Senaste nytt

Kommande reserapport Göteborg - Söderhavet T/R

Impendill

Medlem
Nu börjar det närma sig. I morse checkade jag in oss online GOT-FRA-BKK-SYD.

Våra platser försvann i går på benet FRA-BKK och varken Thai Stockholm, London eller Frankfurt kunde välja säten för oss så tätt inpå avresa. Men som tur var kunde jag välja tillbaka dem i morse då jag checkade in online.

Fick även ett mail av Air Newzeeland för några dagar sedan om att mitt bud ansågs för lågt för att eventuellt bli uppgraderad sträckan SYD-AKL. Jag justerade det aldrig utan lät det ligga kvar och i natt fick jag mail om att vi blivit uppgraderade på sträckan :)

Jag återkommer med mer inlägg här då resan startar i morgon bitti. Nu blir det till att packa !

Ha det gott
 

Impendill

Medlem
Då var det dags för starten på vårt äventyr. Klockan ringde 03:15 på morgonen, allt var packat och klart så vi inväntade taxi i form av min pappa. (En tradition vi haft länge, när han reser kör jag och vice versa).

Framme på Landvetter kunde vi välja fasttrack vid incheckningen och sedan likadant i security tack vare guldkortet från turkish airlines.

image.jpeg


Det blev ett snabbt besök i loungen då vi endast hade 10 minuter tills dess att boarding skulle börja.

image.jpeg


Vi begav oss sedan till gaten där vi också fick stiga ombord bland de första trots att vi flyger första sträckan i economy. Här var man väldigt tydlig med i vilken ordning det skulle boardas och man kontrollerade att allt gick rätt till.

image.jpeg

image.jpeg


Nu sitter vi ombord och väntar på puschback.

Återkommer
 

Impendill

Medlem
En behaglig och snabb flygning tog oss ner till ett dimmigt Frankfurt på 1h20 min.

Mycket trevlig och pratglad personal gjorde att den annars så trötta lördagsmorgonen startade på ett fint sätt.

Vi satt inklämda på rad 25, B & C, alldeles framför nödutgången och kunde därför inte luta sätet. Ser därför otroligt mycket fram emot min allra första FIRST-CLASS flygning och har mycket höga förväntningar.

Boarding sker kl 13:00 med avgång 13:45. Väl framme i Bangkok besöker vi givetvis royal first Class-lounge för att försöka få en massage och/eller spabehandling. Väntetiden där är lång. 06:20-17:50 men vad gör det när man får åka i first mellan Bangkok och Sydney också :)

image.jpeg


Sitter just nu med ett glas mousserat i terminal B och lufthansas business lounge.

image.jpeg
 

Impendill

Medlem
Fortsättning:

Efter ett relativt långt besök i loungen (nästan 5 timmar) var det dags för oss att ta oss till gate B46, en promenad på ca 10 minuter.
När vi kom fram hade man precis börjat boarding och vi var bland de första som fick stiga ombord.
En mäktig känsla måste jag medge och jag blev lite nervös för ett kort ögonblick när vi tog rulltrappan upp till den övre bordningsbryggan.

image.png


image.png


image.png


Vi blev hälsade ombord och visade till våra platser på rad 1, E&F. Intrycken bara flödade och man visste inte var man skulle börja. Det var bara WOW hela tiden. Vår flygvärdinna frågade genast om vi var på honeymoon och vi svarade snabbt att vi skulle gifta oss på resan. Hon erbjöd då att fotografera oss tillsammans och kom därefter med vars ett glas champagne.

En mycket bra start på resan och allt levde hittills upp till förväntningarna om inte bättre.

Ca 20 minuter försenade fick vi puschback och taxade bort för att få lyfta på ren sydlig kurs från bana 18.

Jag satt givetvis och beskådade takeoff från tailkameran:


image.png

Det blev en spökliknande effekt med all kondens runt vingarna.

Väl uppe i luften serverades ytterligare champagne på önskemål som man tagit innan avgång. Man bekräftade även vår vegetariska beställning men jag blev förvånad när man serverade oss förrätt som både innehöll kött och fisk.

Till middag fick vi en god lasagne med championer, typ rawfood-liknande. Den var väldigt god. Kaviaren var vi ju tvungna att smaka på.

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Mycket god mat!

Efter några timmar av ätande var det dags att sova en stund. Jag ställde mig upp och öppnade påsen med lakanet och liggunderlaget och det tog inte lång tid innan jag fick ställa mig vid sidan av och se på när personalen bäddade för mig. Sedan kröp jag till kojs i min pyjamas.

Jag har tyckt att det varit svårt att sova då det ofta varit för varmt i kabinen på många flyg och det här var tyvärr inget undantag. Dock fick jag några timmar och vaknade till då det var 2 timmar kvar till ankomst.

Jag fick då genast frågan vad jag ville ha till frukost så fort jag vaknat och frågade vad det fanns att välja på.
Egg, bacon, skinka eller nudelsoppa med tigerräkor var alternativen.
Jag påtalade att vi beställt vegetariskt men fick till svar att det bara serverades vegetariskt till huvudrätt och ej frukost.
Mycket märkligt enligt min menig... Vad tycker ni?

image.jpeg


image.jpeg


image.png

image.jpeg


Vi landade enligt tidtabell och på väg till gaten fick vi veta att det inte skulle kunna gå att använda övre däck för avstigning så vi gick ner en våning och gick iland allra först.

image.png


Så fort vi kom av så stod personal med en namnskylt där vi kunde läsa våra namn.
Vi var som sagt först av min fick vänta till allra sist då alla passagerare hade stigit av och 3 elbilar med first-Class passagerare fått åka iväg innan kvinnan från Thai kom på att de hade en bil för lite. Vi fick vänta i ca 15 minuter på att bli upphämtade vilket kändes lite konstigt då vi var först av och hon bad oss vänta medans de andra åkte iväg.

I vilket fall fick vi en egen bil och kunde
le för oss själva då vi susade förbo alla passagerare från vår flight på den långa vägen bort till loungen.

image.png


image.png
 

OnAir

Medlem
Kul rapport! Alltid skoj att läsa om första upplevelsen i F. Har själv inte testat det än, men det kommer.

Nu är inte jag vegetarian, men kan ju tycka att om man beställt det och fått det bekräftat att det ska gälla hela menyn och inte bara huvudrätten. Visst att kanske inte samma standard kan förväntas på allt, men åtminstone att alla måltider med kött är ersatta. Sen är jag nog tyvärr en sån person som surnat rejält om jag behövt vänta på en elbil i en kvart och demonstrativt bara börjat knata iväg dit jag ska. Bra att ni inte verkar ha låtit den fadäsen solka er upplevelse!
 

Viking75

Medlem
Roligt att du håller oss uppdaterade. Kul när man dessutom vet att ni gör resan som en del av erat bröllop.
F ser onekligen väldigt trevligt ut. Jag passar på att ställa en fråga om detta med värmen när man ska sova. Kan personalen sänka värmen om man ber om det? Ingen gillar väl att sova i en varm kabin?
 
Toppen