Senaste nytt

Klokaste access till lounge utan hög status/premiumbiljett

Moco

Medlem
Det är nog Eurobonus Diners som är det bästa tipset för sporadisk loungetillgång, förutsatt att du samlar poäng till Eurobonus förstås.

Fast här förskjuts ju de "fria" besöken till nästa kalenderår, och beroende på din spend (1 per 10 000 kr). Särskilt mycket billigare med Diners blir det ju heller inte eftersom många tredjepartslounger erbjuder inträde mot cash ändå.
 

fcx

Medlem
Fast här förskjuts ju de "fria" besöken till nästa kalenderår, och beroende på din spend (1 per 10 000 kr). Särskilt mycket billigare med Diners blir det ju heller inte eftersom många tredjepartslounger erbjuder inträde mot cash ändå.

Ja, de förskjuts så det är väl bara att ansöka om kortet och börja använda det så fort som möjligt.

Kortet kostar 525 kr per år, men om man har köpvanor som gör att man kan använda Diners mycket så kan det vara väl investerade pengar med tanke på alla poäng man samlar in. Några gratis loungebesök per år kommer också väl till pass.
 

Moco

Medlem
Ja, de förskjuts så det är väl bara att ansöka om kortet och börja använda det så fort som möjligt.

Kortet kostar 525 kr per år, men om man har köpvanor som gör att man kan använda Diners mycket så kan det vara väl investerade pengar med tanke på alla poäng man samlar in. Några gratis loungebesök per år kommer också väl till pass.

Ja, jo, sant. Lite som att vänta på jultomten :D
 

SNIFF

Medlem
Ett Amex Platinum för 6000kr är annars en (dyr) lösning, samla MR-poäng som kan växlas mot Eurobonuspoäng.
Om du reser tillräckligt för att få Eurobonus Silver (20k poäng eller 10 segments) kan det vara en schysst lösning vilket fall som helst. Du får då ett gratis Priority Pass, frugan kan få ett extrakort och även hon ett Priority Pass om ni vill ta med vänner när ni är ute och ränner.

Såg precis att i Norge finns det SAS Eurobonus American Express Platinum
SAS EuroBonus Platinum American Express® Card - SAS AmEx-kort - Våre kort - American Express EDIT: (det kortet är värdelöst ser jag nu när jag läst allt om det, ta inte mitt råd..)
 
Last edited:

Gus

Medlem
Jag rekommenderar att du skaffar ett Eurocard Platinum. Det kostar 1500 kr per år och då ingår ett gratis extakort. Till varje kort ingår det ett priority pass med gratis inträde till så många lounger du vill. Det blir alltså 750 kr per person och år för ett varsitt priority pass med obegränsat antal loungebesök!

Jag fick hem ett erbjudande i brevlådan att prova Eurocard Platinum gratis ett halvår. Varför de valde ut mig vet jag inte. Ev. kanske du kan ringa de och fråga om du kan få ett liknande erbjudande?
 

pep

Medlem
........ Särskilt mycket billigare med Diners blir det ju heller inte eftersom många tredjepartslounger erbjuder inträde mot cash ändå.
Netop! Jeg har nu opsagt mit Diners efter 20 år da jeg sjældent bruger det og det er næsten lige så billigt at købe sig adgang med kontanter
Man skal også vurdere flg. 3 faktorer når man anskaffer sig specielle access og/eller kredit kort:
1. Ofte kommer man i tidsnød i lufthavnen og kan ikke nå i loungen hvis man også skal handle. Dvs. hvis man har planer om 20 besøg per år er der måske kun de 10-15 gange man får nok tid til at nyde det..
2. Glem ikke der er en dynamisk verden udenfor loungerne hvor der er innovative alternative og inspirerende muligheder. Hvis man altid sidder i sin lounge opdager man jo ikke verden lige udenfor (nye cafe og restaurantkoncepter, etc.
3. Der er også dokumentationskrav ved credit cards som kan være ret så omfattende. Plus der tager tid at administrere. Plus at det tager tid at vente på. Og kontrollere...

En anden pointe er at man bliver fanget af sit kort fordi man føler man altid bør udnytte det. Herved mister man noget af sin frihed til at gøre hvad man vil i lufthavnen. Man kan, hvis man betaler kontant, ofte vælge mellem flere forskellige lounger end den som man er "tvunget til at bruge". Hvordan skal man vurdere en lufthavn med alle dens muligheder hvis man altid sidder låst i loungen? Lounges er generelt meget konservative og dybest set uinspirerende ved gentagne besøg, da de mangler den dynamik som resten af lufthavnen har... Same procedure as last year, James...
 
Toppen