Senaste nytt

Knas med Amex-betalning på Elgiganten i februari

Big Birger

Medlem
Har varit på jakt efter en 32" skärm att ha hemma i arbetsrummet, som går att kombinera med både spelande och kontorsarbetande. Beställningen på webhallen drog ut på tiden pga leveransproblem av 3080-grafikkortet. Jag blev bara glad när jag såg att skärmen jag väntade på såldes på sportlovskampanj på Elgiganten för 5990 kr, nedsatt från 8500 kr. Betalade glatt med mitt Amex, och fick bekräftelse på att skärmen levereras 15/3.

Sedan fick jag ett sms om en veckas försening. Och ett till. Och ett till... osv.

I tisdags 20/4 levererades skärmen. Men efter några tester visade det sig att skärmen tyvärr är för dålig. Visst har den bra fps och är stor så det räcker, men färgåtergivningen var kass. Så efter lite fler tester och funderingar åkte jag idag till Elgiganten för att lämna tillbaks den.

Först ville de inte ta emot den, eftersom "skärmen redan är återlämnad". Det kunde vi ganska snabbt komma överens om att den inte var, eftersom jag precis kom in med skärmen till kundservice. :)

Sedan hävdade de att de inte kan göra en retur pga att det Amex jag betalade med har gått ut. För det första hade det kortet inte gått ut, och för det andra spelar det ingen roll. Det löser Amex i så fall.

Jag fick istället lära känna hon som är chef över hela kassan.

Hon fick klura ganska länge och kom sedan fram till att jag var en av dem som drabbats av deras "februari-bugg". Transaktioner i deras nya kassa-system (no pun intended) har taggats som betalda med kort, men transaktionen har inte skickats vidare till kortföretaget. Oups. Transaktionen har alltså aldrig ägt rum till Amex, och det var därför det inte gick att kreditera den. Logiskt i och för sig.

Hon berättade att de har ett ganska omfattande arbete att gå igenom alla korttransaktioner för att se vilka kunder som Elgiganten har fått betalt av och inte. Och de som inte har betalat (som inte var deras fel) skickar de en manuell betalningslänk till.

Bra att veta, om du också köpt något på Elgiganten i februari...
 

backfire

Medlem
Jag har även varit med om att vid retur hos Elgiganten så har de inte kunna göra retur till Amex. Senast när det hände gjorde retur till ett annat kort än det AMEX jag betalade med. Inte mig emot då jag fick behålla bonuspoäng och pengar till mitt bankkonto :)
 
Toppen