Senaste nytt

Kom och fira BusinessClass på Grand Hôtel Stockholm 29:e augusti

agehall

Medlem
Vänner, låt mig berätta en liten historia.

Det var en klar och lite kylig oktobermorgon. Ett gäng människor samlades på stockholm centralstation för att borda Arlanda Express. Det här i sig är inget ovanligt - det sker varje dag. Det som var ovanligt var att ingen av de som samlades skulle flyga. Vi var många och vi var förväntansfulla. De flesta av oss kunde troligen navigera genom terminalerna i sömnen, men denna dag skulle vi inte dit. Istället för att gå igenom fast track och in i loungen vände vi och gick direkt ut ur ankomsthallen och vidare till busshållplatserna.

Denna dag skulle ingen av oss resa. Nej, denna dag handlade om något helt annat. Exakt vad det skulle handla om förstod nog ingen av oss just då. Det var denna oktoberdag då allt började - Businessclass blev "på riktigt". De flesta av oss såg fram emot ett spännande event på Arlanda ihop med SAS, följt av ett mingel på Grand Hotel med andra medlemmar från Businessclass, men jag tror inte någon kunde förutsäga vad detta var början på.

På väg ut till Arlanda var de flesta otroligt förväntansfulla. Vi träffades alla för första gången och vi började lära känna varandra utanför det forum som tidigare varit det enda medium vi kommunicerat via. Avatarer och handles ersattes successivt av ansikten och riktiga namn.

Det var kanske ingen hemlighet att de flesta reste mycket och att vi redan visste mycket om varandra genom de diskussioner som förekom på forumet, men att lära känna varandra i verkligheten var något helt annat.

Dagen på Arlanda ihop med SAS förflöt snabbt och innan man visste ordet av spatserade vi från centralen mot Grand Hotel. Historierna vi fick höra under kvällen har återberättats flera gånger om vid olika tillfällen, men det som hände den dagen var för mig viktigare än det.

Jag vill påstå att vi åkte ut till Arlanda som ett gäng människor med någon form av gemensamt intresse för resande men det var ett gäng vänner som klev in på Grand Hotel på kvällen.

För mig handlar inte Businessclass om vem som driver vad eller på vilket sätt. För mig handlar Businessclass om vänner och om gemenskap. Jag vet inte hur jag hade fixat att pendla till Afrika om jag inte med jämna mellanrum haft möjlighet att komma till Monks och prata med likasinnade om det man utsätts för. Folk som förstår att "förmånen" att få resa i jobbet inte är så mycket till förmån när det istället tar över hela ens liv och gör att fritid hemma är något som råkar bli av mellan resor, men aldrig planerat. Businessclass för mig utgörs till stor del av vad vi som medlemmar på forumet gör av det. De redaktionella bitarna ska på inget sätt förringas, men jag tror att de flesta finner att forumet är det som gör att man återkommer. Här finns oändlig kunskap om resande och en massa engagerade medlemmar som hjälper andra med tips och idéer, ofta baserade på egna, faktiska, upplevelser. Det är det här som är styrkan hos Businessclass - vi medlemmar kan i princip säga "been there, done that" om allt vad gäller resande. Det är inte ett tripadvisor eller skytrax utan en community där medlemmar delar med sig av erfarenheter och stöttar varandra.

För min del kan inget ändra på detta.

Vart vill jag då komma med detta? Jo, även om det är tråkigt att Martin och Jacob lämnar Businessclass, så tror jag att vi som community har en lysande framtid. Det är upp till oss att bestämma hur vi tacklar denna utmaning. Det är klart att det kommer att märkas på olika sätt att de är borta, men jag är övertygad om att så länge inget annat negativt händer så kan vi överbygga detta.

Precis som @Senator skrev tidigare, så handlar det här om förändring. Dock ska vi alla ha klart för oss att just nu är den enda förändringen att Martin och Jacob slutat. Rent konkret behöver det inte innebära någonting alls för oss. Jag tycker att vi, istället för att spekulera i vilka negativa saker det kan innebära ska lägga vår energi på att göra Businessclass ännu bättre. Jag vet hur mycket både Martin och Jacob brinner för det här projektet och jag tror inte det går över bara för att de slutar. Det bästa sättet vi kan hantera det på är, enligt min åsikt, är att fortsätta i samma tradition som tidigare och se till att Businessclass fortsätter vara den enorma resurs det är.

Jag brukar tillhöra de som är rätt realistiska (eller pessimistiska om man hellre vill kalla det så), men just nu ser jag absolut ingen anledning till att övertolka det som hänt på ett negativt sätt. Låt framtiden utvisa om det är rätt eller fel men just nu är det bästa att bara fokusera framåt.
 
Toppen