Kommande inställda SAS flyg Mars/April 2012

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Dr. Miles, 26 Mars 2012.

1. från SAS webbsida.

Vet någon om "unplanned technical maintenance"?

2. JohanMelin

JohanMelin Ny medlem

Inställd avgång från CPH till Tokyo

Hej!
    Min avgång i morgon SK983 från CPH till Tokyo Narita har blivit inställd pga tekniskt fel.
    Resan bokades via flygpoolen.se och betalades i oktober.
    När jag ringer till SAS och ber om hjälp så hänvisar dem till resebyrån som inte svarar varken på mail eller telefon.
    Tips någon på hur jag går vidare och vem tror ni kan hjälpa mig?

Johan Melin

3. Välkommen till BusinessClass.se, JohanMelin!
    Tyvärr har SAS rätt den här gången. :( Om du har köpt biljetten från en resebyrå måste du vända dig till dem i första hand.

Dock resan är imorgon så rekommenderar jag att ringa till SAS i USA eller i Tokyo(ring om 4 timmar; kl. 9 på japansk tid) att reda ut saken.

4. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Välkommen hit JohanMelin!

Enligt EU-rättigheterna är det flygbolaget som måste boka om dig då ditt flyg blivit inställt. I praktiken brukar det dock vara resebyrån men om du inte får tag på dem ring till SAS och kräv att de fixar det. Kom ihåg att du har rätt att välja om du vill ha pengar tillbaka, bli ombokad eller byta datum. Se en sammanfattning här:

http://www.businessclass.se/sas-eur...judit-tillraecklig-kompensation.html#post6519

5. jth

jth Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Intressant diskussion det här om vems ansvar det är.

Har "för mig" att en resebyråbokning kan inte ändras i av flygbolaget före 24 timmar till avgång, därför ska resebyrån ta ansvaret att boka om för dessa biljetter?
    Problemet är ju då om man begår misstaget att boka via en billig nätresebyrå som skiter i kunderna, vad kan man då göra?

Sedan ska ju flygbolaget ändå ta ansvar när de vet att de inte kan uppfylla det ursprungliga transportavtalet, så vid avgång-24 tim bör man ändå kunna ta kontakt med bolaget.
    Och i värsta fall, om JOhanMelin nu ändå skulle dyka upp vid incheckning och säga att han vill åka, då måste väl SAS se till att boka om honom?

6. Korrekt. Transportavtalet är mellan passageraren och flygbolaget, så flygbolaget är ändå skyldig att ta hand om passageraren.

Däremot köpavtalet är mellan köparen(inte nödvändigvis = passageraren) och resebyrån, så om köparen vill ha pengarna tillbaka får denne vända sig till resebyrån.

7. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Flygbolagen kan göra precis vad de vill med sina biljetter och bokningar, oavsett var du köpt dem. De brukar dock inte vilja de eftersom du inte betalt dem någon serviceavgift (bara en hel biljett).

8. Kenneth Lind

Kenneth Lind Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Upptäckte för en timme sedan att min flight SK973 CPH-BKK ikväll var inställd. SAS har tydligen missat att meddela alla resenärer. Efter samtal med SAS så får jag nu en hotellnatt i CPH och flyger imorgon förmiddag istället. Tack och lov så påverkar det inte min flight från BKK till KTM (som är en separat bokning).

9. Ja, det set ut så.

Delays on intercontinental flights 30MAR12-02APR12 (29MAR12 09:55 UTC)

och imorgon är Chicago som drabbas.

Cancellation of SK944/31MAR12 ORD-CPH due to unplanned technical maintenance (29MAR12 09:30 UTC)

10. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Du kan bli ombokad till ikväll också (och har rätt till det att få det valet). Följande flyg har lediga platser (men få):

1805-1250+1 CPH-FRA-BKK SK-TG, affärsklass

1745-1155+1 CPH-VIE-BKK OS, ekonomiklass

Last edited: 30 Mars 2012
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!