökat fokus på poängintjäning från andra flygbolag än SAS inkl. mileage runs.
  • Potentiella positiva effekter av färre statuskortsinnehavare på sikt och "förväntningar" på detta område.
Detta blir bra!
 

palmen

Moderator
Mileage run kommer inte försvinna, men spelreglerna ändras. Man kan ju göra en mileage run med andra bolag istället.
När den värsta stormen lagt sig om detta så kommer nya sätt att resa att komma fram och folk kommer att utvärdera hur man ska resa framöver för att få ut det som är viktigt för en själv, att få status är ju inte viktigt för alla.

De som tvingas åka i billigaste go light kommer troligtvis leta andra program att kreditera till ett tag då utväxlingen blir bättre där. Vad som händer om 6-12 månader kan vi dock bara sia om just nu.

Jag tror att initialt blir bokningarna färre närmsta tiden när vi pratar om rena nöjesbokningar för cash. Men inom någon månad kommer nog folk att ha lagt om sin strategi (om den behöver läggas om) och då tar nog bokningarna fart igen men inte nödvändigtvis med samma mönster som innan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om hyrbilskampanjerna hos Eurobonus fortsätter kan jag definitivt se hur poängsamlandet i Eurobonus i alla fall ändrar karaktär, från status- till premiepoäng.

Mer fokus på andra bolag än SAS skulle jag också tycka vore väldigt positivt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Vad det gäller kommentaren
- Svårare för många få ihop de lite "glassigare" awardbiljetterna. T.ex intercontinentalbiljetter i first.

så ser jag inte på något vis att det kommer minska, snarare tvärtom när alla avis-stammisar fått in sina poäng. Två helgers hyra ger betydligt mer än en t/r i plus (saver) till LAX så jag tror att EB poäng saldona kommer gå upp trots denna minskning.
Spenden på Amex korten lär ju heller knappast påverkas av denna ändring så det betyder att antalet amex vouchers kommer också vara lika många.
 

mjulven

Medlem
Tror på dessa förändringar:
  • Färre på forumet kommer att resa i SAS go light long haul privat. Vad dessa väljer istället återstår att se, personligen gissar jag på att fler kommer att köpa SAS plus biljetter än idag. Men intresset för SAS kampanjer i go kommer definitivt minska.
  • En lägre andel kommer vara EBG/END.
  • Vissa andra typer av frågeställningar blir mer relevanta. Såsom jag har X Amexpoäng, vad växlar jag dom till för att få ut mest?
  • Det lär bli betydligt färre som åker i SAS go med vändande flyg till Austin i år.
  • Fler diskussioner om olika program/kreditkort nu när alka behöver se över hur dom reser.
 

Nikje

Medlem
Säkerligen försvinner inlägg som Milage-runs troligtvis. ;)
Kan det inte bli så att intresset ökar istället? Kommer inte baspoängen in via ordinarie resor letar (åtminstone några status-sugna) människor rätt på optimala resor i Europa. Drygt 3000:- i Plus för ARN-CPH-HAM-CPH-ARN finns redan nu i lågpriskalendern vilket ger 4500/5625 baspoäng för en dags flygande/lounge:ande. Friends & Family och Now-or-never troligen ännu billigare? Den riskvillige köper billigaste biljetten och chansar på lyckad upgrade..:cool:

Lyckad upgrade får dessutom ännu större betydelse, en Go light till Business saver ger 37,5 gånger fler baspoäng... O var får man bäst hjälp/tips för att bevara/skaffa EBG/D? På BC såklart!:D
 
Toppen