Senaste nytt

Knasig poängintjäning med Lufthansa

F

FCT

Guest
logiken ligger väl i att marginalen på en full-pris PE kontra en billigaste Business är högre. Därmed bättre miles.
Nu vet jag inte var resan startar men om man tittar på ARN-GRU med LH så ser det ut så här.
upload_2015-9-4_16-56-25.png


Logiken faller då två publicerade E fares (som ger 150%) är lägre prissatta än P.

@Pho tur och retur är det en signifikant prisskillnad på att åka business mot att ha ekonomi åt ena hållet. Många privatpersoner har inte den ekonomin, och många arbetstagare har inte den möjligheten pga resepolicy.
 
F

FCT

Guest
Ja, fast deras marginaler publiceras inte där. ;) Vi kan ju bara gissa här, men jag fortsätter gissa på min teori. :)
Grundidén stämmer nog. Dock är det ju så att man måste dra gränsen någonstans och regional prissättning blir ju ibland tokig ur konsumenternas aspekt.
Det sämsta är dock att man inte ens tjänar HON-miles på Y och B längre. IMHO borde iaf G och Y ge HON-miles.
 

johhenrik

Medlem
Jag är övertygad om att det handlar om marginal men att det sen blir fel i vissa fall. You win some - you lose some. Är nog inte helt lätt att sätta ihop ett system som är rätt och rättvist i alla lägen. :)
 
F

FCT

Guest
Jag är övertygad om att det handlar om marginal men att det sen blir fel i vissa fall. You win some - you lose some. Är nog inte helt lätt att sätta ihop ett system som är rätt och rättvist i alla lägen. :)
Marginalen på Y borde vara den bland de högsta. Minimalt med utrymme och basic meals + mjuk service, men prissatt inte långt ifrån Business. Dessutom får en statuslös i Y varken fast track eller lounge, vilket man får som statuslös i C.
 

Pho

Medlem
@Pho tur och retur är det en signifikant prisskillnad på att åka business mot att ha ekonomi åt ena hållet. Många privatpersoner har inte den ekonomin, och många arbetstagare har inte den möjligheten pga resepolicy.

Jo men eftersom ursprungsfrågan gällde konstigheten mellan pris/poängintjäning på business och premium economy så svarade jag som jag gjorde... Det fanns inget i ursprungliga frågan som antydde att kostnaden var en fråga och att man därför skulle spara. Men väldigt många började föreslå att man skulle mixa med antingen det ena eller andra.
 
F

FCT

Guest
Jo men eftersom ursprungsfrågan gällde konstigheten mellan pris/poängintjäning på business och premium economy så svarade jag som jag gjorde... Det fanns inget i ursprungliga frågan som antydde att kostnaden var en fråga och att man därför skulle spara. Men väldigt många började föreslå att man skulle mixa med antingen det ena eller andra.
Läs punkt två i första inlägget så ser du att pris är en relevant faktor i beslutet.
 
Tackar för alla svar.

Ni missförstod mig lite, jag siktar på business fram och tillbaka, men hade ju varit trevligt med 150% intjäning istället för 100% när man betalar 28000kr tur retur. Hade ju kunnat tänka mig PE om det var sköna stolar osv, men någon skrev ju att det inte var någon större skillnad trötthetsmässigt E kontra PE.

Funtar på att skippa poäng övh. Och flyga med BA som kostar 22k istället.

Vilken business föredrar ni LH eller BA?
 
  • Gilla
Reactions: FCT
Toppen