Senaste nytt

Kliva av tåget på Arlanda

twiggs

Medlem
Kanske lika missvisande som trängselavgiften för bilarna i Stockholm som de facto är en passageavgift eftersom man betalar den även då man lämnar Stockholm och därmed bidrar till att minska trängseln i stan...

Jag förstår resonemanget men håller ändå inte med i sak. Den som kör ut ur Stockholm har ju ändå bidragit till trängseln ända fram tills dess att att han/hon passerade en sådan avläsningsapparat på väg ut ur stan.

Men när det gäller en passageavgift på Arlanda C, vid byte av tåg nere på perrongen, så har ju personen faktiskt aldrig passerat någon spärr.
 

mry

Medlem
avgiften läggs ju bara på från SJ om man ska till eller från arlanda C så det är ju på så sätt en avgift för passage om man åker dit. Jag har inte lyckats hitta bokningsbar kort resa med SJ med byte på Arlanda så lyckas inte reda ut hur de hanterar det...
 

twiggs

Medlem
avgiften läggs ju bara på från SJ om man ska till eller från arlanda C så det är ju på så sätt en avgift för passage om man åker dit. Jag har inte lyckats hitta bokningsbar kort resa med SJ med byte på Arlanda så lyckas inte reda ut hur de hanterar det...

Å andra sidan undrar jag om SJ:s bokningssystem är inställt på att ta ut en extra avgift på x kronor på samtliga bokningar som involverar Arlanda C eller om detta system skiljer på byte nere på plattform (tvivlar på det senare!). Såg när jag sökte att SJ inte kallar avgiften passageavgift utan "Stationsavgift Arlanda" varför saken hamnar i ett annat läge möjligen.
 

drW

Medlem
Fungerar det fortfarande så att det bara är att betala i spärren om man har biljett förbi Arlanda C? Skulle vilja använda upp lite SJ poäng men har inte tillräckligt och SJ tar hutlöst mycket för av och påstigning med poäng.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Fredrik

Medlem
Trist men inte oväntat.

Tyvärr blir det jobbigt för mig att resonera kring bästa resväg till ARN. Jobbar vid Solna station, bor i Norrort en bit från tåget(och E4. Förmodligen kommer jag att gå till Flygbussen om jag åker från jobbet nu om det är privatresa. Hemifrån när det kommer att ta väldigt mycket mer tid att åka Flygbuss än pendel så då kan jag lika gärna åka gratis via Märsta.

Oavsett så kommer det i så fall att ta mer tid och jag vill gärna sätta pris på den.
 

mjulven

Medlem
Det är för mig mycket konfunderande att staten inte satsade på denna dragning från första början. Nu drabbar det inte mig i någon större omfattning då jag "bara" har två resor kvar under hösten innan jag byter hemflygplats med förmodat cykelavstånd (LPI). Men från Uppsala så kommer det från och med höjningen till 120 kr vara billigare att åka Taxi om man är två eller fler.

Dock är jag faktiskt lite sur på de politiker som inte inser att detta är ett problem. Arlanda torde vara en av mycket få flygplatser där den billigaste enkelbiljetten med tåg kommer att kosta runt 200kr.
 
Toppen