Senaste nytt

KLM börjar flyga till Växjö

Fredde18

Medlem
Nu ska KLM tydligen dra ner från 7 till 5 veckoavgångar. Tis och lör ryker från 1 nov. Smålandposten skriver om det men det är betalsida så jag länkar inte.
Man har dock skrivit i rubriken ungefär ”Succé för flyget över sommaren, nu drar KLM ner”. (?)

Visst sker säsongsjusteringar över tiden överallt men det klingar ju lite dåligt efter bara ett halvår.
 

Alf

Medlem
Drar man ner är det illavarslande och brukar för det mesta sluta illa.

Jämför man då med Linköping så har man där ökat på i små portioner för att få till ett riktigt bra utbud med upp till 3 turer om dagen. Det är inte illa och dessutom flyger man med mycket bekväma och bra flygplan. Nu är ju upptagningsområdet i Linköping betydligt folkrikare än Växjö.
 

Tonton

Medlem
Drar man ner är det illavarslande och brukar för det mesta sluta illa.

Jämför man då med Linköping så har man där ökat på i små portioner för att få till ett riktigt bra utbud med upp till 3 turer om dagen. Det är inte illa och dessutom flyger man med mycket bekväma och bra flygplan. Nu är ju upptagningsområdet i Linköping betydligt folkrikare än Växjö.

Vad finns det för större företag inom upptagningsområdet i Växjö? Just de större företagen är ju en stor anledning till att KLM går så bra i Linköping.
 

Agö

Medlem
Vad finns det för större företag inom upptagningsområdet i Växjö? Just de större företagen är ju en stor anledning till att KLM går så bra i Linköping.
Har hört talas om ett företag som heter IKEA med säte en timme från Växjö. Skämt åsido, Kronoberg har ju en hel del företag av hygglig size verksamma på exportmarknader. Men det gäller ju att få dessa att bryta invant mönster (sannolikt Kastrup) - inte lätt utan en bra produkt.
 

Berglund

Medlem
Har hört talas om ett företag som heter IKEA med säte en timme från Växjö. Skämt åsido...
Jag fick uppfattningen att IKEA flyttade merparten av sin centrala administration från Helsingborg till kontorshuset bakom varuhuset i Malmö, Svågertorp, just för närheten till Kastrup.
 

Agö

Medlem
Jag fick uppfattningen att IKEA flyttade merparten av sin centrala administration från Helsingborg till kontorshuset bakom varuhuset i Malmö, Svågertorp, just för närheten till Kastrup.
Absolut. Så är det. Jag har dock flera bekanta med placering i Älmhult som flyger frekvent.
 

Fredde18

Medlem
Kanske bättre såhär, att marknaden får styra än att en kommun blint pumpar in miljoner för att få ”ha” en flyglinje på sin flygplats.

Nu vet jag i och för sig intet om spelet bakom denna linjes tillkomst...
 
Absolut. Så är det. Jag har dock flera bekanta med placering i Älmhult som flyger frekvent.

Tåget som lämnar Malmö med destination Växjö/Kalmar strax innan kl 7 på morgonen kallas ju ibland för "IKEA tåget" eftersom i princip alla hoppar av i Älmhult. Det indikerar ju att inpendlingen från Malmö/Lund till Älmhult är ganska stor och om dessa personer ska ut på tjänsteresa så är det nog mest troligt att de hellre åker från Kastrup än att ta omvägen via Växjö.

Med detta vill jag ha sagt att bostadsorten är nog viktigare än var den fysiska arbetsplatsen är belägen.

Men även för dem som bor i Älmhult med omnejd så kan det nog i visa (inte alla) fall vara smidigare att ta tåget till Kastrup än bil till Växjö.
 
Toppen