Senaste nytt

KLM öppnar ny linje Amsterdam-Ålesund

Dr. Miles

Expert
Jag flög till Stavanger inte med KLM, men med SAS via Köpenhamn.
Det var faktiskt smidigt när man åker till Stavanger.
Oslo flygplatsens konstruktion är sådan att man måste gå ut och gå genom säkerhetskontrollen när man byter utrikes -> inrikes.

Bytet i Köpenhamn var smidigt och jag kunde använda Diners lounge(jag hade inte Star Alliance Gold då) där.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker det är en rätt spännande affärsidé KLM har, att mata från småflygplatser direkt till AMS utan att passera vare sig ARN, CPH eller OSL. Det verkar ju gå bra för dem också.
Skulle vara spännande om BA, AF, LH eller varför inte AB (om nya flygplatsen blir klar nån gång...) gör något liknande. AB känns som ett bolag som skulle göra något sådant om de hade en riktig hub.
 

Senator

Moderator
Jag flög till Stavanger inte med KLM, men med SAS via Köpenhamn.
Det var faktiskt smidigt när man åker till Stavanger.
Oslo flygplatsens konstruktion är sådan att man måste gå ut och gå genom säkerhetskontrollen när man byter utrikes -> inrikes.

Bytet i Köpenhamn var smidigt och jag kunde använda Diners lounge(jag hade inte Star Alliance Gold då) där.

Jag har åkt BGO-AMS-ARN en gång på FB poäng. Jag håller med att ARN-OSL-BGO/SVG är ingen bra kombo. Jag åker numera direkt till BGO med SAS eller Finnair, och undviker mellanlanda på OSL. Ibland åker jag tillbaka från HAU och inrikes till utrikes på OSL är ok, men inte utrikes till inrikes.

Med lite eftertanke så är det i ärlighetens namn inte så mycket bättre på ARN idag med byte från utrikes T5 till inrikes T4. Skall bli spännande att se hur detta blir när SAS lägger all verksamhet till T5
 

Homer

Medlem
Jag tycker det är en rätt spännande affärsidé KLM har, att mata från småflygplatser direkt till AMS utan att passera vare sig ARN, CPH eller OSL. Det verkar ju gå bra för dem också.
Skulle vara spännande om BA, AF, LH eller varför inte AB (om nya flygplatsen blir klar nån gång...) gör något liknande. AB känns som ett bolag som skulle göra något sådant om de hade en riktig hub.

BA flyger ju numera även på Stavanger och Bergen och AB flyger på Arvidsjaur :p


Om KL skulle öppna en till linje till Sverige, vart skulle det vara isåfall?
Malmö? Umeå? Luleå?

Förrutom AF/KL mainline har vi ju också Flights from London City Airport to Europe with CityJet
 

NyfikenGrau

Medlem
BA flyger ju numera även på Stavanger och Bergen och AB flyger på Arvidsjaur :p

Om KL skulle öppna en till linje till Sverige, vart skulle det vara isåfall?
Malmö? Umeå? Luleå?

Hehe, jo jag tänkte både på Arvidsjaur och Visby, det var väl lite därifrån jag fick min gissning att AB antagligen skulle starta upp liknande linjer om/när deras hub nån gång blir klar.

För KLMs del tror jag det är fullt nu, man hade kanske kunnat prova något i Norrland om landsdelen haft en stor, dominerande ort som Trondheim eller Oulu. Provade MMX nyligen, ser inte riktigt syftet med den flygplatsen längre om den inte får mycket bättre kommunikationer.
 
Toppen