Senaste nytt

Kniv i incheckat bagage

S

SPG1

Guest
Åker du till CPH och blir genomsökt av tullen så får du böter (om du inte lyckas övertyga dem att du skall ta tåget direkt till svedala)
OT.
Jag använde min handbagageväska en gång när jag åkte till en pistoltävling. Jag lyckades givetvis att nästan tömma ur hela väskan på ammo när jag kom hem igen - 2 st patroner hade lyckats att "gömma" sig. När jag sedan skulle ut och resa så fick jag lite att förklara för gorillorna på cphs security :)
 
Åker du till CPH och blir genomsökt av tullen så får du böter (om du inte lyckas övertyga dem att du skall ta tåget direkt till svedala)
Nej.

Man må naturligvis gerne medbringe en køkkenkniv selvom man ankommer til Københavns Lufthavn. Omvendt må man naturligvis ikke medbringe en kniv som er ulovlig i Danmark - så er det ligegyldigt om du skal videre til Sverige, Norge, Tyskland eller USA...

Som udgangspunkt er det kun foldeknive (fällknivar) som kan åbnes med 1 hånd samt sværd og andre våben som ikke må medbringes. Så længe det er en jagtkniv eller et køkken eller haveredskab kan du medbringe alle de knive du vil...
 

agehall

Medlem
Som udgangspunkt er det kun foldeknive (fällknivar) som kan åbnes med 1 hånd

Antar att det är fällknivar som är avsedda att öppnas med en hand som avses? Annars är tex min Gerber olaglig eftersom den relativt enkelt går att öppna med en hand om man vill. Inte speciellt praktiskt, men det går om man behöver.
 
Nu bliver det lidt OT :)

Lovens tanke er at forbuddet skal gælde knivdr som er KONSTRURET til at kunne åbnes med 1 hånd.

En almindelig slidt foldekniv ex en klassisk Victorinox er ikke omfattet af forbuddet.

(Mange politifolk er dog ikke indsat i reglerne i reglerne og forvalter efter dagens humør, man bør derfor aldrig acceptere en afgørelse på stedet.)
 

agehall

Medlem
Även om det är lite OT så är det högst intressant - många som reser med SAS byter ju i CPH och jag är nog inte den enda som har en Gerber i handbagaget... :)

Tack för förtydligandet! Det var ungefär vad jag misstänkte, men jag ville vara säker.
 
Toppen