Kombinerade kreditkorten vid konkurs?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Fredrik, 30 Oktober 2012.

  1. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vi kanske inte ska ta ut konkursen i förväg men vad händer om SAS går i konkurs? Kommer kortutställarna att annullera korten? Kommer de att kräva omedelbar återbetalning av utestående krediter? Andra drastiska åtgärder?

    Är det någon som har en aning?
     
  2. Tror inte det sker något speciellt med kortet förutom att du inte längre kan tjäna poäng. Troligen får du väl vid nästa månadsskifte erbjudande om en annan typ av AMEX eller Mastercard..
     
  3. Martin Andersson

    Martin Andersson Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Det tror jag inte vi behöver bekymra oss för. SAS har inte ställt några betalningsgarantier för kortkrediter. Det är det kortutgivaren som gör, t.ex. SEB Kort.
     
  4. johanolsson

    johanolsson Medlem

    Ort:
    Umeå
    Land:
    Sverige Sverige
    I SAS Eurobonus Mastercard-fallet så är det SEB som sköter själva hanteringen, men frågan du ställer är mycket intressant. Jag tror inte att de kan kräva direkt återbetalning, utan de kommer helt enkelt få ha kvar kundfodringarna i konkursboet, och antingen räkna av i den takt att kunden betalar, eller säljer av fodringsstocken till annat bolag - i detta fall kanske SEB tar över allt och driver in för egen räkning.

    Ska bli spännande att se, med viss oro.
     
  5. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Hur menar du här, det är ju med SEB affärsrelationen är med(?). Dom är väl rätt starka?

    Mvh
    /NotRyan
     
  6. johanolsson

    johanolsson Medlem

    Ort:
    Umeå
    Land:
    Sverige Sverige
    Exakt, SAS har en relation med SEB på Mastercardet. Men, skulle SAS gå i pension så skulle en eventuell konkursförvaltare sköta om att få in fordringarna. Det enda jag ville ha sagt var att SEB skulle kunna köpa loss dessa eventuella fordringar och göra det själv, kanske då att knyta dig som användare till ett nytt kort hos dom. Det sista skulle kanske varit med i min kommentar.
     
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Du är helt ute och cyklar här. SAS är "bara" en logga på ett SEB kort. Inget av det du beskriver kommer att inträffa eftersom SAS inte har någonting med transaktionerna att göra annat än de som rör poäng.
     
  8. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vilka foordringar pratar du om? Kunden är inte skyldig SAS någonting, kunden är skyldig SEB pengarna.
     
  9. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Du är helt lost här, tyvärr!

    En SAS konkurs påverkar inget annat än poängen som högst sannolikt blir värdelösa, samt det faktum att ett kort utan SAS logga på antagligen kommer att erbjudas utav SEB. Krediter och betalningar sker samtliga via SEB ingenting annat. INGA pengar passerar någonsin SAS. De är ett flygbolag, inte bank.
     
  10. Martin Andersson

    Martin Andersson Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Man brukar i branschen kalla dem "co-brandade" kort, som marknaden har ett överflöd av idag. I praktiken som Alx nämner så är det mest av en logga, även om det naturligtvis finns tyngre samarbetsavtal i botten. Men kreditgivning, nej den biten sköter och får endast sköta, kortutgivande bank.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×