Senaste nytt

KLM och Estonian Air startar ny flyglinje mellan Växjö och Amsterdam

NyfikenGrau

Medlem
Det verkar ha blivit en tuff start för linjen. Det är det förvisso för det mesta med nya linjer, men vi får se om det tar sig på riktigt efter sommaren...

Tuff första månad för flyget till Amsterdam

Synd men inte oväntat.

Jag tror fortfarande att Kalmar-Berlin hade varit en bättre idé (KLR längre från CPH, mycket större turismpotential åt båda håll, 50 istf 80 mil, så mindre plan kan användas, fyllas bättre och ge lägre bränslekostnader), men det finns väl inga slots lediga på TXL fram till dess att BER blir klar någon gång.
 

Xilan

Medlem
Det verkar ha blivit en tuff start för linjen. Det är det förvisso för det mesta med nya linjer, men vi får se om det tar sig på riktigt efter sommaren...

Tuff första månad för flyget till Amsterdam

Det som är positivt här är att man är medveten om att det blir tufft i början. Att man har budgeterat med ett underskott i upp till ett halvår, eller var det 9 månader? Det är först efter ett antal månader man kan se om linjen verkligen är sund eller förlustbringande.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är bara att hoppas på att trenden fortsätter. Jag tror inte det kommer att räcka till för att förhindra nedläggning, men nu finns det i alla fall ett hopp. Det är bra även för andra småflygplatser om sådana här satsningar lyckas.
 

Palazzi

Medlem
Kändes inte som om Växjö var den stad som hade det sämst beställt med flygmöjligheter. Dels har de inrikesflyg till både ARN & BMA, och därtill går direkttågen till Kastrups flygplats. Klart att Schipol är större, men CPH är ju ingen miniatyrflygplats direkt.

Såhär i efterhand kan man konstatera att kapaciteten på dessa linjer snarare behöver vara ca 40 säten, och inte 70.
ATR42 är nog rätt plan för jobbet, men få som flyger den flygplanstypen längre (i norra Europa). DAT kanske, men till CPH kommer man ju redan från Växjö.
 

Jacob

Medlem
Jag mötte Estonian Airs VD idag på morgonen och passade på att fråga om Växjö-Amsterdam. Hans svar var kort och gott att beläggningen varit för dålig. Det är en sak att folk pratar om att de vill flyga och att de vill ha en ny flyglinje, det är en annan sak att faktiskt få in bokningar.

Han nämnde en genomsnittlig beläggning på 30-35 procent och detta även under semestermånaderna då bokningsläget borde varit ganska högt med alla i regionen som ska ut i Europa på semester.

Sedan kan man förstås diskutera hur uthållig man bör vara med en ny linje, men han verkade ganska klar över sitt beslut.
 
Toppen